Hesburgerin ja Pyhimyksen yhteistyö johti myynnin kasvuun ja satoihin uusiin työhakemuksiin. Pyhimyksen mukaan kokonaisuus oli hänelle yksi vuoden mielekkäimmistä projekteista.
Hesburger, Universal Music ja Pyhimys lanseerasivat viime keväänä yhteistyön, joka huipentui tänä syksynä kaikissa Suomen Hesburgereissa myytyyn Kaurainen Bökö® by Pyhimys -hampurilaiseen. Yhteistyön taustalla oli Pyhimyksen oma työhistoria Hesburgerissa. Artistin itse suunnitteleman hampurilaisen lisäksi kokonaisuus sisälsi vaatemalliston sekä erilaisia kuluttajia osallistavia tempauksia. Esimerkiksi toukokuussa Helsingissä Konalan Hesburgerissa oli avoinna ”räppiluukku”, jossa Pyhimys otti vastaan asiakkaiden räppäämällä tekemiä tilauksia.
Idea yhteistyöhön sai alkunsa Pyhimyksen omasta urapolusta, sillä Hesburger on yksi kuusinkertaisesti Emma-palkitun artistin ensimmäisistä työpaikoista. Kampanjan keskeinen tavoite olikin lisätä Hesburgerin houkuttelevuutta työpaikkana. Lanseerauksen yhteydessä yhteistyön pääviestit keskittyivät vahvasti Pyhimyksen omiin kokemuksiin Hesburgerissa työskentelystä. Tämä viestikulma vaikutti myönteisesti Hesburgerin työnantajamielikuvaan ja sen johdosta Hesburgerin saamien työhakemusten määrä kasvoi useilla sadoilla edellisiin vuosiin verrattuna.
Yhteistyön onnistumisen suurimpia syitä oli aito yhteys artistin ja brändin välillä, sekä artistin vahva sitoutuminen kokonaisuuden suunnitteluun.
“Pyhimyksen omakohtainen Hesburger-tuntemus hyödytti kaikkia yhteistyön osapuolia. Pyhimyksen työkokemuksista saimme ammennettua paljon monipuolista ja kiinnostavaa sisältöä. Hänellä oli jo valmiiksi paljon tietoa Hesburgerin toiminnasta ja ymmärrys siitä, miten hampurilaisten valmistus ja asiakaspalvelu ravintoloissamme hoituvat. Tämä kokemus auttoi herkullisen kampanjahampurilaisen suunnittelussa ja mahdollisti sujuvan vaihdon artistin roolista Hesburgerin asiakaspalveluun räppiluukkuvideon kuvauksissa”, toteaa Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.
“Yhteistyö Hesburgerin kanssa on ollut yksi laajimpia kaupallisia kumppanuuksia, mitä olen tähän mennessä tehnyt. Itselleni henkilökohtaisesti kokonaisuuden suunnittelu oli todella antoisaa ja yksi vuoden kiinnostavimmista projekteistani”, kertoo Pyhimys.
Universal Musicin brändikumppanuuksista vastaava tiimi suunnitteli ja toteutti yhteistyön yhdessä artistin ja mainostoimisto Drama Queenin kanssa:
“Tehtävänämme on löytää brändien ja artistien välillä ne aidot linkit, joiden ympärille on luonteva rakentaa pitkäkestoista yhteistyötä, tukea brändin liiketoimintatavoitteita ja luoda mieleenpainuvaa, elämyksellistä sisältöä. Hesburgerin ja Pyhimyksen yhteistyö on malliesimerkki tällaisesta. Olemme iloisia siitä, että Hesburger antoi Pyhimykselle hyvin vapaat kädet ja luotti Pyhimyksen visioon. Tämä on varmasti myös yksi keskeisimpiä syitä yhteistyön onnistuneeseen lopputulokseen. Artisteja kiinnostavia yhteistöitä ovat lähes poikkeuksetta sellaiset, jossa he itse pääsevät luomaan jotain; oli kyse sitten musiikista, uudesta tuotteesta tai vaikka pakkausdesignista”, kertoo Universal Musicin Brand Partnership Manager Emmi Leinonen. Yksi keskeinen elementti Pyhimyksen ja Hesburgerin kumppanuudessa oli maanlaajuisesti syyskuussa myynnissä ollut Kaurainen Bökö® by Pyhimys -hampurilainen. Pyhimys oli mukana tuotteen suunnittelussa nimestä ja raaka-aineista aina sen mainontaan ja tunnusmusiikkiin asti. Mainontaa varten kirjoitettu Bökö® -jingle levisi räjähdysmäisesti yhteisöpalvelu TikTokissa. Kampanja oli monilla mittareilla menestys: Kaurainen Bökö® by Pyhimys -hampurilainen myi kappalemääräisesti yli ennustetun määrän ja koko Hesburger-ketjun myynti kasvoi kampanjan aikana 8,4 %. Hampurilainen keräsi myös paljon positiivista palautetta Hesburgerin asiakkailta.
Kampanjan tuloksia:
- Kaurainen Bökö® by Pyhimys -hampurilaisen myynti: hampurilainen myi kappalemääräisesti yli ennustetun määrän ja koko Hesburger-ketjun myynti kasvoi kampanjan aikana 8,4 %.
- Hampurilainen keräsi paljon positiivista palautetta asiakkailta.
- Hesburgerin työnantajamielikuva ja rekrytointi: Hesburgerin työhakemusten määrä kasvoi kampanjan lanseerauksen aikaan huhti-toukokuussa usealla sadalla työhakemuksella
- Kampanjan ilmiöityminen sosiaalisessa mediassa: Julkaisut Hesburgerin ja Pyhimyksen kanavissa tavoittivat yhteensä yli 3 miljoonaa silmäparia. Kaurainen Bökö® by Pyhimys -mainoksen jinglestä tuli viraali-ilmiö TikTokissa, ja kappaleen ääniraitaa käyttäen on tehty yli 10 000 videota. Kampanjan lanseerausjulkaisu oli Pyhimyksen koko kuluneen vuoden toiseksi suosituin julkaisu ja Hesburgerin Instagramin vuoden suosituin julkaisu. Räppiluukku puolestaan oli Hesburgerin Facebookissa vuoden toiseksi suosituin julkaisu.
Pyhimyksen haastattelupyynnöt:
Mari Hautamäki
Universal Music
+358 40 068 5701
mari.hautamaki@umusic.com
Universal Music brändikumppanuudet:
Emmi Leinonen
Universal Music
+358 50 406 2710
emmi.leinonen@umusic.com