Universal Music Finland

ala-herata_jpeg_640x640

Nuorisomusiikki on taas nuorison musiikkia

Kun kansainväilisissä musiikkikuvioissa kertoo olevansa Suomesta, saa yleensä muutaman minuutin sisällä kuulla kysymyksen metallimusiikista. Alalla elää hyvin voimakkaana käsitys siitä, että Suomi on metallimaa.

 

Ja niinhän se on pitkään ollutkin. Iso osa maailmaa menestyksekkäästi kiertävistä suomalaisista muusikoista edustaa jotain raskaan rockin alalajia. Suomessa Iron Maiden ja Metallica vetävät stadionit ja festivaalit täyteen varmasti taas ensi kesänä, sitä seuraavana ja niin kauan kuin sedät vain jaksavat kiertää.

 

Eikä siinä mitään. Metalli on hienoa musiikkia. Mutta katsaus Spotifyn soitetuimpien artistien listalle todistaa, ettei Suomi ole metallimaa, tai ei ainakaan pelkästään sellainen. Listalta löytyvät esimerkiksi Robin ja Nikke Ankara, molemmat useamman biisin voimin. YouTuben tämänhetkisiä suomalaisia hittejä ovat puolestaan vaikkapa Mikael Gabriel ja Paperi T.

 

 

Digitaalinen jakelu edustaa jo 60 prosenttia Suomen musiikimarkkinoista ja streaming puolestaan siitä valtaosaa. Streamingin valtakunnassa hevi ei tapa – eikä tapa mikään muukaan ”aikuisten” musiikki. Iskelmä ja rock jäävät Spotifyssa, Deezerissä ja YouTubessa auttamattomasti pophittien, hiphopin ja EDM:n varjoon.

 

Yksi streamaus-vallankumouksen vähemmän puhutuista vaikutuksista on ollut se, että se on tuonut nuorison takaisin musiikkibisneksen keskiöön.

 

Kärjistäen voi sanoa, että CD on aikuisten musiikkiformaatti, joka suosii veteraaniartisteja, uudelleenjulkaisuja, kalliita kokoelmabokseja ja keski-ikäisten rakastamia musiikkityylejä. Streaming taas kuuluu nuorille. Se on helppokäyttöistä, sosiaalista ja kuluttajalle joko erittäin edullista tai täysin ilmaista.

 

Meille Universal Musicissa tämä sopii hyvin. Viime aikoina olemme panostaneet erityisesti suoratoistopalveluissa ja radiossa itsensä läpi lyöneisiin nuoriin artisteihin. Kasmir, Vilma Alina, Nikke Ankara sekä tietysti suomalaisten YouTube-läpimurtojen kantaisä Robin.

 

Uskallan väittää, että tiedämme jotain nuorisomusiikista ja nuorten kuluttajien käyttäytymisestä. Se tarjoaa mahdollisuuksia myös yhteistyökumppaneillemme, oli kyse sitten artistien yhteismarkkinoinnista, brändiyhteistyöstä tai vaikkapa erilaisista sisältömarkkinoinnin muodoista.

 

Emme tietysti unohda minkään ikäisiä musiikin ystäviä ja heidän toiveitaan. Eikä nuorisomusiiikki ole pelkästään nuoria varten. Itsekään en ole kalenterin mukaan enää aivan teini-ikäinen, mutta löydän itsekin jatkuvasti uusia suosikkeja radion ja Spotifyn välityksellä. Ja juuri se tekee musiikin parissa työskentelemisestä niin hienoa.

Kimmo Valtanen

Markkinointijohtaja

Universal Music

SIRU-kaksinaista-1500px

The Voice of Finland -voittaja Sirun uusi sinkku Kaksi naista julkaistaan tänään

Siru – Kaksi naista

Viime kaudella The Voice Of Finland -ohjelmassa voiton vienyt Siru (Airistola) julkaisee uuden singlen Kaksi naista tänään 7. marraskuuta. Vahva, dramaattinen Kaksi naista antaa esimakua kaunisäänisen laulajan keväällä 2015 julkaistavasta debyyttialbumista.

”Kaksi naista on tunteikas biisi, johon jokainen voi omalla tavallaan samaistua, koska kaikilla on välillä ’heikkoja hetkiä’. Jokainen voi olla vahva, mutta tarvitsee kuitenkin joskus toisen vierelleen. Mun mielestä se on hyvä ensiveto levyltä, koska antaa kuvaa siitä minkälainen levy tulee kokonaisuudessaan olemaan”, Siru kertoo kappaleesta.

Siru työstää parhaillaan esikoisalbumiaan yhdessä tuottaja Ilkka Wirtasen kanssa. Tulevalla levyllä kuullaan myös Sirun sävellyksiä. ”Tavoite on ollut tehdä kappaleita oikeista asioista. Mun ja lähipiirini elämästä, joilla on tarttumapintaa muhun. Toivon, että ihmiset löytää mun biiseistä saman, mitä mä saan niistä – ja pystyisivät samaistumaan. Levyn biiseissä on myös ollut tavoite, että saan käyttää ääntäni. Poppia kovaa ja korkealta, mutta myös matalampaa. Biisin fiiliksen mukaan.”

Vaasasta kotoisin oleva Siru on omien sanojensa mukaan ”laulanut aina”. Musiikillisesti lahjakas Siru soittaa lisäksi pianoa, kitaraa ja viulua, ja keikkakokemusta on kertynyt useissa eri kokoonpanoissa jo vuosien ajan. Tällä hetkellä lahjakas artisti asustaa Tampereella ja opiskelee teatterimusiikkia ja musiikkidraamaa.

Keikkamyynti:
Hannu Korhonen / Dex Viihde
044 0647 908 / hannu.korhonen@dexviihde.fi

Haastattelupyynnöt:
Tara Kojonen / Universal Music
050-467 3269 / tara.kojonen@umusic.com

7 marraskuu 2014
Vilma Alina

Uusi raikas pop-artisti Vilma Alina julkaisee ensimmäisen singlensä

Vilma Alina on 20-vuotias laulaja-lauluntekijä Helsingistä. Hän kirjoittaa biisiensä tekstit itse ja säveltää ne yhdessä tuottajansa Ilkka Virtasen kanssa. Tällä Sibelius-lukion kasvatilla on pitkä historia musiikin parissa ja nyt aika on kypsä tuoda työn tulos koko kansan kuultaville. Vilma Alinan ensimmäinen single ”Hullut asuu Kallios” julkaistaan 7.11.

Aloitin 7-vuotiaana klasaripianolla soittamisen ja teini-ikäisenä innostuin laulamisesta. Oon kirjottanut biisejä vasta muutaman vuoden, ja vaati tosi paljon treeniä ja työtunteja sekä huteja ja osumia, että se oma juttu löytyi. Mutta nyt on sellanen olo, että voin seistä ihan täysillä omien biisien takana.

Vilma Alina bongattiin YouTubesta, johon hän latasi videon, jossa koveroi loopperin kanssa Anssi Kelan ja Robinin kappaleita. Anssi Kela löysi kyseisen videon ja jakoi sen omalla Facebook-seinällään, josta biisi lähti leviämään.
Vilman musiikki on triphopin, looppauksen ja tarttuvien popmelodioiden urbaani kohtaaminen. Musiikkityyliään artisti vertaa mm. Kieszaan ja Clean Bandit –yhtyeeseen.

Nyt julkaistava ensimmäinen single ”Hullut asuu Kallios” on raikas tuulahdus suomalaisen pop-tuotannon keskelle. Triphop, melodinen soundi ja vahva sanoitus jäävät väistämättä mieleen.

Oon huomannut, että liian ryppyotsaisesti ei kannata lähteä tekemään musaa. Biisien kanssa on kiva pelleillä ja kokeilla omituisenkin tuntuisia juttuja, niistä tulee usein just ne parhaat.
Mun tekstit on aina sekotus oikeasti tapahtunutta ja kuvitelmaa. Tarinoiden kehykset voi olla keksittyjä tai ainakin väriteltyjä, mutta ne tunteet siellä pohjalla on aitoja. Hypin myös eri rooleihin eri biiseissä, yhdessä voin olla 15-vuotias hankala teini, ja toisessa kolmekymppinen sitoutumiskammoinen nainen. Haen inspiraatiota ihmisistä joita tapaan ja tarinoista joita kuulen. Käyn myös lukemassa keskustelupalstoja, ihmiset kirjoittavat niillä todella rehellisesti kokemastaan.
Teksti ”Hullut asuu Kallios” -biisiin syntyi jo vuosi sitten, olin juuri paria kuukautta aikasemmin muuttanut Kallioon. Kallio on siitä jännittävä kaupunginosa, että välillä se tuntuu maailman siisteimmältä, värikkäältä ja jännittävältä, ja joskus se taas tuntuu tosi ankeelta ja inhottavalta. Biisi sijoittuu Kallioon, mutta pääasiassa biisi kertoo eron jälkeisestä katkeruudesta ja ahdistuksesta, avaa Vilma.

Biisille kuvattiin video kappaleen tematiikkaan sopivasti Kalliossa. Video ja single julkaistaan samanaikaisesti 7.11.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Jannika.nyqvist@umusic.com tai 0406842029

juustopaat_eivaltakuntaa

Juustopäiden toinen paluusingle Ei valtakuntaa julkaistaan 7.11.

Juustopäät: Ei valtakuntaa 7.11.
Isänpäivän alla julkaistava single Ei valtakuntaa kertoo koskettavasti isän ja pojan suhteesta.
”Lapset opettavat vanhempiaan siinä missä vanhemmat lapsiaan. Sanoihin on tiivistynyt paljon vuosien varrella opittua”, kertoo yhtyeen rumpali Jansku kappaleen tekstistä.
Kappaleesta julkaistaan samana päivänä myös lyriikkavideo.

Juustopäiden uudesta soundista vastaa Jason Livermore, joka on miksannut lukuisia maailmankuuluja punk-yhtyeitä kuten NOFX, Anti-Flag ja Rise Against.
Juustopäiden albumi julkaistaan vuoden 2015 alussa. Yhtye on tuottanut sen yhdessä Matias Kupiaisen (Stratovarius) kanssa. Albumin julkaisua seuraa odotettu kotimaan kiertue. Yhtye nähdään Tavastialla keikalla Helsingissä 28.2.

Kesällä paluun tehnyt Juustopäät julkaisi vuosina 1993-1999 neljä albumia. Bändin tunnetut hitit kuten Voit sä lopettaa?, Kun tyttö rakastui punkkariin ja Joki löytyvät kokoelmalta Klassikot, joka julkaistiin digitaalisena kesäkuussa 2014. Nykyiseen kokoonpanoon kuuluvat Harri “Hade” Tuovinen (laulu ja basso), Jani “Jansku” Tanskanen (rummut ja laulu) ja Tero ”Terttu” Arnberg (kitara ja laulu).

www.facebook.com/juustopaat

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Satu Snellman
Universal Music Oy
p: 040 50 88 190
satu.snellman@umusic.com
www.universalmusic.fi

avicii480

Radion puolesta

Radio on sosiaalinen media

Kuvittele musiikkipalvelu, joka streamaa cd-tasoista ääntä täysin langattomasti. Palvelun kuunteleminen onnistuu ilman rekisteröintiä tuhansilla erilaisilla laitteilla, joista halvimmat maksavat vain muutaman euron. Tarjolla on kymmeniä erilaisia musiikkityyleille omistettuja kanavia, joiden sisällön ovat kuratoineet suomalaiset alan ammattilaiset.

Kuulostaa huikealta, eikö totta? Uskomatonta kyllä, tuollainen palvelu on ollut olemassa jo pitkään. Sen nimi on radio.

Uudet digitaaliset musiikkipalvelut ovat upea asia, mutta niiden rinnalla ei kannata unohtaa vanhan kunnon radion merkitystä. Totuus on, että radio on yhä elintärkeä media sekä musiikin kuuntelijoille että koko musiikkialalle.

Mietipä, mistä sinä kuulit ensimmäisen kerran Kasmirin Vadelmaveneen? Todennäköisesti radiosta. Suurimmalle osalle suomalaisista radio on yhä se kaikkein keskeisin tapa kuulla uutta musiikkia.

Tämän vuoksi radiolla on myös keskeinen rooli hittien syntymisessä. Sitä keskeisempi, mitä suuremman yleisön musiikista on kyse. Radio tavoittaa kaikenlaiset musiikin kuuntelijat heavy usereista niihin satunnaisiin faneihin, jotka eivät seuraa listatapahtumia, mutta ostavat silloin tällöin cd-levyjä lahjaksi tai autokuuntelua varten. Todellisten koko kansan jättihittien – niin kuin sen Vadelmaveneen – syntymiseen tarvitaan molempia joukkoja ja kaikkia niiden välissä.

Ja kun sosiaalisesta mediasta puhutaan niin paljon, täytyy muistaa, että radio on usein se kaikkein yhteisöllisin tapa kuunnella musiikkia. Uusien digitaalisten palveluiden hienous on se, että niissä kuulija on yksin pomo – ja siksi ne soveltuvat hyvin juuri musiikin kuuntelemiseen yksin. Radion kuunteleminen sen sijaan on usein sosiaalinen tapahtuma.

Mikä pannaan päälle silloin kun perhe on autossa yhteisellä lomamatkalla? Mikä on kaveriporukan valinta festaripiknikillä? Mikä soi laiturilla suomalaisessa kesäyössä?

Aivan oikein: radio.

 

Jarkonkuva.jpg

Jarkko Nordlund

Toimitusjohtaja

 

 

Avicii photo: Sean Eriksson, 2014

Soundgarden

Soundgardenilta kokoelma, mukana uusi biisi ”Storm”

Soundgarden julkaisee ”Echo of Miles: Scattered Tracks Across The Path” –albumin marraskuun 21. päivä. Se julkaistaan kolmen cd:n boxina, digitaalisena versiona sekä 14 biisin cd:nä. Kyseessä on kokoelma harvinaisuuksia, b-puolia ja covereita, mutta näiden lisäksi albumilla on seitsemän ennen julkaisematonta biisiä, joista yksi on tänä vuonna äänitetty ”Storm”.

Kolmen cd:n kokonaisuus sisältää levyt ”Originals”, ”Covers” ja ”Oddities”. ”Originals” –levy sisältää lähinnä b-puolia, soundtrack- ja kokoelmabiisejä, sekä ennen julkaisematonta materiaalia. ”Covers” –levy sisältää nimensä mukaisesti bändin coveroimia biisejä mm. The Doorsilta, The Beatlesiltä, Black Sabbathilta, Jimi Hendrixiltä ja jopa Spinal Tapiltä. “Oddities” –albumi sisältää instrumentaaleja, remixejä ja demoja sekä ennen julkaisemattomia biisejä.

Upouusi ”Storm” –biisi on kuultavissa tämän linkin kautta.

www.facebook.com/soundgarden
www.soundgardenworld.com

Lisätiedot: Universal Music / Tuula Salminen
Puh. 040-9011266 / tuula.salminen@umusic.com

29 lokakuu 2014
Taylos Swift_1989_300CMYK

TAYLOR SWIFT JULKAISEE POP-ALBUMIN ”1989”

TAYLOR SWIFT – 1989

Seitsemän-kertainen Grammy-voittaja Taylor Swift julkaisee tänään lokakuun 27. päivä viidennen studioalbuminsa ”1989”, joka on laulajattaren ensimmäinen täysin pop-henkinen albumi. Taylor Swift on uransa aikana myynyt yli 30 miljoonaa levyä. 24-vuotias Taylor Swift kirjoittaa kaikki kappaleensa itse. Billlboard-lehden Woman of the Year -tittelin saanut Swift nostaa itsensä ”1989”-albumin myötä ”nextille levelille”.

Tuoreen albumin ensimmäinen sinkku ”Shake It Off” on noussut radioiden soitetuimpien kappaleiden joukkoon ympäri maailman, Spotifyn globaalin listan kärkeen sekä Billboard HOT-100-listan ykköseksi. Taylor esitti kappaleen MTV Video Music Awardseissa muutama kuukausi sitten häikäisemällä yleisön.
Musiikkivideota on katsottu Youtubessa yli 200 miljoonaa kertaa.

Voimakkaan country-musiikkitaustan omaava Taylor Swift julkaisi ensimmäisen albuminsa ”Taylor Swift” 16-vuotiaana nousten Yhdysvaltojen country-listojen huipulle. Kahdeksan vuoden aikana Taylorista on kehkeytynyt lahjakas maailmanluokan tähti, menestynyt sekä monipuolinen artisti.

Lisätiedot:
Anniina Baumann / Universal Music Finland
anniina.baumann@umusic.com
050-3691652

LauriTahka_Jouluni laulut

Lauri Tähkältä joululevy Jouluni laulut 7.11., Turku -yhteistyötä ja kirkkokiertue

Lauri Tähkän joululevy Jouluni laulut julkaistaan 7.11. Levyllä kuullaan tuttuja joululauluja uudelleen sovitettuina, mukana on myös yksi uusi Laurin oma joululaulu Joulu tuo luoksein rakkaat ja aiemmin Maailman kauneimmat joululaulut 2 -kokoelmalle levyttämänsä Sytytä mun sydämeni -kappale.

Lauri kertoo joululevyyn innoittaneista tunnelmista: ”Viime joulu sydänmailla, Pohjanmaalla nosti voimakkaita ja lämpimiä muistoja Veikko-papan luona vietetyistä jouluista, Papan kanssa tehdyt kuusen hakureissut, notkuvan joulupöydän perinneruoat, jouluaaton sauna ja koivunvihdantuoksu, jalan alla nariseva lumi ja pakkasesta paukkuvat hirsitöllit ja etenkin kauniit yhteislauluhetket Tuhkasaaren tuvassa kun Turku julistaa joulurauhan. Kaikkien piti olla hiiren hiljaa taatan joulupakinan kuuluessa vanhasta putkiradiosta. Näissä tunnelmissa joululevyä valmistellessa Jouluni laulut -levylle valikoitui rakkaimmat joululauluni, ne laulut, joilla on suuri merkitys lapsuuden jouluihini Pohjanmaalla ja joihin liittyy voimakkaita tunteita jouluihini Turussa.”

Pianisti Milla Viljamaa on sovittanut tutut joululaulut niin, että ne saavat osakseen myös jotain uutta ja tuoretta näkökulmaa. Yhteensä noin 30 henkinen musiikkitaitureista koostuva levykokoonpano värittää lauluja välillä herkän harpun voimin, välillä taas eloisan jousiorkesterin tai iloluontoisen pelimanniyhtyeen sävelin. Milla kertoo levystä: ”Jouluni laulut -levyllä lähdettiin hakemaan Laurin näköistä ja ajatonta linjaa. Laurin tulkinnat saavuttavat tällä levyllä sekä liikuttavan herkät että kepeän riemukkat joulun tunnelmat. Toivotan kaikille jylhiä, höpsöjä, kauniita, liikuttavia, raikkaita ja mielikuvituksellisia hetkiä levyn parissa!”

Jouluni laulut levyn kappaleet:
1. Kun joulu on
2. Me käymme joulun viettohon
3. En etsi valtaa loistoa
4. Heinillä härkien kaukalon
5. Joulu tuo luoksein rakkaat
6. Jouluyö juhlayö
7. Tonttu
8. On hanget korkeat nietokset
9. Tuikkikaa oi joulun tähtöset
10. Konstan joululaulu
11. Hiutaleet maahan leijailee
12. Sytytä mun sydämeni

Jouluni laulut levy julkaistaan 7.11. Kiss my Turku-yhteistyön myötä levyn ennakkokuuntelutilaisuus vietetään Turussa 6.11. ja silloin levy on Turussa myynnissä jo Laurin ideoimassa pop up-kaupassa Lintukodossa.
Levyn julkaisun myötä Lauri Tähkä nähdään myös erikoiskokoonpanon kera kirkkokonserttikiertueella 1.12. alkaen.
01.12.2014 Jyväskylä, Taulumäen Kirkko*
02.12.2014 Espoo, Tuomiokirkko*
03.12.2014 Forssa, Forssan Kirkko*
04.12.2014 Helsinki, Johanneksen Kirkko*
05.12.2014 Oulu, Karjasillan Kirkko*
10.12.2014 Turku, Tuomiokirkko
11.12.2014 Mikkeli, Tuomiokirkko*
16.12.2014 Kemi, Kemin Kirkko*
18.12.2014 Hyvinkää, Hyvinkään Kirkko*
19.12.2014 Tampere, Aleksanterin Kirkko*
20.12.2014 Rauma, Pyhän Ristin Kirkko
21.12.2014 Turku, Paattisten Kirkko*
* konsertin lipputuloista osuus hyväntekeväisyyteen Kirkon Ulkomaanavulle.
www.lippu.fi

Kaikki Lauri Tähkä –keikat: lauritahka.fi
www.facebook.com/LauriTahkaVirallinen
Kiss my Turku info: http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=539428&nodeid=23

Keikat:
Koetinkivi, Petri Ekman
P. 03 3442940, 0400 866413
petri.ekman@koetinkivi.fi
www.koetinkivi.fi

Lisätiedot/haastattelupyynnöt:
Satu Snellman
Universal Music Oy
p. 09 615 46 705
satu.snellman@umusic.com

5 years of mau5 wordpress

deadmau5 julkaisee uuden albumin ennen joulua

deadmau5 – 5 years of mau5
mau5trap/ Virgin EMI

Weekend Festivaleilla elokuussa esiintynyt kanadalainen, elektronisen musiikin tuottaja-DJ Joel Zimmerman, artistinimeltään deadmau5, julkaisee ”5 years of mau5” –tupla- albumin 21.11. Albumi sisältää sekä artistin mahtavimpia kappaleita vuosien varrelta että uusia remixejä.

deadmau5 kuullaan järisyttämässä maata yleisön jalkojen alla ”HARD Day of the Dead” –festivaaleilla USA:ssa, missä hän ottaa lavan haltuun 1.11. Festivaaleilla deadmau5 tekee spesiaaliesityksen Eric Prydzin kanssa, josta lisätietoa linkistä www.harddayofthedead.com

JUNO Award -voittaja sekä Grammy -ehdokas deadmau5 muistetaan parhaiten biiseistään “Professional Griefers,” “Sofi Needs A Ladder”, “Ghosts ‘n’ Stuff” ja “I Remember”. Hän on saavuttanut ensimmäisen listasijan Billboard Dance/ Electronic -listalla, toisen listasijan Billboard Independent Album -listalla sekä viidennen listasijan Billboard Digital Album -listalla. Artisti julkaisi aikaisemmin tänä kesänä 17.6. ”while(1<2)” ‘while 1 is less than 2’ tupla –albumin.

Dillon Francis Remix on nyt kuultavissa: https://twitter.com/mau5trap

www.deadmau5.com
live.deadmau5.com
www.mau5trap.com
www.facebook.com/deadmau5
www.twitter.com/deadmau5
www.deadmau5.tumblr.com

Lehdistötiedotteet&lisämateriaalit:
www.msopr.com/n/client-roster/deadmau5/

Albumin ennakkokuuntelu ja lisätiedot:
Universal Music
Eveliina Lamppu
040- 5065014
Eveliina.Lamppu@umusic.com

Streamaus ei ole musiikin tulevaisuus

Viime aikoina on saatu lukea jatkuvasti uutisia erilaisten suoratoisto- eli streamaus-palveluiden huikeasta menestyksestä. Keväällä Spotify ylitti 10 miljoonan maksavan tilaajan rajan. Tv-palvelu Netflix pisti heinäkuussa vielä paremmaksi 50 miljoonalla tilaajallaan (http://glass.qz.com/notes/1099). Suomessakin Netflix-tilaajia on jo 370 000 eli joka kuudes kotitalous.

Luvut todistavat, että streamaus ei enää ole viihdealan tulevaisuus. Se on sen nykyhetki.

Useimmille suomalaisille Spotify, YouTube, Deezer ja muut suoratoistopalvelut ovat se tärkein tapa kuunnella musiikkia. Musiikkituottajat ry:n mukaan digitaalisten palveluiden osuus äänitealan tuloista oli tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla noin 58 prosenttia ja streamingin siitä 70 prosentin luokkaa. Yksi konkreettinen osoitus streamingin menestyksestä on se, ettei vielä muutama vuosi sitten rehottanut piratismi enää ole iso ongelma, kun lailliset vaihtoehdot ovat nyt laittomia parempia ja helppokäyttöisempiä.

Kaiken lisäksi streamingin voittokulku ei pysähdy vielä pitkään aikaan. Palvelut kehittyvät ja uusia palveluita tulee markkinoille. Netflixin luvut todistavat, että musiikkipalveluilla on Suomessakin vielä paljon kasvun varaa.

Kasvupotentiaalista kertovat myös pohjoismaisten naapuriemme luvut. Ruotsissa ja Norjassa Netflixin penetraatio on selvästi Suomea korkeampi. Ja vaikka Spotify ei julkistakaan maakohtaisia käyttäjälukuja, selvää on, että Ruotsissa ja Norjassa maksavien tilaajien määrä on huomattavasti Suomea suurempi. Siitä kertoo sekin, että Ruotsissa peräti 70 % ja Norjassakin 65 % äänitealan tuloista on peräisin Spotifysta.

Osasyynä Pohjoismaiden komeisiin lukuihin on operaattoreiden panostus palvelujen markkinointiin. Muualla Pohjoismaissa on tähän asti ollut Suomea yleisempää, että operaattori partneroituu musiikkipalvelun kanssa ja paketoi palvelun puhelinliittymän hintaan. Onneksi Suomessakin operaattorit ovat viime aikoina ymmärtäneet musiikin merkityksen kilpailuetuna ja aktivoituneet kiitettävästi eri musiikkipalvelujen markkinoinnissa

Suoratoistopalveluja on yritetty mollata muistuttamalla esimerkiksi siitä, ettei Spotify ole kasvaneista tilaajamääristään huolimatta vieläkään kannattava. Joidenkin mielestä streaming ei tule ikinä kannattamaan. Kriitikot unohtavat, että lähes kaikilta uusilta verkkopalveluilta menee jonkin aikaa ennen kuin niistä tulee voitollisia. Esimerkiksi Amazon rupesi tuottamaan voittoa vasta seitsemän vuotta perustamisensa jälkeen.

On mahdotonta kuvitella, että Spotify ja muut streamauspalvelut katoaisivat minnekään. Kuluttajien kannalta bisnespuolella ei sitä paitsi ole kovin paljon merkitystä. Tärkeintä on, että musiikkia voi kuunnella enemmän ja helpommin kuin koskaan.

Suoratoistopalveluita on tarjolla jokaiselle kukkarolle ja jokaiselle laitteelle. Palveluista löytyy käytännöllisesti katsoen kaikki maailman musiikki ja erilaiset suosittelutoiminnot tekevät uusien suosikkien löytämisen jatkuvasti helpommaksi. Niille, jotka haluavat omistaa musiikkinsa, on tarjolla latauksia, CD-levyjä ja vaikkapa vinyylejä. Eikä pidä unohtaa sitä, että Suomessa on tarjolla valtavasti erinomaista uutta ja vanhaa musiikkia soittavia radiokanavia.

Kaiken lisäksi palvelut kehittyvät koko ajan paremmiksi ja tarjonta monipuolisemmaksi. Kuka vielä väittää, etteikö nyt olisi kaikkien aikojen paras aika olla musiikkifani?

 

petriblogi

Petri Mannonen

Kaupallinen johtaja

16 lokakuu 2014