Universal Music Finland

NAA-Desiigner

Panda tulee Brooklynista

Kuka hän on?

Desiigner, oikealta nimeltään Sidney Selby III, on 18-vuotias rap-artisti Brooklynista.

Mistä kaikki alkoi?

Kanye Westin ylistämä nuori tulokas sai levytyssopimuksen helmikuussa ja julkaisi SoundCloudissa kuuntelussa olleen debyyttisinglensä “Panda”. Jo hieman yli kuukaudessa kappaleesta muodostui viraali-ilmiö Amerikassa.

Mitä seuraavaksi?

”Panda” jatkaa kasvamistaan ympäri maailman. Spotifyssa biisi on tällä hetkellä globaalin listan sijalla 15 ja sitä on kuunneltu jo yli 33 miljoonaa kertaa!

Psst… Desiignerin voit kuulla myös featina Kanye Westin uudella ”The Life Of Pablo” –albumilla!

Seuraa Desiigneriä myös Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä!

SeebNAA

KOHTA TANSSITAAN NORJAA

Ketä he ovat?

SeeB on norjalainen elektronisen musiikin duo, jonka takana ovat Simen Eriksrud ja Espen Berg.

Mistä kaikki alkoi?

Eriksrud ja Berg ovat aikaisemmin työskennelleet Oslossa useiden listahittien sanoittajina ja tuottajina. SeeB sai alkunsa vuonna 2015, kun miehet päättivät yhdistää voimansa ja alkoivat keskittymään täysin omaan uniikkiin soundiinsa. Duon julkaisema remix Mike Posnerin ”I Took a Pill in Ibiza”-biisistä räjäytti Spotifyn ja jatkaa yhä kasvuaan globaalisti Top 10 -sijoituksilla.

Mitä seuraavaksi?

Vuoden 2016 alussa SeeB kirjoitti levytyssopimuksen Universal Musicin kanssa, ja miehet työstävät nyt studiossa uutta musiikkiaan. Debyyttisinkku ”Breathe” julkaistaan 11. maaliskuuta.

Psst… Duon meininkiä voit seurata muun muassa Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä!

NAA-Aurora

NORJALAISARTISTI AURORA LÄPIMURRON KYNNYKSELLÄ

Kuka hän on?

Aurora Aksnes on 19-vuotias norjalaisartisti, joka ihastuttaa keijukaismaisella ja samalla voimakkaalla lavapresenssillään.

Miten kaikki alkoi?

Norjan Bergenissä kasvanut Aurora alkoi kirjoittaa biisejä 10-vuotiaana. Äitinsä kannustamana Aurora alkoi 15-vuotiaana esiintymään myös kodin ulkopuolella. Uransa alussa keikkoja hurjasti jännittänyt Aurora on kasvanut esiintyjäksi, jota muun muassa Katy Perry on ylistänyt. Naisen ensimmäinen EP ”Running with the Wolves” julkaistiin keväällä 2015.

Mitä seuraavaksi?

Auroran uusin sinkku ”Conqueror” julkaistiin tämän vuoden alussa ja odotettu debyyttialbumi ”All My Demons Greeting Me as a Friend” tulee ulos 11. maaliskuuta. Mimmi itse painottaa, että hänellä on lapsuudesta lähtien ollut palo kirjoittaa kappaleita miettimättä, että musiikista tulisi joskus ammatti tai hänestä julkkis. ”En ikinä tahdo menettää musiikin tekemisen iloa”, Aurora summaa.

Psst… Aurora nähdään myös Suomessa kesällä, mimmi tulee nimittäin esiintymään Provinssiin! Tutustu Auroran musiikkiin ja ajatuksiin täältä.

Auroraa voit seurata myös Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä!

NAA-dawin

VINEN KAUTTA TANSSIMUSIIKIN URANUURTAJAKSI

Kuka hän on?

Dawin on 24-vuotias, Brooklynista lähtöisin oleva Republic Records -labelin signaus, jonka kappaleet ovat todellisia bileanthemeita, jotka on maustettu isoilla beatdropeilla ja tarttuvilla lyriikoilla.

Miten kaikki alkoi?

Dawin haki nostetta uralleen ensin Myspacen sekä YouTuben kautta, mutta herran jumpstart tulikin vasta videosovellus Vinen kautta, jossa hänen hittinsä ”Just Girly Things” keräsi nopeasti näkyvyyttä. Suosio Vine -videoiden parissa jatkui myös kundin seuraavalla ”Dessert”-sinkulla, mikä todisti ettei Dawinin suosio ollut pelkkä satunnainen onnenpotku. ”Dessert” levisi räjähdysmäisesti fanien tekemillä kuuden sekunnin pituisilla videoilla ja sai Youtubessakin huomiota keräten yli 50 miljoonaa katselukertaa.


Mitä seuraavaksi?

Hittiensä myötä Dawinista on nopeasti tulossa yksi tanssimusiikin johtavista ja ylivoimaisista uranuurtajista maailmalla. Artisti itse on kuitenkin pohtinut hyllyttävänsä beat-drop hitit joksikin aikaa. Kundi kertoo, että hänestä olisi hienoa näyttää faneille intiimimpi, riisuttu puoli itsestään. ”Ehkä vain minä ja kitara”, Dawin vinkkaa ja jatkaa: ”Useimmat ihmiset eivät ehkä osaisi odottaa sellaista minulta”.


Psst…
Dawinin ”Dessert”-hitti on tällä hetkellä todella kuumaa kamaa tanssijoiden keskuudessa ja biisiä onkin koreografioitu upeasti – tästä yksi upea tanssi olkaa hyvä!

Dawinin löytää myös Instagramista, Facebookista ja Twitteristä.

NAA-BrandonBeal

TANSKALAISTUNUT TEKSASILAINEN

Kuka hän on?

Brandon Beal on pikkukaupungista Teksasista New Yorkin kautta Tanskaan muuttanut 32-vuotias rap-artisti.

Mistä kaikki alkoi?

Brandonin isoveli, joka on luonut uraa Amerikassa sanoittajana, sai Brandonin lähtemään vuonna 2005 kotikylästään New Yorkiin musiikkiuran toivossa. New Yorkissa Brandon teki musiikkia itsenäisesti, apunaan tanskalais-amerikkalainen tuottaja Multiman. Artistin elämä ei kuitenkaan ollut kovin hohdokasta. Brandon on muistellut esimerkiksi nukkuneensa lattialla hiirten juostessa nilkkojen juuressa. Brandonin tie vei kontaktien kautta Tanskaan ja todellisen läpimurron hän teki julkaistuaan yhdessä tanskalaisen DJ:n Rasmus Hedegaardin kanssa ”Twerk It Like Miley” -hitin, joka hallitsi listakärkiä yli 12 maassa viime kesänä.

Mitä seuraavaksi?

Brandon Bealin uusin sinkku ”Golden” on yhdessä  ”7 years” -kappaleesta tutun Lukas Grahamin kanssa tehty tarina siitä, kuinka unelmiaan tulisi aina tavoitella, eikä koskaan antaa periksi. Sinkku on tällä hetkellä Tanskassa listojen kärjessä radioissa ja Spotifyssa, ja nousee hurjaa vauhtia muissakin Pohjoismaissa.  Tanskassa Brandon on jo todella suosittu – on vain ajan kysymys, kun tämän miehen nimi on kaikkien huulilla.

Psst… ”Golden” -biisin pääset kuuntelemaan tästä, ja huikea tositapahtumiin perustuva musavideo löytyy täältä!

NAA-AlexVargas

MIES, JONKA HALUAT KUULLA JA NÄHDÄ

Engrossing, poetic and openly emotional, Vargas’ soulful approach is winning fans – prepare to become one of them. – Clash Music

Kuka hän on?

Alex Vargas on 27-vuotias, puoliksi tanskalainen ja puoliksi britti laulaja-lauluntekijä ja tuottaja.

Miten kaikki alkoi?

Alex kuului nuorempana Vagabond-brittibändiin, josta hän vuonna 2010 päätti alkaa hiljalleen työstämään soolouraansa. Yhdessä nuoren tuottajan Tommy Sheenin kanssa Vargas hioi soundinsa täydelliseksi elektroniseksi souliksi saavuttaen suosionosoituksia kriitikoilta ja medialta. Artistin ensimmäinen EP julkaistiin lokakuussa 2015. Vuosi 2015 olikin Alexille aivan huikea, mies kiersi loppuunmyydyillä kiertueilla Euroopassa ja Iso-Britanniassa tehden yhteiskeikkoja muun muassa James Bayn ja Jack Garrattin kanssa.

Mitä seuraavaksi?

Alex jatkaa menestystään erityisesti live-artistina myyden useimmat keikkapaikkansa loppuun alle päivässä. Uusin EP, ”Giving Up The Ghost” ilmestyi 22.1. ja on saatavilla Spotifyssa ja Apple Musicissa. EP:tä on ollut tekemässä tuottaja Dan Grech-Marguerat, joka on aikaisemmin tehnyt yhteistyötä esimerkiksi Lana Del Rayn ja Radioheadin kanssa. Alex itse on kertonut, että pyrkii teksteissään raottamaan sitä, kuinka pelkojen ja turhautumisten hyväksyminen antoi hänelle rauhan työstää musiikkiaan eteenpäin.

Psst…  Mies on lahjakkuuden lisäksi myös ilo silmälle! Jos oheinen kuva ei todista sitä, käy vaikka vilkuilemassa lisääInstagramista tai seuraa Alexia Facebookissa!

BIBINEWARTISTALERT

Nainen Rihannan megahitin takaa

“Her voice is soulful – powerful but rough, a little frayed around the edges like the morning after a long night out.”

Kuka hän on?

Bibi Bourelly on omaperäisellä soundilla ja kesyttämättömällä ”wild child”-luonteella varustettu 21-vuotias laulaja/lauluntekijä Berliinistä. Rihanna megahitin ”Bitch Better Have My Money” takana oleva Bibi on signattu Def Jam -labelille.

Miten kaikki alkoi?

Bourelly kertoo, ettei hänen soundinsa olisi mitään verrattuna siihen mitä se nykyään on, jos hän ei olisi joutunut kokemaan äitinsä menetystä ollessaan vain 6-vuotias. Nuoren tytön oli pakko oppia luottamaan ja uskomaan itseensä – näin muodostui Bibin laulunkirjoituksen perusta. Äitinsä kuoleman jälkeen Bibi Bourelly ei viettänyt aikaansa turhaan koulunpenkillä, vaan tutki maailmaa Berliinin katujen kautta, joutuen monesti ongelmiin yhdessä ystäviensä kanssa. Nämä ajat tukivat kuitenkin Bibin luovaa kehitystä ja johtivat lopulta muun muassa Rihannan superhitin “Bitch Better Have My Money” kirjoittamiseen.

Mitä seuraavaksi?

Kaiken käynnissä olevan pyörityksen keskellä Bibi haluaa pysyä yhtä coolina niin ihmisenä kuin artistinakin. Tällä hetkellä hän työnskentelee täysillä musiikin ja itsensä kehittämisen parissa. Tekeillä on naisen ensimmäinen albumi, jolla Bibi toivoo inspiroivansa ihmisiä tekemään sitä, mihin he oikeasti uskovat. Mimmin levyä voidaan odotella ilmestyväksi myöhemmin tänä vuonna.

Psst… Mimmin soundi, jota on kuvailtu muun muassa loistokkaan raa’aksi, tulee erinomaisesti esille naisen ensimmäisellä singlellä, joka kantaa nimeä ”Ego”. Bibiä kannattaa seurata myös Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.

“Bibi Bourelly will change the way you think about fearlessness.”

Snapchat_3D_icon.728

Miksi Snäppi?

Meillä oli jo tekstiviestit, Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp sekä Pinterest, mutta jotain puuttui. Olet varmaan kuullut Snapchatista. Ehkä jopa käytät sitä. Nuorten keskuudessa Snapchat on tällä hetkellä yksi kuumimpia sovelluksia tarjolla ja päivittäin ympäri maailmaa lähetetään satoja miljoonia snäppejä. Miksi?

Suurin ero muihin visuaalisiin somepalveluihin on sen rentous ja hiomaton sisältö: palvelu mahdollistaa käyttäjien reaaliaikaisen seuraamisen lähietäisyydeltä – ilman filttereitä. Kiehtovin tämä ominaisuus on julkisuuden henkilöiden kohdalla: palvelu voi mahdollistaa pääsyn esimerkiksi artistien ”behind the scenes” -materiaaliin kuvausten ja esitysten kulisseista, valottaa mitä starat syövät aamupalaksi tai miltä Hollywood-tähti näyttää aamulenkin jäljiltä. Tällä tapaa julkkiksista tulee samaistuttavampia.

Hyvän sisällön löytäminen voi kuitenkin olla joskus todella hankalaa. Alta voit tsekata artistiemme snäppejä, joista löytyy sisältöä heidän ihmeellisestä elämästään – niin arkirutiineista kuin keikkailustakin. Uusia kavereita voit lisätä esimerkiksi kirjoittamalla ”Add by Username” -kohtaan käyttäjänimi tai jos haluat säästyä kirjoittamiselta, voit myös lisätä käyttäjiä henkilökohtaisen snapcoden kautta – ota vain Snapchatin kameralla kuva hänen snapcodesta (keltainen, pilkullinen neliö, jonka sisällä on haamu) ja käyttäjä on lisätty kaverilistallesi! Oma koodisi löytyy profiilisivulta kotinäytön yläreunasta.

arianagrande diandra haileesteinfeld hatamiikka heikkikuula lukasgraham mikaelgabriel nickjonas piamia justinbieber rihanna robin selenagomez shawnmendes troyesivan thevamps voli Ollie Nikke Ankara 5sos janna kasmir1pyhimys evelina

Tiedätkö mikä on Snapchat?
Snapchat on Evan Spiegelin ja Robert Murphyn vuonna 2011 perustama hauska kuvaviestipalvelu, jonka suosio räjähti käsiin viimeistään vuonna 2014. Pohjimmiltaan ajatuksena on lähettää spontaanisti kuvia ja videoita, jotka näkyvät vastaanottajan laitteessa lähettäjän valitsemat 1-10 sekuntia. Vaihtoehtoisesti ne voi lisätä Snapchat storyyn, jossa ne ovat katsottavissa seuraavat 24 tuntia.

silento560

Television musiikkibisnes ei ole totta

Lähiaikoina on luvassa paljon katsottavaa musiikin kulissien takaisista asioista kiinnostuneille. HBO Nordicilla käynnistyy helmikuussa 70-luvun levybisneksestä kertova sarja Vinyl ja Englannissa pyörii jo elokuvateattereissa 90-luvun brittipopkuvioihin sijoittuva filmi Kill Your Friends. Jo tänä iltana Subilla starttaa tv-sarja Empire, joka kertoo kuvitteellisesta hiphop-levy-yhtiöstä ja sen sisällä käytävästä valtataistelusta.

Vinyl-sarjan sisällöstä ei tiedetä vielä paljoa muuta kuin että Martin Scorsese on tuottanut sen yhdessä Mick Jaggerin kanssa. Trailerista päätellen luvassa on kaksikolle tuttuja aiheita: seksiä, huumeita ja rock’n’rollia.

Myös Kill Your Friendsissä liioitellaan musiikkibisneksen lieveilmiöitä, mutta kyseessä onkin musta komedia, jota on jo kutsuttu jonkinlaiseksi ”Englannin Amerikan Psykoksi”. Elokuvan taustalla oleva kirja ainakin on erittäin hauskaa luettavaa, vaikkei sillä välttämättä kovin paljon musa-alan todellisuuden kanssa olisikaan tekemistä. Siitäkään huolimatta että kirjan kirjoittaja ja leffan käsikirjoittaja John Niven todellakin työskenteli brittien musiikkialalla 90-luvulla.

Vieläkin isompia egoja ja liioitellumpaa meininkiä on Empire-sarjassa, jossa liikutaan nykyajan amerikkalaisessa rap- ja R&B-maailmassa. Huikeiden juonittelujen ja juonenkäänteiden lisäksi sarjassa kuullaan paljon musiikkia, jonka tuotannosta vastaa supertuottaja Timbaland.

Empire on valtavan viihdyttävä sarja ja odotan innolla niin Kill Your Friendsin kuin Vinylinkin näkemistä. Musiikkialan nykyisestä todellisuudesta ne eivät kuitenkaan kerro paljon mitään ainakaan sen perusteella, mitä olen nähnyt.

Alalla on tietysti yhä jonkin verran suuria taiteilijapersoonallisuuksia sekä muusikko- että binesportaassa, mutta toiminta on nykyisin paljon pitkäjänteisempää ja suunnitelmallisempaa kuin mitä Empiren saippuaoopperassa, jossa kiukutellaan ja juonitellaan shamppanjalasit ja aseet käsissä.

Kaikkein ihmeellisin virhe on se, että Empiressä musiikkibisnes näyttää siltä kuin se voisi olla Kill Your Friendsin aikakaudelta 90-luvulta. Artistien albumeista puhutaan enemmän kuin yksittäisistä hiteistä ja musiikin tärkein jakelukanava ovat edelleen cd-levyt.

Näinhän ei todellisuudessa ole. Musiikkiala elää nykyisin hiteistä ja suoratoisto on noussut ylivoimaisesti tärkeimmäksi tavaksi tavoittaa musiikin ystävät.

Empireä kannattaa katsoa jos haluaa nauttia saippuaoopperasta ja Timbalandin R&B:stä. Ei kuitenkaan kannata muodostaa käsitystä nykyajan musiikkibisneksestä sen pohjalta.

Kimmo Valtanen

Toimitusjohtaja

Universal Music

 

arianagrande-focus

Hiteistä tuli entistä isompia

Kuukausi sitten Tampereella järjestetyssä Musiikki & Media -tapahtumassa puhuttiin musiikista monelta kantilta. Puhuttiin radiosta, puhuttiin verkosta, puhuttiin keikoista. Mutta enemmän kuin yhdessäkään Musiikki & Mediassa moneen vuoteen, Tampereella puhuttiin hiteistä.

Erityisen kiinnostavaa oli tutustua tilaisuutta varten tehtyyn tutkimukseen, joka kuvasti suomalaisten muuttuvia musiikin kulutustottumuksia. Tutkimuksen ehdoton ykkösuutinen oli se, että mobiililaitteet ovat viimeinkin lyöneet läpi Suomessa musiikin kulutuskanavana.

Mobiililaitteet ja suoratoisto korostavat nuorten kuluttajien merkitystä musiikkialalla – ja nuorten merkitys korostaa puolestaan hittien merkitystä. Niin kuin moni Tampereella muistutti, albumien aikakaudesta ollaan palattu taas hittien aikakaudelle.

Samasta aiheesta kertoo John Seabrook uudessa kirjassaan ”The Song Machine: Inside The Hit Factory”. Seabrook kertoo siitä, mitä hitit merkitsevät nykyajan musiikissa ja kuvaa hienosti sitä, miten Max Martinin, Dr. Luken ja muiden maailman menestyksekkäimpien hitintekijöiden tiimit luovat menestysbiisejä.

Musiikkibisnestä sivuavasta kirjasta ei varmaankaan ole puhuttu näin paljon sen jälkeen, kun Chris Anderson ennusti kymmenen vuotta sitten kirjassaan ”The Long Tail”, miten digitaalinen jakelu mullistaisi viihdebisneksen tuomalla ”pitkän hännän” kaikkien kuluttajien ulottuville. Helsingin Sanomatkin kirjoitti viikonloppuna kirjasta jutun.

Fyysisten tuotteiden aikakaudella hyllytilaa oli rajoitetusti, joten levykauppojenkin kannatti varata suurin osa tilasta suuren yleisön menestystuotteille. Digitaalisessa maailmassa varastoinnin ja jakelun kustannukset lähestyvät kuitenkin nollaa, joten digitaalinen musiikkikauppa tai streaming-palvelu voi pitää tarjolla käytännössä kaikkea maailman musiikkia. Anderson ennusti, että saatavuuden parantuessa hittien merkitys vähenisi ja että kysyntä laajensi pitkin ”pitkää häntää” eri aikakausien ja eri musiikkityylien kesken.

Kävi kuitenkin päinvastoin: hiteistä tuli entistäkin isompia.

Suoratoiston aikakaudella musiikin kulutus keskittyy entistäkin voimakkaammin hitteihin. Justin Bieber ja Robin ovat loistavia esimerkkejä nykypäivän hittiartisteista, jotka ovat syntyneet YouTuben ja Spotifyn maailmassa. He ovat myös hyviä esimerkkejä siitä, miten hitit luovat faneille yhteisiä kokemuksia ja liittävät ihmisiä yhteen.

Juuri tästä Tampereella puhuttiin. Ja juuri tästä Seabrook kertoo.

Kimmo Valtanen

Toimitusjohtaja

Universal Music

17 marraskuu 2015