Universal Music Finland

Muusikko on alkuperäinen henkilöbrändi

vilma

 

Markkinointialalla on puhuttu viime aikoina paljon sisältömarkkinoinnista. Yritykset ja brändit tavoittelevat nykyään kuluttajien huomiota entistä enemmän kuluttajia aidosti kiinnostavilla viihdesisällöillä tyrkyttävien mainosten sijaan.

Yksi sisältömarkkinoinnin alalaji on henkilöbrändäys. Julkisuuden henkilöistä on tullut omia vakiintuneita ja vaikuttavia medioitaan.

Pelkästään Universal Musicin kotimaisilla artisteilla on noin 35 miljoonaa YouTube-katselua vuosittain, sekä 2 miljoonaa Facebook-fania. Tähän kun yhdistämme muut sosiaalisen median kanavat, Spotifyn sekä radion, uskaltaisin väittää, että näihin musiikkisisältöihin ja artisteihin kannattaa mainostajan allokoida siivu budjetistaan.

Tunnettujen henkilöiden hyödyntäminen markkinoinnissa ei toki ole mitään uutta. Viime vuosina henkilövetoinen markkinointi on kuitenkin muuttanut muotoaan ja vaatii entistä tarkempaa suunnittelua.

Vaikka tunnetut kasvot näkyvät lehtien sivuilla ja TV-mainoksissa, on kaikesta kampanjoinnista sosiaalisen median kautta tullut entistä läpinäkyvämpää. Parhaat tulokset syntyvät silloin kun brändin ja tässä tapauksessa artistin välillä on saumattomasti toimiva kumppanuus. Tämä yhteistyömalli luo aitoja tarinoita, jotka elävät huomattavasti pidempään kuin yksittäiset mainoskampanjat.

Ennen kaikkea hyvin suunniteltu ja toteutettu yhteistyö mahdollistaa brändin pääsyn osaksi artistin ainutlaatuista yhteisöä sekä sisältöjä. Universal Musicin Artist Portal-datajärjestelmä auttaa meitä ymmärtämään artistiemme yleisöjä, sekä sosiaalisen median näkyvyyttä. Tämä taas auttaa meitä suunnittelemaan brändikumppanin kanssa oikeat toimenpiteet, löytämään oikeat artistit tavoitellulle kohderyhmälle sekä luomaan heille aidosti puhuttelevaa sisältöä.

Artistit ovat itse aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä ja heidän kanaviensa kautta brändin on mahdollista rakentaa dialogia kuluttajien kanssa. Kun artistien oma persoona ja elämä näkyvät sisällössä, myös brändikumppani hyötyy tästä.

Tämän hetken kuumimpiin suomalaisiin nuorisoartisteihin lukeutuvan Mikael Gabrielin faneista noin 70 % on nuoria naisia. Mikael olikin luonteva artistivalinta Lumenen Natural Code-tuotesarjan kanssa toteutettuun yhteistyöhön, joka poreili vahvasti sosiaalisessa mediassa. Mikaelilla on Facebookissa yli 90 000 fania ja Instagramissa 111 000 seuraajaa. Kumppanuus sai luontevan jatkon, kun lahjakkaat naisartistit Janna Hurmerinta ja Vilma Alina valittiin Natural Code-tuotesarjan meikkikasvoiksi. Brändille räätälöidysti tuotettuja sisältöjä, videoita ja kuvia jaettiin aktiivisesti Natural Coden, artistien sekä Universal Musicin kanavissa.

 Nina Mäkelä New Business Manager

Nina Mäkelä
New Business Manager

 

VHB

Von Hertzen Brothersilta uusi albumi 20.3.

Von Hertzen Brothersin kuudes albumi julkaistaan 20.3. Levyn nimi on New Day Rising.

Albumi julkaistaan Suomen lisäksi myös muualla Euroopassa, USAssa ja Japanissa. Uuden albumin nimeä kantava eka sinkku New Day Rising julkaistaan tänään 21.1. ja sen video julkaistaan 10.2. Sinkku on jo radiosoitossa.

Levyn tuottajana on toiminut maailmankuulu Garth ”GGGarth” Richardson (mm. Biffy Clyro, Rage Against The Machine) ja äänitykset on tehty syksyn aikana maineikkaalla The Farm Sound studiolla Vancouverissa Kanadassa. Levyn miksaajana on puolestaan toiminut arvostettu Randy Staub, joka on miksannut mm. Metallican Black –albumin, Alice in Chainsin, Michael Bubblen ja HIMin levyjä. Valtava taiteellinen ja tuotannollinen satsaus levyn teossa kuuluu entistä suoraviivaisempana ja selkeämpänä sisältönä. Mikko von Hertzen valoittaa ratkaisua:
“Albumin teemana on selkeä pyrkimys suunnata kohti ydintä, jättää turhat kivet kääntämättä ja haahuilut haahuilematta. Koska itse olemme luonteeltamme enemmän taivaanrannanmaalareita kuin tehdastyöläisiä valitsimme tiimin, joka kuuntelee ja keskittyy jokaisen biisin itse biiffiin, ei niinkään lisukkeisiin. GGGarth ja Randy osasivat ohjata laivaa varmuudella väylää pitkin ja olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Tältä rock-musiikki kuulostaa vuonna 2015.”

Levyn kantta komistaa myös edellisen albumin Nine Lives kansitaiteesta vastanneen taiteilija Samuli Heimosen teos. Vaikuttava maalaus pureutuu New Day Rising –albumin teemoihin ja Mikko kertoo kansivalinnasta: “Edellisen levyn tiikerimaalaus oli olemassaoleva teos, joka sopi kuin nyrkki silmään levymme musiikkiin. Tällä kertaa lähdimme Samuli Heimosen kanssa miettimään aiheita, jotka voisivat sopia uusiin kappaleisiin. Halusimme kuvan ilmentävän 1. pyrkimystämme vapauteen, 2. kevyen ja raskaan dynamiikkaa ja 3. lintuja. Samuli ideoi maalauksen, jossa kotkat taistelevat rikkoakseen kahleet, joita he vapaaehtoisesti itse kannattelevat kynsissään. Taistelemme jatkuvasti vapautuaksemme ja kannamme suurta taakkaa, vaikka helpompaa olisi päästää irti. Meillä on siivet mutta emme osaa käyttää niitä.”

New Day Rising albumin biisilista:
01. New Day Rising
02. You Don’t Know My Name
03. Trouble
04. Black Rain
05. Hold Me Up
06. Love Burns
07. Dreams
08. Sunday Child
09. The Destitute
10. Hibernating Heart

Von Hertzen Brothers suuntaa levyn ilmestymisen yhteydessä laajalle New Day Rising Tour -kevätkiertueelle. Maaliskuun 20. päivä Joensuun Kerubista käynnistyvä kiertue jatkuu aina toukokuun lopulle saakka.
VHB keikkailee huhtikuussa myös Iso-Britanniassa.

VON HERTZEN BROTHERS: NEW DAY RISING TOUR
20.03.2015 Joensuu, Kerubi
21.03.2015 Kouvola, House of Rock
27.03.2015 Helsinki, Tavastia-klubi
28.03.2015 Helsinki, Tavastia-klubi
02.04.2015 Lahti, Finlandia-klubi
03.04.2015 Kuopio, Henry’s Pub
04.04.2015 Jyväskylä, Lutakko
05.04.2015 Hämeenlinna, Suisto-klubi
08.04.2015 Kerava, Kerava-sali
10.04.2015 Tampere, Pakkahuone
11.04.2015 Seinäjoki, Rytmikorjaamo
16.04.2015 Ruka, Ravintola Piste
17.04.2015 Levi, Hullu Poro Areena
18.04.2015 Turku, Klubi
22.04.2015 Espoo, Sellosali
22.05.2015 Tikkurila, Tulisuudelma
+lisäyksiä luvassa

www.vonhertzenbrothers.com
www.facebook.com/vonhertzenbrothersofficial

http://instagram.com/vonhertzenbrothers

www.fullsteam.fi

Haastattelupyynnöt:
UNIVERSAL / Satu Snellman (040-5088190, satu.snellman@umusic.com)

IMAGINE DRAGONS JULKAISEE UUDEN ALBUMIN HELMIKUUSSA

Grammy-palkinnon voittanut lasvegasilainen indierock-yhtye Imagine Dragons julkaisee toisen studioalbuminsa ”Smoke+Mirrors”
16. helmikuuta. Bändin ensimmäinen albumi ”Night Visions” oli todellinen läpimurto nousten Billboardin albumilistan kakkoseksi.

Tulevan albumin ensimmäinen single ”I Bet My Life” julkaistiin lokakuun lopussa.

Imagine Dragons perustettiin vuonna 2009. Ennen major label -debyyttiä nelihenkinen bändi (Dan Reynolds - laulu, Wayne Sermon – kitara, Ben McKee – basso, Daniel Platzman – rummut) kasvatti juuriaan julkaisemalla useita EP:tä. Imagine Dragons tuli tunnetuksi suurelle yleisölle muuan muassa jättihiteillään ”Radioactive” ja ”Demons”. Bändi on myynyt uransa aikana yli 24 miljoonaa singleä.

Lisätiedot:
Anniina Baumann / Universal Music
anniina.baumann@umusic.com
050-3691652

RJ2WordPress

RASKASTA JOULUA 2 ON MYYNYT PLATINAA

Marraskuussa julkaistu Raskasta Joulua 2 -albumi on myynyt platinaa eli yli 20 000 kappaletta! Tutuista joululauluista ja uusista sävellyksistä koostuva Raskasta Joulua 2 jatkaa siis viime vuonna julkaistun Raskasta Joulua -albumin menestystä.

Raskasta Joulua on kiertänyt Suomea marraskuun puolivälistä lähtien loppuunmyydyillä tai lähes loppuunmyydyillä keikoilla. Keikkoja on jäljellä seitsemän, mutta varsinainen kiertuehuipentuma koetaan jo tänään Helsingin jäähallissa.

Helsingin jäähallin megakonsertissa esiintyvät kaikki kiertueella mukana olleet artistit ja erikoisvieraana nähdään upea Paula Koivuniemi. Konsertti alkaa klo 20.00.

www.facebook.com/raskastajoulua
www.raskastajoulua.com

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Spinefram Records / Tuula Salminen
Puh. 040-9011266 / tuula.salminen@umusic.com

WallStreetJournal_480x480

Tuoko tieto Kanyen Suomeen?

Maailman arvostetuin talouslehti Wall Street Journal julkaisi sunnuntai-iltana jutun, joka kertoo siitä, miten Universal Music hyödyntää ”big dataa” artistimarkkinoinnissaan. Juttu on maksumuurin takana, joten kerron tässä lyhyesti sen pääkohdat.

KanyeWordPress

Universal Music on kehittänyt Artistiportaali-nimisen järjestelmän, joka kokoaa yhteen kaiken yksittäistä artistia koskevan ”big datan” eli tiedot artistin levymyynnistä, kuuntelumääristä eri suoratoistopalveluissa, radiosoitosta sekä näkyvyydestä sosiaalisessa mediassa. Järjestelmä purkaa datan helposti seurattavaan muotoon, joka auttaa meitä ymmärtämään sitä millaista artistiemme yleisö on, miten ja kuinka paljon se kuuntelee heidän musiikkiaan ja miten se saa tietoa artistista.

Tämä tietysti auttaa meitä myös kohdistamaan markkinointitoimenpiteemme mahdollisimman tehokkaasti. Ja vaikka Artistiportaali ei kykenekään ennustamaan uuden artistin suosiota, siitä saatua tietoa voidaan hyödyntää myös silloin, kun julkaisemme heidän musiikkiaan ensimmäistä kertaa.

Jutun mukaan Warner Music on kehittänyt itselleen myös samankaltaista järjestelmää. Kolmannen suuren musiikkiyhtiön Sony Musicin järjestelmä ei ole yhtä keskitetty, vaan pohjautuu enemmän käsityöhön ja ihmisten tekemiin arvioihin.

Omalta kannaltani erityisen kiinnostavaa on tietysti se, että myös minua haastateltiin juttuun. Jutun lopussa kerron, että olemme käyttäneet Artistiportaalia osoittaaksemme konserttijärjestäjille, että hiphop-artistien Suomeen voi olla kannattavaa. Hiphop-levyjä ei myydä täällä aina kovin paljon, mutta kuunnellaan Spotifysta sitäkin enemmän. Tiedämme esimerkiksi, että Kanye Westin hittejä kuuntelevat Suomessa ennen kaikkea 18–24-vuotiaat, miehet ja naiset tasapuolisesti – ja niin paljon, että Kanye pystyisi todennäköisesti myymään ison areenan täyteen.

Datan hyödyntämisen edut kiteytyvät hyvin sitaattiini jutun lopussa:

”Ennen kaikki perustui tunteeseen. Nyt meillä on faktat.”

 

Kimmo Valtanen

Markkinointijohtaja

Universal Music

Cover_Blank-WordPress_480x480

YouTube on tärkeä osa musiikkipalvelujen kokonaisuutta

Muutama viikko sitten uutisoitiin näyttävästi YouTuben uudesta maksullisesta musiikkipalvelusta. Palvelu on vielä aivan uusi, joten sen vaikutusta Suomen musiikkimarkkinoihin on toistaiseksi vaikea arvioida.

Selvää on, että jokainen uusi ja erilainen palvelu parantaa kuluttajien valinnanmahdollisuuksia ja edistää siten musiikin asiaa.  Selvää on myös se, että YouTubesta kuunnellaan aivan valtavasti musiikkia. Pari päivää sitten levisi esimerkiksi uutinen, jonka mukaan maailman kaikkien aikojen katsotuin video Gangnam Style oli rikkonut YouTuben laskurin yli 2,15 miljardilla katselukerrallaan.

YouTuben merkitystä musiikkikanavana ja erityisesti uuden musiikin löytämisen välineenä ei voi väheksyä Suomessakaan. Nuorimmissa kohderyhmissä YouTube on ollut se kaikkein suosituin musiikkipalvelu jo ainakin parin vuoden ajan. Musiikkituottajien tutkimuksen mukaan peräti 59 prosenttia suomalaisista kuuntelee viikottain musiikkia YouTubesta.

Kun musiikkivideoita katsotaan entistä vähemmän perinteisiltä televisiokanavilta, moni on jo ehtinyt ennustaa videoiden merkityksen pienenemistä ja varsinkin 1990- ja 2000-luvulta tuttujen megabudjettivideoiden katoamista. Ennustus ei kyllä pidä paikkaansa, ainakaan jos katsoo Taylor Swiftin tuoretta Blank Space -videota.

 

Hyvään videoon ei tietysti aina tarvita jättimäistä budjettia. Suomalaiset artistit keräävät jatkuvasti erinomaisia katselu- ja kuuntelumääriä paljon Tayloria halvemmin toteutetuilla videoilla. Erilaiset brändiyhteistyön mahdollisuudet kehittyvät myös jatkuvasti ja helpottavat siten omalta osaltaan katsojia kiinnostavien videoiden toteuttamista.

YouTuben voima on juuri valikoiman laajuudessa. Kaikkien artistien ei tarvitse olla Taylor Swiftejä eikä jokaisen videon tarvitse olla Gangnam Style.

Sama pätee musiikkipalveluihin. Yksikään palvelu ei korvaa täysin toisia, vaan eri palvelut täydentävät toisiaan. YouTube on osoittanut, että se on tärkeä osa kokonaisuutta.

Kimmo Valtanen

Markkinointijohtaja

Universal Music

 

kasmir_AMKDropout_cover

Kasmirin debyytille kultaa – 10.000.000 kuuntelua ylittynyt Spotifyssa

Kasmirin debyyttialbumi AMK Dropout kultaa

AMK Dropout on ensimmäinen suomalainen albumi, joka on ylittänyt kultalevyrajan pelkästään streamingmäärillään. Syyskuussa julkaistua AMK Dropout albumia on streamattu Spotifysta yli 10 miljoonaa kertaa. Albumin ensimmäinen sinkku Vadelmavene on jo ylittänyt platinarajan (yli 5 milj. streamia) ja kakkossinkku WOWWOWWOW on nyt ylittänyt kultarajan (yli 2 milj. streamia). Vadelmavene on myös tämän vuoden kuunnelluin kotimainen kappale Spotifyssa.

Kasmir itse on aidosti hämmentynyt valtaisasta suosiostaan ja haluaa välittää kiitokset faneilleen: ”Jos mulle ois viime vuonna joku sanonu, että tuun esiintymään Linnan juhlien jatkoilla 1,4 miljoonalle ihmiselle ja että mun debyyttilevyä tultaisiin kuuntelemaan 10 miljoonaa kertaa, oisin varmasti kyseenalaistanut tän tyypin mielenterveyden. Edelleen tässä mietin, että millonkohan herään ja huomaan, että kaikki olikin vain unta. Kuulostan rikkinäiseltä levysoittimelta, mutta en löydä sanoja kuvailemaan näitä fiiliksiä. Mä oon ikuisesti kiitollinen joka ikisestä mun biisin kuuntelukerrasta, keikoilla käynneistä, mun kirjoitusvirheitä pursuavan Facebook statuksen likestä ja Instagram seuraajasta. Mä voin vaan kirjoittaa musaa ja toivoa, että joku tykkää siitä. Siitä eteenpäin TE pyöritätte tätä sirkusta. Teidän takia tää toimii! KIITOS<3”

Kasmirin suomenkielinen musiikki iski heti Vadelmaveneen julkaisusta suomalaisiin kuulijoihin täysillä. Radiot tarttuivat uudenlaiseen purkkasoulin avausraitaan innolla ja Vadelmavene nousi kesän aika todelliseksi kesähitiksi, mistä tuli myös virallinen huomionosoitus The Voicen Vuoden virallisen Kesähitin muodossa. Vadelmavene on ollut listaykkösenä kesän aikana niin Suomen virallisella singlelistalla, Latauslistalla kuin myös Radiosoittolistalla. Kakkossinkku WOWWOWWOW jatkoi Kasmirin menestystä ja kolmossinkku Iholla jyllää parhaillaan radiosoittolistalla Suomen toiseksi eniten soitettuna kappaleena ja on noussut keikoilla todelliseksi yleisön suosikiksi Vadelmaveneen rinnalle.

Kasmirin keikkailu alkoi toden teolla AMK Dropoutin julkaisusta 19.9. ja hän on keikkaillut ahkerasti eri puolella Suomea. 20.12. Kasmir esittelee uuden ison bändikokoonpanonsa Helsingin Circuksessa, jossa lämppärinä esiintyy toinen kesän komeetta TCT. Joulun jälkeen AMK Dropoutilta irroitetaan uusi sinkku, oivallisesti ajankohtaan sopiva S.T.I.K. (Sä tuoksut ihan kesälomalta).
Kasmir nähtiin juhlistamassa Suomen itsenäisyyspäivää Linnan juhlien jatkoilla esiintymässä 6.12.

Facebook: www.facebook.com/KasmirVirallinen
Instagram: @Kasmirvirallinen

Keikat myy:
Mika Sorola
Rähinä Live Oy
+358 44 269 6072
mika@rahina.com

Lisätiedot, haastattelupyynnöt:
Satu Snellman
Universal Music Oy
P. 040 50 88 190
satu.snellman@umusic.com

SOEN_Tellurian_tarralla

SOEN saapuu Suomeen neljälle keikalle

SOEN saapuu Suomeen neljälle keikalle

Tänä syksynä uuden, kehutun albuminsa Tellurian julkaissut Soen saapuu helmikuussa neljälle keikalle Suomeen. Soen esiintyy 25.2. Turun Klubilla, 26.2. Jyväskylän Lutakossa, 27.2. Tampereen Klubilla ja 28.2. Helsingin Tavastialla. Lipunmyynti keikoille alkaa tänään Tiketissä.

Melodista, raskasta, monimutkaista ja kiehtovaa progea soittava Soen julkaisi debyyttilevynsä Cognitive vuonna 2012. Bändi on nähty Suomessa aiemmin neljällä keikalla.

”Tellurian on kauttaaltaan mielenkiintoinen progealbumi, joka kantaa helposti koko mitaltaan.”
-Niko Kaartinen / Imperiumi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Spinefarm Records / Tuula Salminen
Puh. 040-9011266 / tuula.salminen@umusic.com

The-DO

THE DØ – SHAKE SHOOK SHAKEN

Ranskalais-suomalainen duo The Dø koostuu suomalaisesta Olivia Merilahdesta sekä ranskalaisesta Dan Levysta. Indie popia soittava The Dø sai alkunsa 2005 Pariisissa, jolloin Olivia ja Dan tapasivat tehdessään musiikkia ranskalaiseen elokuvaan Empire of the Wolves. Kaksikon ensimmäinen albumi ”A Mouthful” ilmestyi vuonna 2008 ja toinen albumi ”Both Ways Open Jaws” 2011. The Dø nousi ensimmäisellä albumillaan Ranskan albumilistan kärkeen.

Marraskuun lopussa julkaistiin duon kolmas albumi ”Shake Shook Shaken”. Albumilta on julkaistu singlet ”Keep Your Lips Sealed”,
“Miracles (Back in Time)” sekä viimeisimpänä ”Despair, Hangover&Ecstasy”.

Kaksikko on tuottanut miltei koko albumin itse.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Anniina Baumann / Universal Music
anniina.baumann@umusic.com
050-3691652

Yksi menestyneimmistä vuoden 2014 debyyttibändeistä, julkaisee livealbumin 12.12.

5 Seconds Of Summer julkaisee livealbumin ”LIVESOS” 12.12. Capitol Records UK:n kautta. Livealbumi on nauhoitettu legendaarisella The House of Blues –klubilla Los Angelesissa ja se sisältää ennen julkaisematonta materiaalia.

5SOS bändin energinen live –esiintyminen on tuonut heille miljoonia uskollisia fanjeja ympäri maailmaa. Tämä vuosi on ollut bändille erityinen läpimurron vuosi. Heidän neljä singleä ovat myyneet yhteensä useita miljoonia ja bändin debyytialbumi nousi Billboard 200 –listan ykköseksi. Albumi saavutti kolmanneksi suurimman ennakotilausmäärän iTunesissa koko iTunesin historian aikana. 5 Seconds Of Summer voitti hiljattain myös kolme palkintoa MTV EMA:ssa (Best New, Best Push, Best Australian Act).

5 Seconds Of Summer järjesti marraskuussa kansainvälisen fanitapahtuman Los Angelesissa, johon bändi oli muuttanut Paramount Studion ”Derp Rock”- kaupungiksi 24 tunnin ajaksi. Bändi esiintyi yli 25 000 fanille The Forum- areenalla 15.–16.11.

5SOS on myynyt loppuun jo kolme isoa areenakeikkaa heidän ensi vuonna alkavalle ”Rock Out With Your Socks Out 2015” –kiertueelleen. Kiertue kattaa Pohjois-Amerikan, Kanadan ja Euroopan. 5SOS nähdään esiintymässä liki miljoonalle fanille kiertueensa aikana.

Nämä saavutukset takataskussa voi 5 Seconds Of Summer jäädä levollisin mielin joululomalle. Kaikki tämä on ollut vain alkua ja tulemme mielenkiinnolla odottamaan ensi vuotta ja bändin omaa ensimmäistä kiertuetta ”Rock Out With Your Socks Out 2015”.

“LIVESOS” –albumin biisilista:

1) 18
2) OUT OF MY LIMIT
3) DISCONNECTED
4) AMNESIA
5) BESIDE YOU
6) EVERYTHING I DIDNT SAY
7) LONG WAY HOME
8) HEARTACHE ON THE BIG SCREEN
9) AMERICAN IDIOT
10) TEENAGE DREAM
11) GOOD GIRLS
12) WHAT I LIKE ABOUT YOU
13) END UP HERE
14) SHE LOOKS SO PERFECT
15) WHAT I LIKE ABOUT YOU (STUDIO MIX)

Kotisivu: http://www.5sos.com/
Facebook: https://www.facebook.com/5sos
Twitter: https://twitter.com/5SOS

Lisätiedot:
Universal Music/ Eveliina Lamppu
eveliina.lamppu@umusic.com / 040 5065014