Universal Music Finland

michaelmonroe

Michael Monroen uusi albumi Blackout States

Michael Monroen uusi albumi Blackout States julkaistaan lokakuun 9. päivä. Albumia edeltää 4.9. julkaistava sinkku ja video Old King’s Road. Videon ohjasi Ville Juurikkala, joka on aiemmin ohjannut Monroelle kehutut videot Stained Glass Heart ja Ballad Of The Lower East Side.

Albumin julkaisun myötä Michael Monroe lähtee Euroopan-kiertueelle, joka alkaa 9.10. Birminghamista ja päättyy 30.10. Swindoniin Alice Cooperin kanssa. Kiertue vie bändin Iso-Britannian lisäksi Skotlantiin, Ranskaan, Saksaan, Italiaan ja Sveitsiin. Suomea Michael Monroe kiertää marras-joulukuussa; keikoista tiedotetaan ensi viikolla.

Blackout States -albumin biisilista:

01. This Ain‘t No Love Song
02. Old King‘s Road
03. Goin’ Down With The Ship
04. Keep Your Eye On You
05. The Bastard’s Bash
06. Good Old Bad Days
07. R.L.F.
08. Blackout States
09. Under The Northern Lights
10. Permanent Youth
11. Dead Hearts On Denmark Street
12. Six Feet In The Ground
13. Walk Away
14. Break The Noose (vinyl LP bonus track)

kimmovaltanen600

Kimmo Valtanen Universal Musicin toimitusjohtajaksi

Musiikkiyhtiö Universal Musicin markkinointijohtajana vuodesta 2013 toiminut Kimmo Valtanen aloittaa yhtiön toimitusjohtajana hänen edeltäjänsä Jarkko Nordlundin siirtyessä MTV Oy:n toimitusjohtajaksi. Pitkän uran musiikkiteollisuudessa tehnyt Valtanen saa johdettavakseen vahvassa kasvussa olevan ja alansa merkittävintä liiketoiminta-aluetta, digitaalista markkinaa johtavan yrityksen.

Maailman johtavan musiikkialan yrityksen Suomen ja Baltian toiminnot saavat Kimmo Valtasesta johtajakseen laajasti arvostetun musiikkialan ammattilaisen, jolla on vahva näkemys alan kehityksestä ja siitä, kuinka Universal Music pysyy sen kärjessä.

”Suomessa on vasta otettu digitaalisen kuuntelun ja -musiikinkuluttamisen ensiaskeleet, joten kasvun potentiaali on valtava. Aikaiset omaksujat ja nuoriso ovat jo kasvaneet ulos CD-levyistä ja -soittimista ja uskon, että ensi vuodesta lähtien myös suuret ikäluokat saavat kipinän digitaalisten musiikkipalveluiden käyttöön. Se taas tuo valtavat mahdollisuudet musiikin hyödyntämiselle myös muiden tuotteiden ja palveluiden markkinointiviestinnässä”, visioi Kimmo Valtanen ja jatkaa: ”Olemme sisältöalan yrityksenä panostaneet alusta saakka digitaalisuuden tuomien mahdollisuuksien hyödyntämiseen ja kehittäneet musiikinkuluttamisen mittaamiseen ja kohderyhmien analysointiin ainutlaatuiset työkalut. Tiedämme hyvin tarkkaan, mitä milloinkin kuunnellaan ja mainostajia varmasti myös kiinnostaa paitsi kuuntelijoiden, myös musiikin kuuntelun profiili.”

Kimmo Valtanen näkee, että Universal Musicin tuleva menestys rakentuu paitsi yrityksen digitaalisen osaamisen luovaan hyödyntämiseen, myös kolmeen sisällön alueeseen: ”Avainasemassa tulevien markkinaosuuksiemme valloittamisessa ovat uusien kotimaisten hittien synnyn mahdollistaminen, valtavan kansainvälisen tarjontamme ammattitaitoinen lanseeraus ja alamme laajimman kotimaisten klassikoiden musiikkikatalogin oikeanlainen hyödyntäminen.”

Suomi-rockin ikivihreät klassikot tulevat Valtasen mielestä olemaan ensi vuonna yksi niistä tekijöistä, joilla suuret ikäluokat saadaan mukaan musiikin digitaalisen kuluttamisen pariin: ”Suomen ominaispiirre on kotimaisen musiikin suosio. Kun muualla maailmassa sitä kuunnellaan alle kolmannes, on kotimaisen musiikin osuus täällä puolet kuuntelusta ja latauksista. Ostimme hiljattain paitsi EMI-levy-yhtiön kotimaisen ja kansainvälisen tuotannon, myös Suomi-rockin kulmakivet Poko, Johanna ja Love Record -levy-yhtiöt, joista tulemme ammentamaan merkittäviä musiikillisia muistoja suurille ikäluokille.”

Universal Music Finlandin toimialueeseen kuuluu myös Baltia, jossa Kimmo Valtanen näkee kasvun potentiaalia erityisesti digitaalisessa ympäristössä ja yritysyhteistyössä. ”Tulemme Baltian kasvavan markkinapotentiaalin hyödyntämiseksi keskittämään sinne syksyn aikana myös lisäresursseja.”

Kimmo Valtanen
Vuonna 1997 levy-yhtiö BMG:n viestinnässä aloittanut Kimmo Valtanen (47, KTM) on aiemmin toiminut BMG:n markkinointijohtajana (1999-2004), Sony Musicin toimitusjohtajana (2004-2012), Elisa Viihteen Business Managerina (2013) ja Universal Musicin markkinointijohtajana loppuvuodesta 2013 alkaen.

Valtasen toimiessa Universal Musicin markkinointijohtajana yhtiö valittiin vuoden 2015 Radiogaalassa vuoden levy-yhtiöksi ja se vakiinnutti asemansa Suomen digitaalisen musiikin markkinajohtajana. Hänen uransa merkkipaaluihin kuuluvat mm. HIM:in kansainvälisen läpimurron luotsaaminen, Kentin nostaminen Suomen suosituimmaksi ruotsalaisbändiksi, Elviksen ensimmäinen kultalevy Suomessa, Lordin Euroviisuvoitto sekä Idols-formaatin synnyttämien tähtien kuten Anna Abreaun ja Anna Puun läpimurrot Suomessa. Musiikkialalla useasti palkitun Kimmo Valtasen myötävaikutuksella myös mm. Robin, Kasmir, Janna, PMMP, Happoradio ja SMG kasvoivat Suomen suosituimpiin luettaviksi artisteiksi.

Universal Music Group
Universal Music Group on maailman johtava musiikkialan yhtiö, jonka pääliiketoimintaa ovat äänitteiden tuotanto ja musiikin kustannustoiminta. Universalin kansainvälisesti tunnetuimpia artisteja ovat muun muassa Lady Gaga, Lorde, Sting, Avicii, U2, Metallica, Eminem, Kanye West, The Killers, The Rolling Stones ja Rihanna. UMG:n kotimaisiin artisteihin kuuluvat mm. Robin, Kasmir, Janna, Mikael Gabriel, Paperi T, Teflon Brothers,  Michael Monroe, Kotiteollisuus, Olavi Uusivirta sekä Jesse Kaikuranta.

Lisätiedot:
Kimmo Valtanen, toimitusjohtaja
Universal Music Finland
Mob: +358 (0)40 551 8064
kimmo.valtanen@umusic.com

LauriYlönen

LAURI YLÖSELTÄ UUTTA MUSIIKKIA

Lauri julkaisee uuden sinkun A New Day 7.8.

Lauri Ylönen on parhaillaan Suomessa piipahtamassa vietettyään lähes vuoden verran USAssa ja julkaisee tuliaisena uutta musiikkia. A New Dayta hän kirjoitti toiselle artistille, mutta kappale otti tekijänsä valtoihinsa siinä määrin että Lauri halusi lopulta viimeistellä kappaleen itselleen. Sinkun tuottajana on toiminut huipputuottaja Lester Mendez, joka tunnetaan yhteistyöstään lukuisten tähtiartistien kanssa, mm. Shakira, Jessica Simpson, Nelly Furtado, Carlos Santana, Macy Gray ja Enrique Iglesias. Pehmeällä pianointrolla alkava sovinnon tekemisestä kertova elektropopkappale kohoaa tarttuvaan kertsiin Laurin tunnistettavan herkän laulusoundin nostamana. Kappale tuntuu luontevalta jatkumolta Laurin soolotuotannossa. Tekijä itse kertoo uudesta sinkustaan:”Vuosi Amerikassa on ollut paras juttu pitkään aikaan. Olen saanut uusia näkökulmia ja ulottuvuuksia sekä musiikissa että henkilökohtaisessa elämässäni. Rakastuin tähän biisiin niin paljon, että se oli saatava pihalle heti.” Sinkkujulkaisua vahvistaa samana päivänä julkaistava lyriikkavideo.

www.facebook.com/laurimusic

Lisätiedot & haastattelupyynnöt:

Satu Snellman
Universal Music Oy
p: 040 50 88 190
satu.snellman@umusic.com

Demi4

Demi Lovato ”Cool For The Summer” -single

Demi Lovato julkaisee ensimmäisen singlen ”Cool For The Summer” tulevalta albumilta. Demiltä ilmestyy myöhemmin tänä vuonna jo viides studioalbumi. Demi Lovaton aikaisempia hittejä ovat mm. ”Heart Attack”, ”Neon Lights” ja ”Made in The USA”. 22-vuotias Lovato on yksi sosiaalisen median seuratuimmista artisteista. Hänellä on yli 29 miljoonaa Twitter-seuraajaa ja 36 miljoonaa Facebook-fania.

Seuraa Demiä:

http://demilovato.com/

https://instagram.com/ddlovato/

https://twitter.com/ddlovato?lang=en

https://www.facebook.com/DemiLovato

 

KasmirVauvoja

KASMIRIN KESÄMENESTYS JATKUU – VAUVOJA -SINKULLE KULTAA

Kasmir feat SAARA -sinkku Vauvoja kultaa!

Kasmirin uutuussinkku Vauvoja feat SAARA on ylittänyt kultalevyrajan! Sinkkua on kuunneltu yli 2milj kertaa Spotifyssa. Myös biisiin tehty hauska video on ihastuttanut – videota on katsottu yli 1,3milj kertaa YouTubessa. Kesäkumikampanjan 20. juhlavuoden kesäkumikappale Vauvoja on myös Suomen radioiden soitetuin kappale jo toista viikkoa!

”On ollut uskomatonta seurata Vauvojen matkaa. Ensiaskeleet otettiin YleX:n hellässä huomassa ja siitä sitten pikkuhiljaa kurkotettiin muillekin kanaville lopulta ollen radioiden soitetuin biisi. Tätä ei ole siis koskaan aikaisemmin tapahtunut, joten on erityisen hienoa tehdä historiaa juuri kesäkumibiisin 20v juhlavuotena. Valtavat kiitokset kaikille, jotka biisiä ovat toivoneet ja käyneet diggailemassa”, kiteyttää onnellinen Kasmir.

Kesäkumikampanjan toteuttavat yhteistyössä YleX, Väestöliitto, Suomen Punainen Risti, Syöpäjärjestöt ja Sotilaskotiliitto.

Kasmirin huikea nousu yhdeksi tämän hetken suosituimmista kotimaisista artisteista alkoi Vadelmavene-sinkun julkaisusta huhtikuussa 2014. Vadelmavene on rikkonut rajoja jo monessa yhteydessä: se oli viime vuoden soitetuin kotimainen kappale Spotifyssa streamien ylittäessä jo yli 6miljoonaa tällä hetkellä. Vadelmavene palkittiin myös Suomen virallisena kesähittinä viime vuonna ja Kasmir sai kappaleesta myös Emma-palkinnon Vuoden biisi -kategoriassa. Kultaa ylittäneeltä debyyttialbumilta AMK Dropout julkaistut sinkut WOWWOWWOW ja Iholla ovat myös ylittäneet kultarajat! Molempia on streamattu yli 2,6miljoonaa kertaa Spotifyssa.
AMK Dropout oli ensimmäinen kotimainen albumi joka ylitti kultarajan pelkästään streamingmäärillään.

Parhaillaan Kasmir valloittaa liveyleisöä bändeineen kesän keikoilla ja festareilla.

Kesän keikkoja:

pe 26.6. Kirjurinluodon Viinikylä, Pori
la 27.6. Provinssirock, Seinäjoki
pe 03.7. Summer Up, Lahti
la 04.7. Ruisrock, Turku
ma 06.7. Aitoon Kirkastusjuhlat, Aitoo
pe 10.7. Viihdekeskus Merisärkkä, Kalajoki
su 12.7. Raffaellon terassi, Helsinki
pe 17.7. Solar Sound Festival, Seinäjoki
pe 17.7. Tedin Teltta, Pori
la 18.7. Tammerfest, Tampere
su 19.7. Ilosaarirock, Joensuu
to 23.7. Kotkan Meripäivät, Kotka
pe 24.7. Qstock, Oulu
la 25.7. Pipefest, Jämsä
to 30.7. Holjat, Forssa
pe 31.7. Satama Open Air, Kemi
la 01.8. Sulatto ´15, Raahe
pe 07.8. Siltakemmakat, Puumala
la 08.8. Simerock, Rovaniemi
ke 19.8. KSS Energia Areena, Kouvola
la 22.8. Blockfest, Tampere

Facebook: www.facebook.com/KasmirVirallinen
Instagram: @Kasmirvirallinen
Twitter: @__KASMIR__

Keikat:
Mika Sorola
Rähinä Live Oy
+358 44 269 6072
mika@rahina.com

Lisätiedot, haastattelupyynnöt:
Satu Snellman
Universal Music Oy
P. 040 50 88 190
satu.snellman@umusic.com

SelenaGomezGoodForYou

Selena Gomez ”Good For You Ft. A$AP Rocky”

Selena Gomez julkaisi maanantaina 22. kesäkuuta uuden singlen ”Good For You ft. A$AP Rocky”. Kappale on ensimmäinen sinkku Selenan tulevalta albumilta (julkaisija Interscope Records). Singleä on ollut tuottamassa Nick Monson ja Nolan Lambroza, kuten myös kappaleella vieraileva jenkkiräppäri A$AP Rocky& Hector Delgado.

Selenan tuoreen singlen musiikkivideo saa ensi-iltansa perjantaina 26. kesäkuuta. Sen on ohjannut Sophie Muller, joka on aikaisemmin ohjannut musiikkivideoita muun muassa Rihannalle ja Beyoncélle.

Katso musiikkivideon tiiseri tästä:

https://www.youtube.com/watch?v=Eez3MNYDlcQ

Seuraa Selena Gomezia:

Facebook.com/selena

Twitter.com/selenagomez

Instagram.com/selenagomez

Youtube.com/selenagomezvevo

Selenagomez.com

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Musiikki tarvitsee sekä radiota että suoratoistoa

Wired-lehden englantilaisen painoksen toukokuun numeron kannessa komeilee EDM-tähti Skrillex ja otsikko ”How Data Saved Music” eli ”miten data pelasti musiikin”.

Juttu käsittelee tärkeää asiaa: sitä, miten artistit ja musiikkiala hyödyntävät tietotekniikkaa ja dataa löytääkseen, hallinnoidakseen ja hyödyntääkseen pirstaloituneita tulovirtoja. Artikkelin mukaan yksittäinen biisi voi kerätä tuloja jopa 700 000 eri lähteestä.

Ennen musiikintekijät elivät muutamasta eri lähteestä tulevilla levymyynti-, tekijänoikeus- ja keikkatuloilla, mutta nyt leipä on usein maailmalla tuhansina pienempinä murusina. Dataa tarvitaan analysoimaan biisien vetovoimaa, fanien mieltymyksiä ja siten kohdistamaan toimenpiteitä oikein.

Wiredin esimerkkinä on ruotsalais-amerikkalainen yritys Kobalt, jonka palvelu auttaa esimerkiksi Skrillexiä päättämään tehokkaasti siitä, missä elokuvissa tai mainoksissa hänen musiikkiaan käytetään, tai että miten eri biisien suoratoistosuosio eri puolilla maailmaa vaikuttaa hänen keikkailuunsa.

Meillä Universal Musicissa tehdään myös paljon työtä datan keräämiseksi ja analysoimiseksi. Itseäni jutussa kiinnostaakin erityisesti avausaukeaman infografiikka, joka visualisoi hienosti yhden kansainvälisen synnyttämät tulovirrat. Juttu ei tosin paljasta, mistä hitistä on kyse.

Kuva kiteyttää täydellisesti musiikkialan muutoksen. Se osoittaa myös täydellisesti sen, mistä musiikki nykyisin elää. Suurimmat pallukat ovat broadcast eli radio- ja tv-tulot, sync eli musiikin lisensointi ja digital eli käytännössä suoratoisto. Näistä syntyy 91% biisin luomista tuloista. Retail eli vähittäiskauppa synnyttää vain 7%.

Kuva todistaa myös vääräksi alalla elävän käsityksen siitä, että radio kilpailisi Spotifyn ja muiden streaming-palveluiden kanssa. Data osoittaa päinvastoin sen, että artistit tarvitsevat molempia. Ja niin tarvitsee koko musiikkiala.

Radio ja suoratoisto palvelevat musiikin ystävien elämässä erilaisia tarpeita, joten useimmat fanit kuuntelevat musiikkia sekä radiosta että suoratoistopalveluista. Sen vuoksi myös hittejä syntyy molemmissa paikoissa. Ja siksi radio ja suoratoistopalvelut tarvitsevat toisiaan ja musiikkiala molempia. Joissakin musiikkityyleissä Spotify on keskeisessä roolissa, mutta monessa genressä hitti ei ole hitti ennen kuin se soi laajasti radioissa.

Data on siis tärkeää, mutta yksin se ei luo hittejä tai pelasta musiikkia. Tarvitaan radiota ja suoratoistopalveluita, joista hittejä kuunnellaan.

Kimmo Valtanen

Markkinointijohtaja, Universal Music

 

 

On monta tapaa olla aito

Helsingin Sanomat julkaisi viime lauantaina laajan jutun, jossa käsiteltiin mielenkiintoisella tavalla sosiaalisen median merkitystä viihdealalla ja somen uudenlaista julkkiskulttuuria.

Jutun keskipisteessä oli muotibloggaaja Janne Naakka, mutta kommentteja oli kysytty myös Yleisradion julkaisupäälliköltä Risto Kuulasmaalta ja minulta.

Sanoin jutussa muun muassa näin: “Uskon, että tämä aika ja sosiaalinen media tukee aitoutta. Aitous voi olla vaikkapa tunne, tai vilpittömyys. Osaamisen ei tarvitse olla täydellistä, mutta sen on oltava aitoa.”

Juttu on herättänyt verkossa paljon keskustelua. Olen myös itse saanut lausunnostani monenlaista palautetta, osa positiivista, osa ei. Kaikki palaute on tietysti tervetullutta, mutta luulen silti, että monet saamistani kriittisistä kommenteista perustuvat puhtaaseen väärinkäsitykseen siitä, mitä tarkoitin aitoudella. Suomalaisissa musiikkipiireissä kun on monia, joiden mielestä ”aitous” voi tarkoittaa vain jonkinlaista ”katu-uskottavuutta”.

Seison yhä sanojeni takana. En tietenkään ole sitä mieltä, että ainoastaan rankat ja kovaääniset rock- tai rap-miehet voisivat olla aitoja. On monta tapaa olla aito.

Aitoja ovat kaikki ne verkkopersoonat ja muusikot, jotka ovat rehellisiä omalle itselleen, eivät teeskentele ja ovat avoimia yleisöään kohtaan.

Taas on pakko nostaa esimerkiksi jutussakin mainittu Sara Maria Forsberg eli SAARA. Sara nousi Smoukahontas-YouTube-kanavallaan Suomen kaikkien aikojen suurimmaksi sometähdeksi olemalla huumoritajuinen viihdyttäjä ja aidosti taitava supliikkinainen. Videoiden miljoonat katsojat aistivat varmasti myös sen, että Saara oli oma valloittava itsensä eikä esittänyt yhtään mitään eikä ketään.

SAARAn juuri julkaistua ensimmäistä videota Ur Cool katsoessa tulee selväksi, että sama aitous ja vilpittömyys paistaa läpi myös SAARAsta musiikkiartistina.

Selvää on myös se, ettei SAARA olisi saanut maailmanlaajuista sopimusta Universal Musicin kanssa ilman huikeaa osaamista laulajana ja muusikkona. Aivan yhtä selvää on etteivät Rodney Jerkinsin tasoiset biisintekijät ja tuottajat olisi ryhtyneet yhteistyöhön muun kuin aidosti lahjakkaan ja taitavan laulajan kanssa.

Ur Cool meni muuten suoraan sekä iTunesin että Spotifyn ykköseksi Suomessa. Olen aidosti sitä mieltä, että Ur Coolista tulee yksi kesän isoimmista hiteistä. Ja että SAARAssa on aineksia aidoksi maailmantähdeksi.

Kimmo Valtanen

Markkinointijohtaja

Universal Music

 

 

NatalieLaRoseNewToU

NEW TO U:

Kuka hän on?

Natalie La Rose on 24-vuotias hollantilainen laulajatar, lauluntekijä, tuottaja ja tanssija. Miamissa asuva Natalie on kiinnitetty Flo Ridan I.M.G. – labelille.

Miten kaikki alkoi?

Natalie La Rosen maailmanvalloitus alkoi ESPY-palkintogaalan jatkoilta, jossa määrätietoinen Natalie päätti mennä esittäytymään Flo Ridalle. Natalien itsevarma asenne herätti Flo Ridan mielenkiinnon ja jo seuraavana päivänä Flo Rida kutsui nuoren Natalien studiolleen. Tästä alkoi kaksikon yhteistyö. Hollantilaisneito esiintyi miltei kahden vuoden ajan Flo Ridan kiertueella loppuunmyydyille areenoille.

Debyyttisinkku ”Somebody ft. Jeremih” on 2015 versio Whitney Houstonin klassikosta ”I Wanna Dance With Somebody”. Laulajatar itsekin muistuttaa Whitney Houstonia ja kertoo edesmenneen tähden olevan yksi hänen musiikillisista vaikuttajista.

Mitä seuraavaksi?

Natalien tuore sinkku on hurjassa nousussa maailmalla.

Hän valmistelee parhaillaan debyyttialbumiaan, joka julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.

Psst…

Tsekkaa Somebody -sinkun huikea 90 –lukua huokuva musiikkivideo ja nappaa viimeisimmät pukeutumisvinkit: https://www.youtube.com/watch?v=8zqdo_Umd5c

 

Facebook: facebook.com/AlexAdairOfficial

Instagram: https://instagram.com/natalielarose

ROBIN_16_STDN_DLX1

ROBININ 16 STADION DELUXE JULKI TÄNÄÄN

Erikoispainoksella mukana neljä kultasinkkua

Suomen suosituimman popartistin Robinin 16 Stadion Deluxe -erikoispainoksen julkaisupäivä on tänään. Fanijulkaisulla on mukana viisitoista kappaletta, joista täysin uusia ovat huikean energinen Kipinän hetki feat. Elastinen ja Oot mun eka. Kattava paketti sisältää lisäksi DVD-taltioinnin Robinin viime kesän Olympiastadionin konsertista, koskettavan dokumentin viime vuoden kiertue-elämästä sekä paljon muuta hienoa materiaalia.

Robinin syyskuussa 2014 julkaistu neljäs studioalbumi 16 oli ylivoimaisesti viime vuoden myydyin albumi Suomessa ja hänet palkittiin tästä saavutuksesta Emma-patsaalla. Reilusti yli triplaplatinaa myyneen levyn menestystä ovat siivittäneet hittisinglet Kesärenkaat, Parasta just nyt feat. Nikke Ankara, Paperilennokki sekä uusin radiohitti Sua varten, jotka kaikki ovat ylittäneet kultalevyrajan pelkällä Spotify-soitolla.

Vuoden myydyimmän levyn statuksen saavutus on suoraa jatkoa lahjakkaan artistin menestystarinalle. Nuoren supertähden levyjä on myyty kolmen vuoden aikana lähes puoli miljoonaa kappaletta ja samalla hän on noussut yhdeksi sosiaalisen median seuratuimmista suomalaistähdistä.