Universal Music Finland

Robin1

Luvassa palkintosadetta

Monet musiikkidiggarit eivät pidä Emma Gaalasta ja muista musiikkipalkinnoista. Tai ainakaan monet eivät myönnä pitävänsä. Palkintoraadeilla on diggareiden mielestä sovinnainen maku ja pystit jaetaan joka vuosi väärille tyypeille.

Ennen kaikkea palkintogaaloja pidetään vanhanaikaisina yhteinäiskulttuurin jäänteinä. Miten ihmeessä Robinin ”16” voisi olla Vuoden Albumi tai Kasmirin ”Vadelmavene” Vuoden Biisi, kun jokaisella musiikkigenrellään on omat Vuoden Albuminsa ja Biisinsä? Onko enää sellaisia albumeita ja biisejä, jotka yhdistävät koko Suomen musiikkia kuuntelevan kansan?

On. Olen eri mieltä palkintogaalojen pilkkaajien kanssa. Yhtenäisen musiikkikulttuurin aika on ohi, mutta siitä huolimatta ja juuri siksi Emma Gaalaa tarvitaan enemmän kuin koskaan.

Pirstoutuneiden musamakujen ja yksilöllisen musiikinkuuntelun aikakaudella suurten yhteisten tapahtumien merkitys vain korostuu. Musiikkialan näkyvyyden ja elinvoimaisuuden kannalta on tärkeää, että musiikki synnyttää yhä suuria tarinoita. Musiikkipalkintogaalat ovat omiaan tuomaan tällaisia tarinoita koko kansan tietoisuuteen.

Erityisen suureksi palkintogaalojen ja tarinoiden merkityksen tekee se, että palkintojen julkisuus näkyy suoraan suoratoistopalvelujen valinnoissa. Ennen tv-esiintymiset vaikuttivat levymyyntiin lähes parin viikon viiveellä, mutta Spotify elää reaaliajassa.

Hyvä tuore esimerkki suuresta musiikkitarinasta on brittilaulaja Sam Smith, jonka ura nousi aivan uudelle tasolle pari viikkoa sitten Grammy-gaalassa. Huikea albumi In The Lonely Hour, siltä lohkotut hitit sekä karismaattisen nuoren laulajan loistavat keikat ovat kasvattaneet Sam Smithin suosiota tasaisesti koko vuoden ajan. Neljän Grammy-voiton ansiosta Smith nousi kuitenkin kertaheitolla kansainväliseen supertähtisarjaan. Vuoden Popalbumi, Vuoden Levy, Vuoden Biisi ja Paras Uusi Artisti!

Sam Smithin kruunajaiset jatkuivat vielä toissapäivänä Lontoossa Brit Awards -gaalassa. Minullakin oli tilaisuus seurata Lontoossa Universal Musicin omassa Brits-katselutilaisuudessa, kun kotiyleisön suosikki sai palkinnot Vuoden Brittiläisenä Läpimurtona ja Brittiläisenä Globaalina Menestyksenä.

Toivottavasti Emmoissa nähdään tänä iltana samanlaisia suuria tarinoita. Kasmirilla olisi nyt hieno tilaisuus seurata Sam Smithin jalanjäljissä, sillä hän on ehdokkaana Vuoden Biisin, Vuoden Popalbumin, Vuoden Miessolistin ja Vuoden Tulokkaan sarjoissa. Kävi miten kävi, veikkaisin, että Kasmirin biisit soivat tänä iltana aika monella Spotify-tilillä.

Kimmo Valtanen

Markkinointijohtaja

Universal Music

AlexAdairNewtoU

NEW TO U: ALEX ADAIR

Kuka hän on?
Alex Adair on 21-vuotias brittiläinen tuottaja/DJ kotoisin West Sussexin maaseudulta. Adairin debyyttisinkku ”Make Me Feel Better” nousi tunnettujen radiopersoonien Annie Macin, Zane Lowen and MistaJamin tukemana BBC Radio Onen soittolistalle. Tästä alkoi hype artistin ympärillä.

Miten kaikki alkoi?
Sinkku ”Make Me Feel Better” syntyi Alexin opiskellessa Canterburyn Yliopiston Luovan Musiikin Teknologia- kurssilla, jossa hänen tehtävänään oli esitellä musiikin eri aikakausia. ”Make Me Feel Better” esitti tätä päivää. Hän latasi kappaleen Soundcloudiin, jonka kautta kappale alkoi levitä ja keräämään pöhinää.

Mitä seuraavaksi?
Alex Adair työstää tällä hetkellä uutta musiikkia sekä remixejä useille artisteille. Hän on jo tehnyt remixejä Jessie Warelle, Ed Sheeranille ja Ella Eyrelle. Nuoresta lahjakkuudesta tullaan varmasti kuulemaan tämän vuoden aikana. ”Make Me Feel Better” –sinkusta povataan kevät-/kesähittiä.

Psst…
Tiesitkö, että sinkulla on sämplätty Marvin Gayen ja Tammi Terrellin alkuperäistä kappaletta “Ain’t Nothing Like The Real Thing”.
Tsekkaa sinkun huikea New Yorkissa kuvattu musiikkivideo tästä: https://www.youtube.com/watch?v=626fsEM1Cts

 
Facebook: facebook.com/AlexAdairOfficial
Twitter: twitter.com/Adair_Official  

Years&YearsNewToU1

New to U: Years & Years

Keitä he ovat?
Years & Years on brittiläinen elektropopbändi, joka perustettiin Lontoossa vuonna 2010. Alun perin viisijäseninen bändi kutistui sittemmin trioksi, jonka muodostavat Olly Alexander (laulu ja koskettimet), Mikey Goldsworthy (basso) ja Emre Turkmen (syntikka).

Miten kaikki alkoi?
Years & Years julkaisi debyyttisinkkunsa I Wish I Knew vuonna 2012. Kuusi julkaistua sinkkua myöhemmin, tammikuussa 2014, bändi voitti arvostetun BBC Sound Of 2015 –palkinnon. Aiempina vuosina palkinnon ovat pokanneet mm.  Sam Smith, Adele ja Ellie Goulding.

Mitä seuraavaksi?
Years & Years starttaa Euroopan-kiertueensa helmikuun lopussa ja esiintyy keväällä parin keikan verran myös Yhdysvalloissa. Bändin debyyttialbumi julkaistaan kesällä 2015

Psst…
Years & Years esiintyy ensi kesänä Suomessa, Flow’ssa!

Katso ”King” musavideo tästä: https://www.youtube.com/watch?v=g_uoH6hJilc

Facebook: www.facebook.com/yearsandyears
Instagram: www.instagram.com/yearsandyears
Twitter: www.twitter.com/yearsandyears

Kasmir600

Musiikkivuosi 2015: kun aurinko nousee

Musiikkituottajat ry:n juuri julkaisemat luvut suomalaisen musiikkibisneksen vuodesta 2014 näyttävät ensi katsomalta aika karuilta. Musiikkituottajien jäsenyritysten koko liikevaihto putosi 14 prosenttia ja fyysisten äänitteiden myynti peräti 36 prosenttia.

Tarkemmin katsottuna huonoilta näyttävät uutiset ovat kuitenkin hyviä. Vuosi 2014 oli siitä historiallinen,  että ensimmäistä kertaa suomalaisen musiikkialan historiassa digitaalisen liikevaihdon arvo ohitti fyysisten tuotteiden myynnin. Jo 51 prosenttia äänitealan liikevaihdosta tulee digitaalisista lähteistä, enimmäkseen siis streaming- eli suoratoistopalveluista. Viime vuonna digitaalisen vaihdon määrä kasvoi 22 prosenttia.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että alan aallonpohja on jo nähty. Jos streamingin suosio jatkaa tämänhetkistä kasvuaan, tänä vuonna ollaan jo tukevasti kasvu-uralla. Niin kuin sanonta kuuluu, kaikkein pimeintä on juuri ennen auringonnousua.

Tulemme siis viiveellä pohjoismaisten naapuriemme perässä, sillä Ruotsissa ja Norjassa ala on digitalisoitunut lähes täysin ja ollut jo vuosia kovassa kasvussa.  Esimerkiksi Ruotsissa ääniteala kasvoi vuosien 2008 ja 2013 välillä 34 prosenttia. Pohjoismainen musiikkiala toimii nyt globaalina suunnannäyttäjänä lähes kaikille sisältöaloille: televisiolle, lehdistölle ja kirjankustannusalalle.

Meillä Universal Music Groupissa on syytä erityiseeen toiveikkuuteen. Olemme panostaneet johdonmukaisesti streaming-palveluihin ja siellä menestyviin hittiartisteihin hiipuvan cd-myynnin varassa elävien iskelmä- ja rocknimien sijasta.

Viime vuoden menestynein suomalainen muusikko Robin on tästä vain yksi esimerkki. Tallimme on täynnä nuoria kotimaisia huippuartisteja Jannasta Kasmiriin ja Paperi T:stä Mikael Gabrieliin. Päälle tulevat tietysti maailman suurimman musiikkiyhtiön kansainväliset supertähdet.

Kokonaisuutena markkinaosuutemme putosi hieman 32,7 prosentista 30,6 prosenttiin. Digitaalisella puolella onnistuimme kuitenkin kasvattamaan osuuttamme 36,3 prosenttiin. Muiden yhtiöiden osuudet jäävät alle 30 prosentin.

Tämä tarkoittaa sitä, että olemme onnistuneet tavoittamaan erityisesti nuoret musiikkikuluttajat alan keskivertoa paremmin. Se tarkoittaa sitä, että olemme muuttuneet lopullisesti levy-yhtiöstä digimusiikkiyhtiöksi, jonka avainosaaminen on digitaalisessa markkinoinnissa, data-analytiikassa sekä digitaalisissa verkostoissa. Se tarkoittaa myös sitä, että pystymme tarjoamaan yhteistyökumppaneillemme jatkuvasti paremmin uudenlaisia malleja esimerkiksi digitaalisen markkinointi- ja brändiyhteistyön muodossa.

Ennen kaikkea se tarkoittaa sitä, että me emme enää odottele auringonnousua. Päivä paistaa jo.

 

Jarkonkuva.jpg

Jarkko Nordlund

Toimitusjohtaja

 

mg

Muusikko on alkuperäinen henkilöbrändi

Markkinointialalla on puhuttu viime aikoina paljon sisältömarkkinoinnista. Yritykset ja brändit tavoittelevat nykyään kuluttajien huomiota entistä enemmän kuluttajia aidosti kiinnostavilla viihdesisällöillä tyrkyttävien mainosten sijaan.

Yksi sisältömarkkinoinnin alalaji on henkilöbrändäys. Julkisuuden henkilöistä on tullut omia vakiintuneita ja vaikuttavia medioitaan.

Pelkästään Universal Musicin kotimaisilla artisteilla on noin 35 miljoonaa YouTube-katselua vuosittain, sekä 2 miljoonaa Facebook-fania. Tähän kun yhdistämme muut sosiaalisen median kanavat, Spotifyn sekä radion, uskaltaisin väittää, että näihin musiikkisisältöihin ja artisteihin kannattaa mainostajan allokoida siivu budjetistaan.

vilma

Tunnettujen henkilöiden hyödyntäminen markkinoinnissa ei toki ole mitään uutta. Viime vuosina henkilövetoinen markkinointi on kuitenkin muuttanut muotoaan ja vaatii entistä tarkempaa suunnittelua.

Vaikka tunnetut kasvot näkyvät lehtien sivuilla ja TV-mainoksissa, on kaikesta kampanjoinnista sosiaalisen median kautta tullut entistä läpinäkyvämpää. Parhaat tulokset syntyvät silloin kun brändin ja tässä tapauksessa artistin välillä on saumattomasti toimiva kumppanuus. Tämä yhteistyömalli luo aitoja tarinoita, jotka elävät huomattavasti pidempään kuin yksittäiset mainoskampanjat.

Ennen kaikkea hyvin suunniteltu ja toteutettu yhteistyö mahdollistaa brändin pääsyn osaksi artistin ainutlaatuista yhteisöä sekä sisältöjä. Universal Musicin Artist Portal-datajärjestelmä auttaa meitä ymmärtämään artistiemme yleisöjä, sekä sosiaalisen median näkyvyyttä. Tämä taas auttaa meitä suunnittelemaan brändikumppanin kanssa oikeat toimenpiteet, löytämään oikeat artistit tavoitellulle kohderyhmälle sekä luomaan heille aidosti puhuttelevaa sisältöä.

Artistit ovat itse aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä ja heidän kanaviensa kautta brändin on mahdollista rakentaa dialogia kuluttajien kanssa. Kun artistien oma persoona ja elämä näkyvät sisällössä, myös brändikumppani hyötyy tästä.

Tämän hetken kuumimpiin suomalaisiin nuorisoartisteihin lukeutuvan Mikael Gabrielin faneista noin 70 % on nuoria naisia. Mikael olikin luonteva artistivalinta Lumenen Natural Code-tuotesarjan kanssa toteutettuun yhteistyöhön, joka poreili vahvasti sosiaalisessa mediassa. Mikaelilla on Facebookissa yli 90 000 fania ja Instagramissa 111 000 seuraajaa. Kumppanuus sai luontevan jatkon, kun lahjakkaat naisartistit Janna Hurmerinta ja Vilma Alina valittiin Natural Code-tuotesarjan meikkikasvoiksi. Brändille räätälöidysti tuotettuja sisältöjä, videoita ja kuvia jaettiin aktiivisesti Natural Coden, artistien sekä Universal Musicin kanavissa.

 Nina Mäkelä New Business Manager

Nina Mäkelä
New Business Manager

 

VonHertzenBrothers-NewDayRising-600px

Von Hertzen Brothersilta uusi albumi 20.3.

Von Hertzen Brothersin kuudes albumi julkaistaan 20.3. Levyn nimi on New Day Rising.

Albumi julkaistaan Suomen lisäksi myös muualla Euroopassa, USAssa ja Japanissa. Uuden albumin nimeä kantava eka sinkku New Day Rising julkaistaan tänään 21.1. ja sen video julkaistaan 10.2. Sinkku on jo radiosoitossa.

Levyn tuottajana on toiminut maailmankuulu Garth ”GGGarth” Richardson (mm. Biffy Clyro, Rage Against The Machine) ja äänitykset on tehty syksyn aikana maineikkaalla The Farm Sound studiolla Vancouverissa Kanadassa. Levyn miksaajana on puolestaan toiminut arvostettu Randy Staub, joka on miksannut mm. Metallican Black –albumin, Alice in Chainsin, Michael Bubblen ja HIMin levyjä. Valtava taiteellinen ja tuotannollinen satsaus levyn teossa kuuluu entistä suoraviivaisempana ja selkeämpänä sisältönä. Mikko von Hertzen valoittaa ratkaisua:
“Albumin teemana on selkeä pyrkimys suunnata kohti ydintä, jättää turhat kivet kääntämättä ja haahuilut haahuilematta. Koska itse olemme luonteeltamme enemmän taivaanrannanmaalareita kuin tehdastyöläisiä valitsimme tiimin, joka kuuntelee ja keskittyy jokaisen biisin itse biiffiin, ei niinkään lisukkeisiin. GGGarth ja Randy osasivat ohjata laivaa varmuudella väylää pitkin ja olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Tältä rock-musiikki kuulostaa vuonna 2015.”

Levyn kantta komistaa myös edellisen albumin Nine Lives kansitaiteesta vastanneen taiteilija Samuli Heimosen teos. Vaikuttava maalaus pureutuu New Day Rising –albumin teemoihin ja Mikko kertoo kansivalinnasta: “Edellisen levyn tiikerimaalaus oli olemassaoleva teos, joka sopi kuin nyrkki silmään levymme musiikkiin. Tällä kertaa lähdimme Samuli Heimosen kanssa miettimään aiheita, jotka voisivat sopia uusiin kappaleisiin. Halusimme kuvan ilmentävän 1. pyrkimystämme vapauteen, 2. kevyen ja raskaan dynamiikkaa ja 3. lintuja. Samuli ideoi maalauksen, jossa kotkat taistelevat rikkoakseen kahleet, joita he vapaaehtoisesti itse kannattelevat kynsissään. Taistelemme jatkuvasti vapautuaksemme ja kannamme suurta taakkaa, vaikka helpompaa olisi päästää irti. Meillä on siivet mutta emme osaa käyttää niitä.”

New Day Rising albumin biisilista:
01. New Day Rising
02. You Don’t Know My Name
03. Trouble
04. Black Rain
05. Hold Me Up
06. Love Burns
07. Dreams
08. Sunday Child
09. The Destitute
10. Hibernating Heart

Von Hertzen Brothers suuntaa levyn ilmestymisen yhteydessä laajalle New Day Rising Tour -kevätkiertueelle. Maaliskuun 20. päivä Joensuun Kerubista käynnistyvä kiertue jatkuu aina toukokuun lopulle saakka.
VHB keikkailee huhtikuussa myös Iso-Britanniassa.

VON HERTZEN BROTHERS: NEW DAY RISING TOUR
20.03.2015 Joensuu, Kerubi
21.03.2015 Kouvola, House of Rock
27.03.2015 Helsinki, Tavastia-klubi
28.03.2015 Helsinki, Tavastia-klubi
02.04.2015 Lahti, Finlandia-klubi
03.04.2015 Kuopio, Henry’s Pub
04.04.2015 Jyväskylä, Lutakko
05.04.2015 Hämeenlinna, Suisto-klubi
08.04.2015 Kerava, Kerava-sali
10.04.2015 Tampere, Pakkahuone
11.04.2015 Seinäjoki, Rytmikorjaamo
16.04.2015 Ruka, Ravintola Piste
17.04.2015 Levi, Hullu Poro Areena
18.04.2015 Turku, Klubi
22.04.2015 Espoo, Sellosali
22.05.2015 Tikkurila, Tulisuudelma
+lisäyksiä luvassa

www.vonhertzenbrothers.com
www.facebook.com/vonhertzenbrothersofficial

http://instagram.com/vonhertzenbrothers

www.fullsteam.fi

Haastattelupyynnöt:
UNIVERSAL / Satu Snellman (040-5088190, satu.snellman@umusic.com)

IMAGINE DRAGONS JULKAISEE UUDEN ALBUMIN HELMIKUUSSA

Grammy-palkinnon voittanut lasvegasilainen indierock-yhtye Imagine Dragons julkaisee toisen studioalbuminsa ”Smoke+Mirrors”
16. helmikuuta. Bändin ensimmäinen albumi ”Night Visions” oli todellinen läpimurto nousten Billboardin albumilistan kakkoseksi.

Tulevan albumin ensimmäinen single ”I Bet My Life” julkaistiin lokakuun lopussa.

Imagine Dragons perustettiin vuonna 2009. Ennen major label -debyyttiä nelihenkinen bändi (Dan Reynolds - laulu, Wayne Sermon – kitara, Ben McKee – basso, Daniel Platzman – rummut) kasvatti juuriaan julkaisemalla useita EP:tä. Imagine Dragons tuli tunnetuksi suurelle yleisölle muuan muassa jättihiteillään ”Radioactive” ja ”Demons”. Bändi on myynyt uransa aikana yli 24 miljoonaa singleä.

Lisätiedot:
Anniina Baumann / Universal Music
anniina.baumann@umusic.com
050-3691652

RJ2WordPress

RASKASTA JOULUA 2 ON MYYNYT PLATINAA

Marraskuussa julkaistu Raskasta Joulua 2 -albumi on myynyt platinaa eli yli 20 000 kappaletta! Tutuista joululauluista ja uusista sävellyksistä koostuva Raskasta Joulua 2 jatkaa siis viime vuonna julkaistun Raskasta Joulua -albumin menestystä.

Raskasta Joulua on kiertänyt Suomea marraskuun puolivälistä lähtien loppuunmyydyillä tai lähes loppuunmyydyillä keikoilla. Keikkoja on jäljellä seitsemän, mutta varsinainen kiertuehuipentuma koetaan jo tänään Helsingin jäähallissa.

Helsingin jäähallin megakonsertissa esiintyvät kaikki kiertueella mukana olleet artistit ja erikoisvieraana nähdään upea Paula Koivuniemi. Konsertti alkaa klo 20.00.

www.facebook.com/raskastajoulua
www.raskastajoulua.com

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Spinefram Records / Tuula Salminen
Puh. 040-9011266 / tuula.salminen@umusic.com

WallStreetJournal_480x480

Tuoko tieto Kanyen Suomeen?

Maailman arvostetuin talouslehti Wall Street Journal julkaisi sunnuntai-iltana jutun, joka kertoo siitä, miten Universal Music hyödyntää ”big dataa” artistimarkkinoinnissaan. Juttu on maksumuurin takana, joten kerron tässä lyhyesti sen pääkohdat.

KanyeWordPress

Universal Music on kehittänyt Artistiportaali-nimisen järjestelmän, joka kokoaa yhteen kaiken yksittäistä artistia koskevan ”big datan” eli tiedot artistin levymyynnistä, kuuntelumääristä eri suoratoistopalveluissa, radiosoitosta sekä näkyvyydestä sosiaalisessa mediassa. Järjestelmä purkaa datan helposti seurattavaan muotoon, joka auttaa meitä ymmärtämään sitä millaista artistiemme yleisö on, miten ja kuinka paljon se kuuntelee heidän musiikkiaan ja miten se saa tietoa artistista.

Tämä tietysti auttaa meitä myös kohdistamaan markkinointitoimenpiteemme mahdollisimman tehokkaasti. Ja vaikka Artistiportaali ei kykenekään ennustamaan uuden artistin suosiota, siitä saatua tietoa voidaan hyödyntää myös silloin, kun julkaisemme heidän musiikkiaan ensimmäistä kertaa.

Jutun mukaan Warner Music on kehittänyt itselleen myös samankaltaista järjestelmää. Kolmannen suuren musiikkiyhtiön Sony Musicin järjestelmä ei ole yhtä keskitetty, vaan pohjautuu enemmän käsityöhön ja ihmisten tekemiin arvioihin.

Omalta kannaltani erityisen kiinnostavaa on tietysti se, että myös minua haastateltiin juttuun. Jutun lopussa kerron, että olemme käyttäneet Artistiportaalia osoittaaksemme konserttijärjestäjille, että hiphop-artistien Suomeen voi olla kannattavaa. Hiphop-levyjä ei myydä täällä aina kovin paljon, mutta kuunnellaan Spotifysta sitäkin enemmän. Tiedämme esimerkiksi, että Kanye Westin hittejä kuuntelevat Suomessa ennen kaikkea 18–24-vuotiaat, miehet ja naiset tasapuolisesti – ja niin paljon, että Kanye pystyisi todennäköisesti myymään ison areenan täyteen.

Datan hyödyntämisen edut kiteytyvät hyvin sitaattiini jutun lopussa:

”Ennen kaikki perustui tunteeseen. Nyt meillä on faktat.”

 

Kimmo Valtanen

Markkinointijohtaja

Universal Music

Cover_Blank-WordPress_480x480

YouTube on tärkeä osa musiikkipalvelujen kokonaisuutta

Muutama viikko sitten uutisoitiin näyttävästi YouTuben uudesta maksullisesta musiikkipalvelusta. Palvelu on vielä aivan uusi, joten sen vaikutusta Suomen musiikkimarkkinoihin on toistaiseksi vaikea arvioida.

Selvää on, että jokainen uusi ja erilainen palvelu parantaa kuluttajien valinnanmahdollisuuksia ja edistää siten musiikin asiaa.  Selvää on myös se, että YouTubesta kuunnellaan aivan valtavasti musiikkia. Pari päivää sitten levisi esimerkiksi uutinen, jonka mukaan maailman kaikkien aikojen katsotuin video Gangnam Style oli rikkonut YouTuben laskurin yli 2,15 miljardilla katselukerrallaan.

YouTuben merkitystä musiikkikanavana ja erityisesti uuden musiikin löytämisen välineenä ei voi väheksyä Suomessakaan. Nuorimmissa kohderyhmissä YouTube on ollut se kaikkein suosituin musiikkipalvelu jo ainakin parin vuoden ajan. Musiikkituottajien tutkimuksen mukaan peräti 59 prosenttia suomalaisista kuuntelee viikottain musiikkia YouTubesta.

Kun musiikkivideoita katsotaan entistä vähemmän perinteisiltä televisiokanavilta, moni on jo ehtinyt ennustaa videoiden merkityksen pienenemistä ja varsinkin 1990- ja 2000-luvulta tuttujen megabudjettivideoiden katoamista. Ennustus ei kyllä pidä paikkaansa, ainakaan jos katsoo Taylor Swiftin tuoretta Blank Space -videota.

 

Hyvään videoon ei tietysti aina tarvita jättimäistä budjettia. Suomalaiset artistit keräävät jatkuvasti erinomaisia katselu- ja kuuntelumääriä paljon Tayloria halvemmin toteutetuilla videoilla. Erilaiset brändiyhteistyön mahdollisuudet kehittyvät myös jatkuvasti ja helpottavat siten omalta osaltaan katsojia kiinnostavien videoiden toteuttamista.

YouTuben voima on juuri valikoiman laajuudessa. Kaikkien artistien ei tarvitse olla Taylor Swiftejä eikä jokaisen videon tarvitse olla Gangnam Style.

Sama pätee musiikkipalveluihin. Yksikään palvelu ei korvaa täysin toisia, vaan eri palvelut täydentävät toisiaan. YouTube on osoittanut, että se on tärkeä osa kokonaisuutta.

Kimmo Valtanen

Markkinointijohtaja

Universal Music