Universal Music Finland

UUTISET

Television musiikkibisnes ei ole totta

Lähiaikoina on luvassa paljon katsottavaa musiikin kulissien takaisista asioista kiinnostuneille. HBO Nordicilla käynnistyy helmikuussa 70-luvun levybisneksestä kertova sarja Vinyl ja Englannissa pyörii jo elokuvateattereissa 90-luvun brittipopkuvioihin sijoittuva filmi Kill Your Friends. Jo tänä iltana Subilla starttaa tv-sarja Empire, joka kertoo kuvitteellisesta hiphop-levy-yhtiöstä ja sen sisällä käytävästä valtataistelusta.

Vinyl-sarjan sisällöstä ei tiedetä vielä paljoa muuta kuin että Martin Scorsese on tuottanut sen yhdessä Mick Jaggerin kanssa. Trailerista päätellen luvassa on kaksikolle tuttuja aiheita: seksiä, huumeita ja rock’n’rollia.

Myös Kill Your Friendsissä liioitellaan musiikkibisneksen lieveilmiöitä, mutta kyseessä onkin musta komedia, jota on jo kutsuttu jonkinlaiseksi ”Englannin Amerikan Psykoksi”. Elokuvan taustalla oleva kirja ainakin on erittäin hauskaa luettavaa, vaikkei sillä välttämättä kovin paljon musa-alan todellisuuden kanssa olisikaan tekemistä. Siitäkään huolimatta että kirjan kirjoittaja ja leffan käsikirjoittaja John Niven todellakin työskenteli brittien musiikkialalla 90-luvulla.

Vieläkin isompia egoja ja liioitellumpaa meininkiä on Empire-sarjassa, jossa liikutaan nykyajan amerikkalaisessa rap- ja R&B-maailmassa. Huikeiden juonittelujen ja juonenkäänteiden lisäksi sarjassa kuullaan paljon musiikkia, jonka tuotannosta vastaa supertuottaja Timbaland.

Empire on valtavan viihdyttävä sarja ja odotan innolla niin Kill Your Friendsin kuin Vinylinkin näkemistä. Musiikkialan nykyisestä todellisuudesta ne eivät kuitenkaan kerro paljon mitään ainakaan sen perusteella, mitä olen nähnyt.

Alalla on tietysti yhä jonkin verran suuria taiteilijapersoonallisuuksia sekä muusikko- että binesportaassa, mutta toiminta on nykyisin paljon pitkäjänteisempää ja suunnitelmallisempaa kuin mitä Empiren saippuaoopperassa, jossa kiukutellaan ja juonitellaan shamppanjalasit ja aseet käsissä.

Kaikkein ihmeellisin virhe on se, että Empiressä musiikkibisnes näyttää siltä kuin se voisi olla Kill Your Friendsin aikakaudelta 90-luvulta. Artistien albumeista puhutaan enemmän kuin yksittäisistä hiteistä ja musiikin tärkein jakelukanava ovat edelleen cd-levyt.

Näinhän ei todellisuudessa ole. Musiikkiala elää nykyisin hiteistä ja suoratoisto on noussut ylivoimaisesti tärkeimmäksi tavaksi tavoittaa musiikin ystävät.

Empireä kannattaa katsoa jos haluaa nauttia saippuaoopperasta ja Timbalandin R&B:stä. Ei kuitenkaan kannata muodostaa käsitystä nykyajan musiikkibisneksestä sen pohjalta.

Kimmo Valtanen

Toimitusjohtaja

Universal Music

 

Hiteistä tuli entistä isompia

Kuukausi sitten Tampereella järjestetyssä Musiikki & Media -tapahtumassa puhuttiin musiikista monelta kantilta. Puhuttiin radiosta, puhuttiin verkosta, puhuttiin keikoista. Mutta enemmän kuin yhdessäkään Musiikki & Mediassa moneen vuoteen, Tampereella puhuttiin hiteistä.

Erityisen kiinnostavaa oli tutustua tilaisuutta varten tehtyyn tutkimukseen, joka kuvasti suomalaisten muuttuvia musiikin kulutustottumuksia. Tutkimuksen ehdoton ykkösuutinen oli se, että mobiililaitteet ovat viimeinkin lyöneet läpi Suomessa musiikin kulutuskanavana.

Mobiililaitteet ja suoratoisto korostavat nuorten kuluttajien merkitystä musiikkialalla – ja nuorten merkitys korostaa puolestaan hittien merkitystä. Niin kuin moni Tampereella muistutti, albumien aikakaudesta ollaan palattu taas hittien aikakaudelle.

Samasta aiheesta kertoo John Seabrook uudessa kirjassaan ”The Song Machine: Inside The Hit Factory”. Seabrook kertoo siitä, mitä hitit merkitsevät nykyajan musiikissa ja kuvaa hienosti sitä, miten Max Martinin, Dr. Luken ja muiden maailman menestyksekkäimpien hitintekijöiden tiimit luovat menestysbiisejä.

Musiikkibisnestä sivuavasta kirjasta ei varmaankaan ole puhuttu näin paljon sen jälkeen, kun Chris Anderson ennusti kymmenen vuotta sitten kirjassaan ”The Long Tail”, miten digitaalinen jakelu mullistaisi viihdebisneksen tuomalla ”pitkän hännän” kaikkien kuluttajien ulottuville. Helsingin Sanomatkin kirjoitti viikonloppuna kirjasta jutun.

Fyysisten tuotteiden aikakaudella hyllytilaa oli rajoitetusti, joten levykauppojenkin kannatti varata suurin osa tilasta suuren yleisön menestystuotteille. Digitaalisessa maailmassa varastoinnin ja jakelun kustannukset lähestyvät kuitenkin nollaa, joten digitaalinen musiikkikauppa tai streaming-palvelu voi pitää tarjolla käytännössä kaikkea maailman musiikkia. Anderson ennusti, että saatavuuden parantuessa hittien merkitys vähenisi ja että kysyntä laajensi pitkin ”pitkää häntää” eri aikakausien ja eri musiikkityylien kesken.

Kävi kuitenkin päinvastoin: hiteistä tuli entistäkin isompia.

Suoratoiston aikakaudella musiikin kulutus keskittyy entistäkin voimakkaammin hitteihin. Justin Bieber ja Robin ovat loistavia esimerkkejä nykypäivän hittiartisteista, jotka ovat syntyneet YouTuben ja Spotifyn maailmassa. He ovat myös hyviä esimerkkejä siitä, miten hitit luovat faneille yhteisiä kokemuksia ja liittävät ihmisiä yhteen.

Juuri tästä Tampereella puhuttiin. Ja juuri tästä Seabrook kertoo.

Kimmo Valtanen

Toimitusjohtaja

Universal Music

17 marraskuu 2015

SLEEPY SLEEPERS JULKAISEE LIKI 30 VUODEN JÄLKEEN OMAA MATERIAALIA

Sleepy Sleepers julkaisee uuden studioalbumin perjantaina 20.11.2015. Kyseessä on liki 30 vuoden jälkeen omaa materiaalia sisältävä Vain elämää – Only Rock’n’roll – pitkäsoitto.

Levyn kappaleet ovat alusta loppuun taattua Sliipparit-laatua. Täyttä elämää –kappaleesta voi kovasti hakemalla löytää viitteitä suosittuun TV-ohjelmaan. Mukana on myös Costello Hautamäen bändille säveltämä Lisää viinaa.

Sleepy Sleeperseille tyypillisesti levyltä löytyy myös cover-kappaleita. Itkisitkö onnesta on versio legendaarisesta Leevi & The Leavings -kappaleesta, ja sillä esiintyvät myös Pelle Miljoona ja Tumppi Varonen. Kappale on uuden albumin debyyttisinkku.
Kuuntele biisi: https://soundcloud.com/user8182736/sleepy-sleepers-itkisitko-onnesta-do-not-share/s-ciQbk
Levyn toinen cover-raita on Ratsia-yhtyeen suomi-punk-klassikko Lontoon skidit.

Sleepy Sleepers tuli 1970- ja 1980-luvuilla tunnetuksi provosoivista sanoituksista ja ainutlaatuisista keikoista. Yhteiskunnan rakenteita ravistelleen bändin hittejä ovat muun muassa Kuka mitä häh, Järkee vai ei ja Anarkiaa Karjalassa. Sleepy Sleepersistä muotoutui 1980-luvun lopussa kansainvälistäkin mainetta niittänyt Leningrad Cowboys.

Sliipparit palasi ’maailmanpoliittisen tilanteen johdosta’ keikkalavoille viime syksynä. Onnistuneen klubikiertueen ja kesän festivaaliesiintymisten jälkeen Sleepy Sleepers tekee albuminjulkaisunsa yhteydessä neljä keikkaa yhdessä Pelle Miljoona Oy:n kanssa.

SLEEPY SLEEPERS: Vain elämää – Only Rock’n’roll

  1. Jytä jytkyttää
    2. Suomi pämppää
    3. Itkisitkö onnesta
    4. Put-Put-Put-Put-Putin
    5. Täyttä elämää
    6. Lisää viinaa
    7. Roudarin mysli
    8. LahenLihaMuki
    9. Lontoon skidit
    10. Viikko radalla                               

    Sleepy Sleepers on:

Mato Valtonen – laulu
Sakke Järvenpää – laulu
Sami Järvinen – rummut
Varre Vartiainen – kitara
Timo Tolonen – basso
Pope Puolitaival – saksofoni
Okke Komulainen – koskettimet
Tuomas Uusitalo – laulu ja kitara

+

Ronda Lindberg – back vox
Samuli Laiho – back vox ja kitara
Pelle Miljoona – laulu (Itkisitkö onnesta)
Tumppi Varonen – laulu (Itkisitkö onnesta)

KEIKAT:
mukana Pelle Miljoona Oy
21.11. Lahti, Lahti-halli
26.11. Tampere, Pakkahuone
03.12. Helsinki, The Circus
04.12. Helsinki, The Circus

Liput:
Lippupalvelusta www.lippupalvelu.fi
Tampereen Pakkahuoneen liput: www.lippu.fi ja www.tiketti.fi

Pressikuva: http://www.propromotion.fi/media/sleepy-sleepers/

www.facebook.com/sleepysleepers

Lisätiedot:
JULKAISU Universal Music Group
KEIKAT Leningrad Cowboys, Mikko Hultman, 040 7351790, mikko@leningradcowboys.fi
TIEDOTUS ProPromotion Oy, Taija Holm, 040 748 3435, taija@propromotion.fi

Musiikki on naisten ala

Viime aikoina on puhuttu paljon siitä, miten popmusiikista on tullut taas nuorten musiikkia.

Cd-levyjen aikakaudella musiikin kulutusta määrittelivät pitkälti keski-ikäiset miehet, jotka käyttivät paljon irtorahaa veteraaniartistien kalliiden kokoelmaboksien ostamiseen. Suoratoiston aikana valtaa ei kuitenkaan enää käytä se, jolla on eniten rahaa musiikin kuluttamiseen. Nyt tähtiä luovat ne, joilla on eniten aikaa. Jos keski-ikäinen mies kuuntelee AC/DC:n uuden albumin kerran viikossa, nuori nainen ehtii samassa ajassa streamata jopa sata biisiä omilta suosikeiltaan.

Kaikki suoratoistopalveluista kertyvä data viittaa siihen, että nuoret tytöt ja naiset ovat samanikäisiä miehiä aktiivisempia musiikin kuluttajia. Niinpä musiikkialaa hallitsevat nyt nimenomaan nuoret naiset. Ihan kirjaimellisestikin. Mekin Universal Musicissa olemme juuri valinneet A&R-johtajaksemme nuoren naisen, Marja Kokon.

Marja tuntee tietysti musiikkia laajalti ja nuoret naiset kuuntelevat tietysti monenlaista musiikkia siinä missä muutkin ihmisryhmät. Ei kuitenkaan ole sattumaa, että viime vuosina tähdiksi on noussut erityisen paljon juuri teinityttöjen ihailemia popartisteja.

Suomessa tämä tarkoittaa ennen kaikkea Robinia, kaikkien aikojen suurinta suomalaista nuorisotähteä. Robinin albumeja on myyty yhteensä yli 500 000 kappaletta,  hänen biisejään on toistettu Spotifyssa yli 67 miljoonaa kertaa ja hänen videoitaan katsottu YouTubessa yli 80 miljoonaa kertaa. Lisäksi Robin on ollut monena vuonna Suomen googlatuin henkilö. Ja kaikki tämä siis ennen Robinin tänään julkaistavaa uutta albumia Yhdessä, joka nostaa varmasti kaikki luvut taas aivan uudelle tasolle.

Ei muuten ole sattumaa sekään, että kaikkialla maailmassa on tällä hetkellä paljon kysyntää nuorille poikapoppareille. Universal Musicissa panostetaan juuri nyt 17-vuotiaaseen kanadalaiseen Shawn Mendesiin, joka on nousussa hitillään Stitches – sekä tietysti huipulle palanneeseen Justin Bieberiin ja hänen marraskuussa ilmestyvään uuteen albumiinsa Purpose.

Teinityttöjen suosikit eivät aina ole kovin pitkäikäisiä, ihan jo sen vuoksi, että teini-iällä on taipumus loppua jossain vaiheessa. Tämän vuoksi moni teinitähti pyrkii jossain uran vaiheessa aikuistumaan ja laajentamaan kuulijakuntaa aikuisemman yleisön suuntaan. Justin Bieber tekee tämän uudella levyllään onnistuneesti, ja onhan Robininkin uusi musiikki jo aika kaukana Frontside Olliesta.

On aivan varmaa, että huippulahjakkaiden Justinin ja Robinin suosio kestää senkin jälkeen, kun vanhat fanit ovat aikuistuneet ja siirtyneet työelämään eivätkä enää ehdi luukuttamaan suosikkejaan Spotifysta ja YouTubesta entiseen malliin. Ihan yhtä varmaa on, että siinä vaiheessa tulevaisuuden nuoret naiset löytävät uusia suosikkeja.

Kimmo Valtanen

Toimitusjohtaja

Universal Music

 

Aviciilta uusi odotettu albumi

Ruotsalainen DJ/tuottaja Avicii (Tim Bergling) julkaisee tänään perjantaina 2. lokakuuta uuden albumin ”Stories”. Toukokuussa julkaistu ensimmäinen single ”Waiting For Love” nousi Suomessa radioiden soitetuimpien kappaleiden joukkoon ja on jo saavuttanut platinaa. Avicii on kymmeneksi streamatuin artisti Spotifyn historiassa.

Tuorein single ”For A Better Day” soi usean Pohjoismaisen radion soittolistalla ja on Suomessa nousemassa radioiden soitetuimpien kappaleiden TOP-10:een.

Kansainvälinen läpimurtosingle ”Wake Me Up” nosti Aviciin viimeistään musiikkimaailman tietoisuuteen. Sinkkua seurasi syyskuussa 2013 julkaistu debyyttialbumi ”True”.
Tulevan ”Stories”-albumin kappaleilla on Aviciin mukaan jokaisella tarina takanaan. Avicii sairastui vakavasti ensimmäisen albumin jälkeen ja joutui perumaan vuoden ajalta kiertueensa keikat. Tänään julkaistavalla albumilla vierailee muun muassa Wyclef Jean ja Chris Martin.

Avicii esiintyi vastikään elokuun alussa loppuunmyydyllä Weekend Festivalilla Helsingin Kyläsaaressa.

Seuraa Aviciita somessa:
http://www.avicii.com/ 
www.facebook.com/avicii
https://twitter.com/Avicii
www.youtube.com/AviciiOfficialVEVO

Marja Kokosta Universal Musicin Head of A&R

Marja Kokko on nimitetty Universal Musicin A&R –osaston johtoon. Hän vastaa tehtävässään Universalin kotimaisista artistikiinnityksistä ja julkaisuista. Marja Kokko on toiminut A&R-managerina Universalilla vuodesta 2012 ja on edistänyt mm. Kasmirin, Jannan ja usean muun artistin läpimurtoa.
”Marja Kokko on menestyksekäs, nuori tuotantopäällikkö tällä kovin miesvaltaisella alalla. Koen todella tärkeänä että Universalin kotimaisessa tuotannossa näkyy ja kuuluu vahvasti naisnäkemys koska naisten osuus musiikin kuuntelussa ja kuluttamisessa on erittäin suuri. Meillä on yhtiönä nyt etulyöntiasema tässä suhteessa. Toivotan onnea Marjalle haastavaan tehtävään alati muuttuvalla alallamme. Hänellä on todella vahvat näytöt mm. Kasmirin ja Jannan breikkaamisesta ja hänen rosteriinsa kuuluvat lisäksi mm. Olavi Uusivirta, Pauli Hanhiniemi, Iisa sekä Samae Koskinen. Vuoden 2015 Kesäkumibiisi ”Vauvoja” sekä Robinin lokakuussa julkaistava uusi albumi ovat hänen viimeisimpiä menestysprojektejaan”, kommentoi Universalin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen nimitysuutista.

Marja Kokolla on monipuolinen mediatausta ennen levy-yhtiöuraa. Hän on aiemmin toiminut mm. Radio Novan vastaavana tuottajana, pr-päällikönä, tuottajana, toimittajana ja käsikirjoittajana tv-tuotannoissa sekä toimittajana Iltalehdessä ja Ilonassa.
”Meillä on talossa mahtavia supertähtiä – mm. Robin, Kasmir, Mikael Gabriel, Teflon Brothers ja Olavi Uusivirta – upeita artisteja, jotka ovat vahvasti kiinni tässä ajassa. Tulevaisuudessa tulemme kasvattamaan kotimaista rosteriamme entisestään rohkeasti ja ennakkoluulottomasti”, lupaa Marja Kokko.

Marja Kokon lisäksi Universalin kotimaisesta artistirosterista vastaavat A&R-tehtävissä Martti Vuorinen, Mikko ”Pyhimys” Kuoppala, Euge Valovirta ja Henri ”MGI” Lanz.

Universal Music Group (UMG) on maailman johtava musiikkialan yhtiö, jonka pääliiketoimintaa ovat äänitteiden tuotanto ja musiikin kustannustoiminta. Yhtiö löytää, kehittää, markkinoi ja jakelee verkostonsa kautta äänitettyä musiikkia kansainvälisesti 77 maassa. UMG:n omistaa ranskalainen Vivendi ja sen laajat artistisopimukset kattavat koko kansainvälisen musiikkikentän tehden UMG:n artistilistasta johtavan kaikilla mantereilla. Universalin kansainvälisesti tunnetuimpia artisteja ovat muun muassa Madonna, U2, Metallica, Eminem, Lady Gaga, Rihanna, Justin Bieber, Katy Perry, Kanye West, Avicii, The Killers, The Rolling Stones ja Black Sabbath. UMG:n suomalaisartisteihin kuuluvat mm. Robin, Kasmir, Jesse Kaikuranta, Janna, Paperi T, Sunrise Avenue, Mikael Gabriel, Von Hertzen Brothers ja Teflon Brothers.
UMG:n vahvuus musiikkimarkkinoilla perustuu yhtiön laajaan levy-yhtiöverkostoon, johon kuuluu kansallisten Universal Music -yhtiöiden lisäksi kansainvälisesti arvostetuimpia levymerkkejä, kuten Decca, Interscope Geffen A&M Records, Island Def Jam Music Group, Mercury Records, Polydor Records, Universal Motown Republic Group sekä suomalaiset Johanna Kustannus, Love Records ja metallimusiikkiin erikoistunut Spinefarm. Laajan populaarikulttuuritarjonnan lisäksi Universal Music Groupille kuuluvat maailman johtavat klassiseen, maailman- ja jazzmusiikkiin erikoistuneet levy-yhtiöt.
Universal Music Finland Oy on Universal Music Groupin tytäryhtiö ja sen markkinaosuus Suomessa on noin 30 %.

Lisätiedot:
Kimmo Valtanen
Toimitusjohtaja
Universal Music
p. 040 5518086
kimmo.valtanen@umusic.com

Hitti on myös brändin veturi

Musiikkibisneksestä on viime viikkoina kirjoitettu mukavasti julkisuudessa kun sekä Kauppalehti että Talouselämä ovat julkaisseet minusta haastattelut, joissa olen päässyt kertomaan näkemyksiäni Universal Musicin uutena toimitusjohtajana.

Jutut ovat olleet paitsi nasevia, myös asiantuntevasti kirjoitettuja. Erityisen hyvin niissä on kuvattu musiikin kulutuksen ja suoratoistopalvelujen tuottamien tulojen muutosta sekä käyttämäämme analytiikkaa siitä, kuka musiikkia kuuntelee, missä ja milloin.

Selvää on, että suoratoiston läpilyönnin myötä musiikkibisnes on muuttunut entistä nuorisopainotteisemmaksi. Suoratoisto ei elä albumeista, vaan yksittäisistä hiteistä.

“Digitaalisen musiikin maailmassa kyse ei ole enää perinteisestä ostovoimasta. Kyse on ajasta, jonka ihminen kuluttaa musiikin kuunteluun. Nuorilla aikaa on. Ja aika on rahaa. Levy-yhtiön ja artistien saama tuotto jaetaan kuuntelumäärien ja käytetyn ajan suhteen”, Kauppalehden jutussa kirjoitetaan.

Näin jälkikäteen haluaisin lisätä juttuihin ainoastaan yhden näkökulman. Myös markkinointiyhteistyö kuluttajabrändien kanssa muodostaa jatkuvasti tärkeämmän osan artistien ja musiikkiyhtiöiden tuloista.

Aihetta käsiteltiin hyvin alkukesästä julkaistussa Forbes-lehden artikkelissa , jossa joukko brändiviestinnän ammattilaisia korosti musiikin roolia oikeiden kuluttajien tavoittamisessa. Jutussa kiteytyi hyvin se, miten musiikki voi tukea brändin viestiä – mutta vain jos brändillä on käytössään oikea, brändin kohderyhmää puhutteleva artisti.

“Brändien yleinen virhe on se, että ne ajattelevat musiikin käyttöä ensisijaisesti faneina. Markkinoija valitsee kampanjaan oman henkilökohtaisen suosikkiartistinsa tai vain yleisesti tunnetun artistin sen sijaan, että haettaisiin artisti, joka puhuttelee oikeaa kohderyhmää ja edustaa brändin persoonallisuutta ja arvoja”, musiikin lisensiointiin erikoistuneen Music Dealers -yhtiön CEO Eric Sheinkop sanoo Forbesin jutussa.

Myös tässä on pohjimmiltaan kyse suoratoiston hyödyntämisestä. Juuri suoratoiston ja sen tarjoaman analytiikan ansiosta brändiyhteistyö voidaan kohdistaa oikeille yleisöille tarkemmin kuin koskaan.

Kimmo Valtanen
Toimitusjohtaja
Universal Music

 

Kasmirin Vauvoja -sinkku akustisena versiona

Kasmirin kesän jättihitti, jo platinaan yltänyt Vauvoja -sinkku akustisena versiona – yllärivideo julkaistaan tänään!

Kasmir feat SAARA kesähitti, Kesäkumikappale Vauvoja on muokattu uuteen akustiseen muotoon. Uutuussinkku on kuunneltavissa jo Spotifyssa . Uuteen versioon kuvattiin myös yllätysvideo Taiteiden yössä Helsingissä. Kasmir ja SAARA esittivät Vauvoja kappaletta Taiteiden yön juhlijoille useassa eri paikassa Helsingissä – yleisön reaktiot olivat todella yllättyneitä ja ilahtuneita!

Videolla yhdistyy kahden huippulaulajan pelkistetty, taitava ja valloittava esiintyminen sekä yllättyneiden ihmisten spontaanit innostuneet reaktiot. Lopputulos on tunnelmaltaan lämmin ja yhteisöllinen – ainutlaatuinen! Kasmir kertoo kuvauksista:”Ajatus Taiteiden yössä yllätysesiintymisestä oli alkuun tosi kuumottava, mutta niistä tulikin hauskimmat videokuvaukset ikinä! SAARAn kanssa laulaminen ja Petteri Sariolan loistava kitarointi poisti viimeisetkin estot. Parasta oli silti jengin mahtavat fiilikset, aito komppaus ja osallistuminen! Videolla näkyy se koko kuvausporukan hyvä meininki johon yleisön oli tosi iisi tulla mukaan. Tätä oli tosi hienoo olla tekemässä. Videon myötä lähetän kiitokset kaikille kesän keikoilla mukanaolleille ja Vauvoja-biisiä kuunnelleille, huikee kesä!”

Katso uunituore video: http://www.youtube.com/watch?v=5ufg_K2p1i4
Kuuntele akustinen versio täältä: http://lnk.to/VauvojaAcousticPR

Kasmir feat SAARA Vauvoja sinkku julkaistiin 15.5. Se on tunnetun Kesäkumikampanjan 20. juhlavuden kesäkumikappale. Kesäkumikampanjan toteuttavat yhteistyössä YleX, Väestöliitto, Suomen Punainen Risti, Syöpäjärjestöt ja Sotilaskotiliitto.
Vauvoja nousi kesän 2015 valtavaksi kesähitiksi, se sai festariyleisöt upeisiin yhteislaulutunnelmiin Kasmirin kesäkeikoilla ja sinkku oli myös Suomen radioiden soitetuin kappale viisi viikkoa yhtäsoittoa kesän aikana!

Kasmirin huikea nousu yhdeksi tämän hetken suosituimmista kotimaisista artisteista alkoi Vadelmavene-sinkun julkaisusta huhtikuussa 2014. Vadelmavene on rikkonut rajoja jo monessa yhteydessä: se oli viime vuoden soitetuin kotimainen kappale Spotifyssa streamien ylittäessä jo yli 6,7miljoonaa tällä hetkellä. Vadelmavene palkittiin myös Suomen virallisena kesähittinä viime vuonna ja Kasmir sai kappaleesta myös Emma-palkinnon Vuoden biisi -kategoriassa. Kultaa ylittäneeltä debyyttialbumilta AMK Dropout julkaistut sinkut WOWWOWWOW ja Iholla ovat myös ylittäneet kultarajat! Molempia on streamattu yli 2,7miljoonaa kertaa Spotifyssa.
AMK Dropout oli ensimmäinen kotimainen albumi joka ylitti kultarajan pelkästään streamingmäärillään.

Michael Monroen uusi albumi Blackout States

Michael Monroen uusi albumi Blackout States julkaistaan lokakuun 9. päivä. Albumia edeltää 4.9. julkaistava sinkku ja video Old King’s Road. Videon ohjasi Ville Juurikkala, joka on aiemmin ohjannut Monroelle kehutut videot Stained Glass Heart ja Ballad Of The Lower East Side.

Albumin julkaisun myötä Michael Monroe lähtee Euroopan-kiertueelle, joka alkaa 9.10. Birminghamista ja päättyy 30.10. Swindoniin Alice Cooperin kanssa. Kiertue vie bändin Iso-Britannian lisäksi Skotlantiin, Ranskaan, Saksaan, Italiaan ja Sveitsiin. Suomea Michael Monroe kiertää marras-joulukuussa; keikoista tiedotetaan ensi viikolla.

Blackout States -albumin biisilista:

01. This Ain‘t No Love Song
02. Old King‘s Road
03. Goin’ Down With The Ship
04. Keep Your Eye On You
05. The Bastard’s Bash
06. Good Old Bad Days
07. R.L.F.
08. Blackout States
09. Under The Northern Lights
10. Permanent Youth
11. Dead Hearts On Denmark Street
12. Six Feet In The Ground
13. Walk Away
14. Break The Noose (vinyl LP bonus track)

Kimmo Valtanen Universal Musicin toimitusjohtajaksi

Musiikkiyhtiö Universal Musicin markkinointijohtajana vuodesta 2013 toiminut Kimmo Valtanen aloittaa yhtiön toimitusjohtajana hänen edeltäjänsä Jarkko Nordlundin siirtyessä MTV Oy:n toimitusjohtajaksi. Pitkän uran musiikkiteollisuudessa tehnyt Valtanen saa johdettavakseen vahvassa kasvussa olevan ja alansa merkittävintä liiketoiminta-aluetta, digitaalista markkinaa johtavan yrityksen.

Maailman johtavan musiikkialan yrityksen Suomen ja Baltian toiminnot saavat Kimmo Valtasesta johtajakseen laajasti arvostetun musiikkialan ammattilaisen, jolla on vahva näkemys alan kehityksestä ja siitä, kuinka Universal Music pysyy sen kärjessä.

”Suomessa on vasta otettu digitaalisen kuuntelun ja -musiikinkuluttamisen ensiaskeleet, joten kasvun potentiaali on valtava. Aikaiset omaksujat ja nuoriso ovat jo kasvaneet ulos CD-levyistä ja -soittimista ja uskon, että ensi vuodesta lähtien myös suuret ikäluokat saavat kipinän digitaalisten musiikkipalveluiden käyttöön. Se taas tuo valtavat mahdollisuudet musiikin hyödyntämiselle myös muiden tuotteiden ja palveluiden markkinointiviestinnässä”, visioi Kimmo Valtanen ja jatkaa: ”Olemme sisältöalan yrityksenä panostaneet alusta saakka digitaalisuuden tuomien mahdollisuuksien hyödyntämiseen ja kehittäneet musiikinkuluttamisen mittaamiseen ja kohderyhmien analysointiin ainutlaatuiset työkalut. Tiedämme hyvin tarkkaan, mitä milloinkin kuunnellaan ja mainostajia varmasti myös kiinnostaa paitsi kuuntelijoiden, myös musiikin kuuntelun profiili.”

Kimmo Valtanen näkee, että Universal Musicin tuleva menestys rakentuu paitsi yrityksen digitaalisen osaamisen luovaan hyödyntämiseen, myös kolmeen sisällön alueeseen: ”Avainasemassa tulevien markkinaosuuksiemme valloittamisessa ovat uusien kotimaisten hittien synnyn mahdollistaminen, valtavan kansainvälisen tarjontamme ammattitaitoinen lanseeraus ja alamme laajimman kotimaisten klassikoiden musiikkikatalogin oikeanlainen hyödyntäminen.”

Suomi-rockin ikivihreät klassikot tulevat Valtasen mielestä olemaan ensi vuonna yksi niistä tekijöistä, joilla suuret ikäluokat saadaan mukaan musiikin digitaalisen kuluttamisen pariin: ”Suomen ominaispiirre on kotimaisen musiikin suosio. Kun muualla maailmassa sitä kuunnellaan alle kolmannes, on kotimaisen musiikin osuus täällä puolet kuuntelusta ja latauksista. Ostimme hiljattain paitsi EMI-levy-yhtiön kotimaisen ja kansainvälisen tuotannon, myös Suomi-rockin kulmakivet Poko, Johanna ja Love Record -levy-yhtiöt, joista tulemme ammentamaan merkittäviä musiikillisia muistoja suurille ikäluokille.”

Universal Music Finlandin toimialueeseen kuuluu myös Baltia, jossa Kimmo Valtanen näkee kasvun potentiaalia erityisesti digitaalisessa ympäristössä ja yritysyhteistyössä. ”Tulemme Baltian kasvavan markkinapotentiaalin hyödyntämiseksi keskittämään sinne syksyn aikana myös lisäresursseja.”

Kimmo Valtanen
Vuonna 1997 levy-yhtiö BMG:n viestinnässä aloittanut Kimmo Valtanen (47, KTM) on aiemmin toiminut BMG:n markkinointijohtajana (1999-2004), Sony Musicin toimitusjohtajana (2004-2012), Elisa Viihteen Business Managerina (2013) ja Universal Musicin markkinointijohtajana loppuvuodesta 2013 alkaen.

Valtasen toimiessa Universal Musicin markkinointijohtajana yhtiö valittiin vuoden 2015 Radiogaalassa vuoden levy-yhtiöksi ja se vakiinnutti asemansa Suomen digitaalisen musiikin markkinajohtajana. Hänen uransa merkkipaaluihin kuuluvat mm. HIM:in kansainvälisen läpimurron luotsaaminen, Kentin nostaminen Suomen suosituimmaksi ruotsalaisbändiksi, Elviksen ensimmäinen kultalevy Suomessa, Lordin Euroviisuvoitto sekä Idols-formaatin synnyttämien tähtien kuten Anna Abreaun ja Anna Puun läpimurrot Suomessa. Musiikkialalla useasti palkitun Kimmo Valtasen myötävaikutuksella myös mm. Robin, Kasmir, Janna, PMMP, Happoradio ja SMG kasvoivat Suomen suosituimpiin luettaviksi artisteiksi.

Universal Music Group
Universal Music Group on maailman johtava musiikkialan yhtiö, jonka pääliiketoimintaa ovat äänitteiden tuotanto ja musiikin kustannustoiminta. Universalin kansainvälisesti tunnetuimpia artisteja ovat muun muassa Lady Gaga, Lorde, Sting, Avicii, U2, Metallica, Eminem, Kanye West, The Killers, The Rolling Stones ja Rihanna. UMG:n kotimaisiin artisteihin kuuluvat mm. Robin, Kasmir, Janna, Mikael Gabriel, Paperi T, Teflon Brothers,  Michael Monroe, Kotiteollisuus, Olavi Uusivirta sekä Jesse Kaikuranta.

Lisätiedot:
Kimmo Valtanen, toimitusjohtaja
Universal Music Finland
Mob: +358 (0)40 551 8064
kimmo.valtanen@umusic.com