Universal Music Finland

NAA-AlexVargas

MIES, JONKA HALUAT KUULLA JA NÄHDÄ

Engrossing, poetic and openly emotional, Vargas’ soulful approach is winning fans – prepare to become one of them. – Clash Music

Kuka hän on?

Alex Vargas on 27-vuotias, puoliksi tanskalainen ja puoliksi britti laulaja-lauluntekijä ja tuottaja.

Miten kaikki alkoi?

Alex kuului nuorempana Vagabond-brittibändiin, josta hän vuonna 2010 päätti alkaa hiljalleen työstämään soolouraansa. Yhdessä nuoren tuottajan Tommy Sheenin kanssa Vargas hioi soundinsa täydelliseksi elektroniseksi souliksi saavuttaen suosionosoituksia kriitikoilta ja medialta. Artistin ensimmäinen EP julkaistiin lokakuussa 2015. Vuosi 2015 olikin Alexille aivan huikea, mies kiersi loppuunmyydyillä kiertueilla Euroopassa ja Iso-Britanniassa tehden yhteiskeikkoja muun muassa James Bayn ja Jack Garrattin kanssa.

Mitä seuraavaksi?

Alex jatkaa menestystään erityisesti live-artistina myyden useimmat keikkapaikkansa loppuun alle päivässä. Uusin EP, ”Giving Up The Ghost” ilmestyi 22.1. ja on saatavilla Spotifyssa ja Apple Musicissa. EP:tä on ollut tekemässä tuottaja Dan Grech-Marguerat, joka on aikaisemmin tehnyt yhteistyötä esimerkiksi Lana Del Rayn ja Radioheadin kanssa. Alex itse on kertonut, että pyrkii teksteissään raottamaan sitä, kuinka pelkojen ja turhautumisten hyväksyminen antoi hänelle rauhan työstää musiikkiaan eteenpäin.

Psst…  Mies on lahjakkuuden lisäksi myös ilo silmälle! Jos oheinen kuva ei todista sitä, käy vaikka vilkuilemassa lisääInstagramista tai seuraa Alexia Facebookissa!

BIBINEWARTISTALERT

Nainen Rihannan megahitin takaa

“Her voice is soulful – powerful but rough, a little frayed around the edges like the morning after a long night out.”

Kuka hän on?

Bibi Bourelly on omaperäisellä soundilla ja kesyttämättömällä ”wild child”-luonteella varustettu 21-vuotias laulaja/lauluntekijä Berliinistä. Rihanna megahitin ”Bitch Better Have My Money” takana oleva Bibi on signattu Def Jam -labelille.

Miten kaikki alkoi?

Bourelly kertoo, ettei hänen soundinsa olisi mitään verrattuna siihen mitä se nykyään on, jos hän ei olisi joutunut kokemaan äitinsä menetystä ollessaan vain 6-vuotias. Nuoren tytön oli pakko oppia luottamaan ja uskomaan itseensä – näin muodostui Bibin laulunkirjoituksen perusta. Äitinsä kuoleman jälkeen Bibi Bourelly ei viettänyt aikaansa turhaan koulunpenkillä, vaan tutki maailmaa Berliinin katujen kautta, joutuen monesti ongelmiin yhdessä ystäviensä kanssa. Nämä ajat tukivat kuitenkin Bibin luovaa kehitystä ja johtivat lopulta muun muassa Rihannan superhitin “Bitch Better Have My Money” kirjoittamiseen.

Mitä seuraavaksi?

Kaiken käynnissä olevan pyörityksen keskellä Bibi haluaa pysyä yhtä coolina niin ihmisenä kuin artistinakin. Tällä hetkellä hän työnskentelee täysillä musiikin ja itsensä kehittämisen parissa. Tekeillä on naisen ensimmäinen albumi, jolla Bibi toivoo inspiroivansa ihmisiä tekemään sitä, mihin he oikeasti uskovat. Mimmin levyä voidaan odotella ilmestyväksi myöhemmin tänä vuonna.

Psst… Mimmin soundi, jota on kuvailtu muun muassa loistokkaan raa’aksi, tulee erinomaisesti esille naisen ensimmäisellä singlellä, joka kantaa nimeä ”Ego”. Bibiä kannattaa seurata myös Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.

“Bibi Bourelly will change the way you think about fearlessness.”

Snapchat_3D_icon.728

Miksi Snäppi?

Meillä oli jo tekstiviestit, Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp sekä Pinterest, mutta jotain puuttui. Olet varmaan kuullut Snapchatista. Ehkä jopa käytät sitä. Nuorten keskuudessa Snapchat on tällä hetkellä yksi kuumimpia sovelluksia tarjolla ja päivittäin ympäri maailmaa lähetetään satoja miljoonia snäppejä. Miksi?

Suurin ero muihin visuaalisiin somepalveluihin on sen rentous ja hiomaton sisältö: palvelu mahdollistaa käyttäjien reaaliaikaisen seuraamisen lähietäisyydeltä – ilman filttereitä. Kiehtovin tämä ominaisuus on julkisuuden henkilöiden kohdalla: palvelu voi mahdollistaa pääsyn esimerkiksi artistien ”behind the scenes” -materiaaliin kuvausten ja esitysten kulisseista, valottaa mitä starat syövät aamupalaksi tai miltä Hollywood-tähti näyttää aamulenkin jäljiltä. Tällä tapaa julkkiksista tulee samaistuttavampia.

Hyvän sisällön löytäminen voi kuitenkin olla joskus todella hankalaa. Alta voit tsekata artistiemme snäppejä, joista löytyy sisältöä heidän ihmeellisestä elämästään – niin arkirutiineista kuin keikkailustakin. Uusia kavereita voit lisätä esimerkiksi kirjoittamalla ”Add by Username” -kohtaan käyttäjänimi tai jos haluat säästyä kirjoittamiselta, voit myös lisätä käyttäjiä henkilökohtaisen snapcoden kautta – ota vain Snapchatin kameralla kuva hänen snapcodesta (keltainen, pilkullinen neliö, jonka sisällä on haamu) ja käyttäjä on lisätty kaverilistallesi! Oma koodisi löytyy profiilisivulta kotinäytön yläreunasta.

arianagrande diandra haileesteinfeld hatamiikka heikkikuula lukasgraham mikaelgabriel nickjonas piamia justinbieber rihanna robin selenagomez shawnmendes troyesivan thevamps voli Ollie Nikke Ankara 5sos janna kasmir1pyhimys evelina

Tiedätkö mikä on Snapchat?
Snapchat on Evan Spiegelin ja Robert Murphyn vuonna 2011 perustama hauska kuvaviestipalvelu, jonka suosio räjähti käsiin viimeistään vuonna 2014. Pohjimmiltaan ajatuksena on lähettää spontaanisti kuvia ja videoita, jotka näkyvät vastaanottajan laitteessa lähettäjän valitsemat 1-10 sekuntia. Vaihtoehtoisesti ne voi lisätä Snapchat storyyn, jossa ne ovat katsottavissa seuraavat 24 tuntia.

silento560

Television musiikkibisnes ei ole totta

Lähiaikoina on luvassa paljon katsottavaa musiikin kulissien takaisista asioista kiinnostuneille. HBO Nordicilla käynnistyy helmikuussa 70-luvun levybisneksestä kertova sarja Vinyl ja Englannissa pyörii jo elokuvateattereissa 90-luvun brittipopkuvioihin sijoittuva filmi Kill Your Friends. Jo tänä iltana Subilla starttaa tv-sarja Empire, joka kertoo kuvitteellisesta hiphop-levy-yhtiöstä ja sen sisällä käytävästä valtataistelusta.

Vinyl-sarjan sisällöstä ei tiedetä vielä paljoa muuta kuin että Martin Scorsese on tuottanut sen yhdessä Mick Jaggerin kanssa. Trailerista päätellen luvassa on kaksikolle tuttuja aiheita: seksiä, huumeita ja rock’n’rollia.

Myös Kill Your Friendsissä liioitellaan musiikkibisneksen lieveilmiöitä, mutta kyseessä onkin musta komedia, jota on jo kutsuttu jonkinlaiseksi ”Englannin Amerikan Psykoksi”. Elokuvan taustalla oleva kirja ainakin on erittäin hauskaa luettavaa, vaikkei sillä välttämättä kovin paljon musa-alan todellisuuden kanssa olisikaan tekemistä. Siitäkään huolimatta että kirjan kirjoittaja ja leffan käsikirjoittaja John Niven todellakin työskenteli brittien musiikkialalla 90-luvulla.

Vieläkin isompia egoja ja liioitellumpaa meininkiä on Empire-sarjassa, jossa liikutaan nykyajan amerikkalaisessa rap- ja R&B-maailmassa. Huikeiden juonittelujen ja juonenkäänteiden lisäksi sarjassa kuullaan paljon musiikkia, jonka tuotannosta vastaa supertuottaja Timbaland.

Empire on valtavan viihdyttävä sarja ja odotan innolla niin Kill Your Friendsin kuin Vinylinkin näkemistä. Musiikkialan nykyisestä todellisuudesta ne eivät kuitenkaan kerro paljon mitään ainakaan sen perusteella, mitä olen nähnyt.

Alalla on tietysti yhä jonkin verran suuria taiteilijapersoonallisuuksia sekä muusikko- että binesportaassa, mutta toiminta on nykyisin paljon pitkäjänteisempää ja suunnitelmallisempaa kuin mitä Empiren saippuaoopperassa, jossa kiukutellaan ja juonitellaan shamppanjalasit ja aseet käsissä.

Kaikkein ihmeellisin virhe on se, että Empiressä musiikkibisnes näyttää siltä kuin se voisi olla Kill Your Friendsin aikakaudelta 90-luvulta. Artistien albumeista puhutaan enemmän kuin yksittäisistä hiteistä ja musiikin tärkein jakelukanava ovat edelleen cd-levyt.

Näinhän ei todellisuudessa ole. Musiikkiala elää nykyisin hiteistä ja suoratoisto on noussut ylivoimaisesti tärkeimmäksi tavaksi tavoittaa musiikin ystävät.

Empireä kannattaa katsoa jos haluaa nauttia saippuaoopperasta ja Timbalandin R&B:stä. Ei kuitenkaan kannata muodostaa käsitystä nykyajan musiikkibisneksestä sen pohjalta.

Kimmo Valtanen

Toimitusjohtaja

Universal Music

 

arianagrande-focus

Hiteistä tuli entistä isompia

Kuukausi sitten Tampereella järjestetyssä Musiikki & Media -tapahtumassa puhuttiin musiikista monelta kantilta. Puhuttiin radiosta, puhuttiin verkosta, puhuttiin keikoista. Mutta enemmän kuin yhdessäkään Musiikki & Mediassa moneen vuoteen, Tampereella puhuttiin hiteistä.

Erityisen kiinnostavaa oli tutustua tilaisuutta varten tehtyyn tutkimukseen, joka kuvasti suomalaisten muuttuvia musiikin kulutustottumuksia. Tutkimuksen ehdoton ykkösuutinen oli se, että mobiililaitteet ovat viimeinkin lyöneet läpi Suomessa musiikin kulutuskanavana.

Mobiililaitteet ja suoratoisto korostavat nuorten kuluttajien merkitystä musiikkialalla – ja nuorten merkitys korostaa puolestaan hittien merkitystä. Niin kuin moni Tampereella muistutti, albumien aikakaudesta ollaan palattu taas hittien aikakaudelle.

Samasta aiheesta kertoo John Seabrook uudessa kirjassaan ”The Song Machine: Inside The Hit Factory”. Seabrook kertoo siitä, mitä hitit merkitsevät nykyajan musiikissa ja kuvaa hienosti sitä, miten Max Martinin, Dr. Luken ja muiden maailman menestyksekkäimpien hitintekijöiden tiimit luovat menestysbiisejä.

Musiikkibisnestä sivuavasta kirjasta ei varmaankaan ole puhuttu näin paljon sen jälkeen, kun Chris Anderson ennusti kymmenen vuotta sitten kirjassaan ”The Long Tail”, miten digitaalinen jakelu mullistaisi viihdebisneksen tuomalla ”pitkän hännän” kaikkien kuluttajien ulottuville. Helsingin Sanomatkin kirjoitti viikonloppuna kirjasta jutun.

Fyysisten tuotteiden aikakaudella hyllytilaa oli rajoitetusti, joten levykauppojenkin kannatti varata suurin osa tilasta suuren yleisön menestystuotteille. Digitaalisessa maailmassa varastoinnin ja jakelun kustannukset lähestyvät kuitenkin nollaa, joten digitaalinen musiikkikauppa tai streaming-palvelu voi pitää tarjolla käytännössä kaikkea maailman musiikkia. Anderson ennusti, että saatavuuden parantuessa hittien merkitys vähenisi ja että kysyntä laajensi pitkin ”pitkää häntää” eri aikakausien ja eri musiikkityylien kesken.

Kävi kuitenkin päinvastoin: hiteistä tuli entistäkin isompia.

Suoratoiston aikakaudella musiikin kulutus keskittyy entistäkin voimakkaammin hitteihin. Justin Bieber ja Robin ovat loistavia esimerkkejä nykypäivän hittiartisteista, jotka ovat syntyneet YouTuben ja Spotifyn maailmassa. He ovat myös hyviä esimerkkejä siitä, miten hitit luovat faneille yhteisiä kokemuksia ja liittävät ihmisiä yhteen.

Juuri tästä Tampereella puhuttiin. Ja juuri tästä Seabrook kertoo.

Kimmo Valtanen

Toimitusjohtaja

Universal Music

17 marraskuu 2015
Sleepysleepers-vainelamaa-onlyrocknroll-1500px.jpg

SLEEPY SLEEPERS JULKAISEE LIKI 30 VUODEN JÄLKEEN OMAA MATERIAALIA

Sleepy Sleepers julkaisee uuden studioalbumin perjantaina 20.11.2015. Kyseessä on liki 30 vuoden jälkeen omaa materiaalia sisältävä Vain elämää – Only Rock’n’roll – pitkäsoitto.

Levyn kappaleet ovat alusta loppuun taattua Sliipparit-laatua. Täyttä elämää –kappaleesta voi kovasti hakemalla löytää viitteitä suosittuun TV-ohjelmaan. Mukana on myös Costello Hautamäen bändille säveltämä Lisää viinaa.

Sleepy Sleeperseille tyypillisesti levyltä löytyy myös cover-kappaleita. Itkisitkö onnesta on versio legendaarisesta Leevi & The Leavings -kappaleesta, ja sillä esiintyvät myös Pelle Miljoona ja Tumppi Varonen. Kappale on uuden albumin debyyttisinkku.
Kuuntele biisi: https://soundcloud.com/user8182736/sleepy-sleepers-itkisitko-onnesta-do-not-share/s-ciQbk
Levyn toinen cover-raita on Ratsia-yhtyeen suomi-punk-klassikko Lontoon skidit.

Sleepy Sleepers tuli 1970- ja 1980-luvuilla tunnetuksi provosoivista sanoituksista ja ainutlaatuisista keikoista. Yhteiskunnan rakenteita ravistelleen bändin hittejä ovat muun muassa Kuka mitä häh, Järkee vai ei ja Anarkiaa Karjalassa. Sleepy Sleepersistä muotoutui 1980-luvun lopussa kansainvälistäkin mainetta niittänyt Leningrad Cowboys.

Sliipparit palasi ’maailmanpoliittisen tilanteen johdosta’ keikkalavoille viime syksynä. Onnistuneen klubikiertueen ja kesän festivaaliesiintymisten jälkeen Sleepy Sleepers tekee albuminjulkaisunsa yhteydessä neljä keikkaa yhdessä Pelle Miljoona Oy:n kanssa.

SLEEPY SLEEPERS: Vain elämää – Only Rock’n’roll

  1. Jytä jytkyttää
    2. Suomi pämppää
    3. Itkisitkö onnesta
    4. Put-Put-Put-Put-Putin
    5. Täyttä elämää
    6. Lisää viinaa
    7. Roudarin mysli
    8. LahenLihaMuki
    9. Lontoon skidit
    10. Viikko radalla                               

    Sleepy Sleepers on:

Mato Valtonen – laulu
Sakke Järvenpää – laulu
Sami Järvinen – rummut
Varre Vartiainen – kitara
Timo Tolonen – basso
Pope Puolitaival – saksofoni
Okke Komulainen – koskettimet
Tuomas Uusitalo – laulu ja kitara

+

Ronda Lindberg – back vox
Samuli Laiho – back vox ja kitara
Pelle Miljoona – laulu (Itkisitkö onnesta)
Tumppi Varonen – laulu (Itkisitkö onnesta)

KEIKAT:
mukana Pelle Miljoona Oy
21.11. Lahti, Lahti-halli
26.11. Tampere, Pakkahuone
03.12. Helsinki, The Circus
04.12. Helsinki, The Circus

Liput:
Lippupalvelusta www.lippupalvelu.fi
Tampereen Pakkahuoneen liput: www.lippu.fi ja www.tiketti.fi

Pressikuva: http://www.propromotion.fi/media/sleepy-sleepers/

www.facebook.com/sleepysleepers

Lisätiedot:
JULKAISU Universal Music Group
KEIKAT Leningrad Cowboys, Mikko Hultman, 040 7351790, mikko@leningradcowboys.fi
TIEDOTUS ProPromotion Oy, Taija Holm, 040 748 3435, taija@propromotion.fi

ROBIN_MNSU

Musiikki on naisten ala

Viime aikoina on puhuttu paljon siitä, miten popmusiikista on tullut taas nuorten musiikkia.

Cd-levyjen aikakaudella musiikin kulutusta määrittelivät pitkälti keski-ikäiset miehet, jotka käyttivät paljon irtorahaa veteraaniartistien kalliiden kokoelmaboksien ostamiseen. Suoratoiston aikana valtaa ei kuitenkaan enää käytä se, jolla on eniten rahaa musiikin kuluttamiseen. Nyt tähtiä luovat ne, joilla on eniten aikaa. Jos keski-ikäinen mies kuuntelee AC/DC:n uuden albumin kerran viikossa, nuori nainen ehtii samassa ajassa streamata jopa sata biisiä omilta suosikeiltaan.

Kaikki suoratoistopalveluista kertyvä data viittaa siihen, että nuoret tytöt ja naiset ovat samanikäisiä miehiä aktiivisempia musiikin kuluttajia. Niinpä musiikkialaa hallitsevat nyt nimenomaan nuoret naiset. Ihan kirjaimellisestikin. Mekin Universal Musicissa olemme juuri valinneet A&R-johtajaksemme nuoren naisen, Marja Kokon.

Marja tuntee tietysti musiikkia laajalti ja nuoret naiset kuuntelevat tietysti monenlaista musiikkia siinä missä muutkin ihmisryhmät. Ei kuitenkaan ole sattumaa, että viime vuosina tähdiksi on noussut erityisen paljon juuri teinityttöjen ihailemia popartisteja.

Suomessa tämä tarkoittaa ennen kaikkea Robinia, kaikkien aikojen suurinta suomalaista nuorisotähteä. Robinin albumeja on myyty yhteensä yli 500 000 kappaletta,  hänen biisejään on toistettu Spotifyssa yli 67 miljoonaa kertaa ja hänen videoitaan katsottu YouTubessa yli 80 miljoonaa kertaa. Lisäksi Robin on ollut monena vuonna Suomen googlatuin henkilö. Ja kaikki tämä siis ennen Robinin tänään julkaistavaa uutta albumia Yhdessä, joka nostaa varmasti kaikki luvut taas aivan uudelle tasolle.

Ei muuten ole sattumaa sekään, että kaikkialla maailmassa on tällä hetkellä paljon kysyntää nuorille poikapoppareille. Universal Musicissa panostetaan juuri nyt 17-vuotiaaseen kanadalaiseen Shawn Mendesiin, joka on nousussa hitillään Stitches – sekä tietysti huipulle palanneeseen Justin Bieberiin ja hänen marraskuussa ilmestyvään uuteen albumiinsa Purpose.

Teinityttöjen suosikit eivät aina ole kovin pitkäikäisiä, ihan jo sen vuoksi, että teini-iällä on taipumus loppua jossain vaiheessa. Tämän vuoksi moni teinitähti pyrkii jossain uran vaiheessa aikuistumaan ja laajentamaan kuulijakuntaa aikuisemman yleisön suuntaan. Justin Bieber tekee tämän uudella levyllään onnistuneesti, ja onhan Robininkin uusi musiikki jo aika kaukana Frontside Olliesta.

On aivan varmaa, että huippulahjakkaiden Justinin ja Robinin suosio kestää senkin jälkeen, kun vanhat fanit ovat aikuistuneet ja siirtyneet työelämään eivätkä enää ehdi luukuttamaan suosikkejaan Spotifysta ja YouTubesta entiseen malliin. Ihan yhtä varmaa on, että siinä vaiheessa tulevaisuuden nuoret naiset löytävät uusia suosikkeja.

Kimmo Valtanen

Toimitusjohtaja

Universal Music

 

Aviciilta uusi odotettu albumi

Ruotsalainen DJ/tuottaja Avicii (Tim Bergling) julkaisee tänään perjantaina 2. lokakuuta uuden albumin ”Stories”. Toukokuussa julkaistu ensimmäinen single ”Waiting For Love” nousi Suomessa radioiden soitetuimpien kappaleiden joukkoon ja on jo saavuttanut platinaa. Avicii on kymmeneksi streamatuin artisti Spotifyn historiassa.

Tuorein single ”For A Better Day” soi usean Pohjoismaisen radion soittolistalla ja on Suomessa nousemassa radioiden soitetuimpien kappaleiden TOP-10:een.

Kansainvälinen läpimurtosingle ”Wake Me Up” nosti Aviciin viimeistään musiikkimaailman tietoisuuteen. Sinkkua seurasi syyskuussa 2013 julkaistu debyyttialbumi ”True”.
Tulevan ”Stories”-albumin kappaleilla on Aviciin mukaan jokaisella tarina takanaan. Avicii sairastui vakavasti ensimmäisen albumin jälkeen ja joutui perumaan vuoden ajalta kiertueensa keikat. Tänään julkaistavalla albumilla vierailee muun muassa Wyclef Jean ja Chris Martin.

Avicii esiintyi vastikään elokuun alussa loppuunmyydyllä Weekend Festivalilla Helsingin Kyläsaaressa.

Seuraa Aviciita somessa:
http://www.avicii.com/ 
www.facebook.com/avicii
https://twitter.com/Avicii
www.youtube.com/AviciiOfficialVEVO

MarjaKokkoneliö

Marja Kokosta Universal Musicin Head of A&R

Marja Kokko on nimitetty Universal Musicin A&R –osaston johtoon. Hän vastaa tehtävässään Universalin kotimaisista artistikiinnityksistä ja julkaisuista. Marja Kokko on toiminut A&R-managerina Universalilla vuodesta 2012 ja on edistänyt mm. Kasmirin, Jannan ja usean muun artistin läpimurtoa.
”Marja Kokko on menestyksekäs, nuori tuotantopäällikkö tällä kovin miesvaltaisella alalla. Koen todella tärkeänä että Universalin kotimaisessa tuotannossa näkyy ja kuuluu vahvasti naisnäkemys koska naisten osuus musiikin kuuntelussa ja kuluttamisessa on erittäin suuri. Meillä on yhtiönä nyt etulyöntiasema tässä suhteessa. Toivotan onnea Marjalle haastavaan tehtävään alati muuttuvalla alallamme. Hänellä on todella vahvat näytöt mm. Kasmirin ja Jannan breikkaamisesta ja hänen rosteriinsa kuuluvat lisäksi mm. Olavi Uusivirta, Pauli Hanhiniemi, Iisa sekä Samae Koskinen. Vuoden 2015 Kesäkumibiisi ”Vauvoja” sekä Robinin lokakuussa julkaistava uusi albumi ovat hänen viimeisimpiä menestysprojektejaan”, kommentoi Universalin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen nimitysuutista.

Marja Kokolla on monipuolinen mediatausta ennen levy-yhtiöuraa. Hän on aiemmin toiminut mm. Radio Novan vastaavana tuottajana, pr-päällikönä, tuottajana, toimittajana ja käsikirjoittajana tv-tuotannoissa sekä toimittajana Iltalehdessä ja Ilonassa.
”Meillä on talossa mahtavia supertähtiä – mm. Robin, Kasmir, Mikael Gabriel, Teflon Brothers ja Olavi Uusivirta – upeita artisteja, jotka ovat vahvasti kiinni tässä ajassa. Tulevaisuudessa tulemme kasvattamaan kotimaista rosteriamme entisestään rohkeasti ja ennakkoluulottomasti”, lupaa Marja Kokko.

Marja Kokon lisäksi Universalin kotimaisesta artistirosterista vastaavat A&R-tehtävissä Martti Vuorinen, Mikko ”Pyhimys” Kuoppala, Euge Valovirta ja Henri ”MGI” Lanz.

Universal Music Group (UMG) on maailman johtava musiikkialan yhtiö, jonka pääliiketoimintaa ovat äänitteiden tuotanto ja musiikin kustannustoiminta. Yhtiö löytää, kehittää, markkinoi ja jakelee verkostonsa kautta äänitettyä musiikkia kansainvälisesti 77 maassa. UMG:n omistaa ranskalainen Vivendi ja sen laajat artistisopimukset kattavat koko kansainvälisen musiikkikentän tehden UMG:n artistilistasta johtavan kaikilla mantereilla. Universalin kansainvälisesti tunnetuimpia artisteja ovat muun muassa Madonna, U2, Metallica, Eminem, Lady Gaga, Rihanna, Justin Bieber, Katy Perry, Kanye West, Avicii, The Killers, The Rolling Stones ja Black Sabbath. UMG:n suomalaisartisteihin kuuluvat mm. Robin, Kasmir, Jesse Kaikuranta, Janna, Paperi T, Sunrise Avenue, Mikael Gabriel, Von Hertzen Brothers ja Teflon Brothers.
UMG:n vahvuus musiikkimarkkinoilla perustuu yhtiön laajaan levy-yhtiöverkostoon, johon kuuluu kansallisten Universal Music -yhtiöiden lisäksi kansainvälisesti arvostetuimpia levymerkkejä, kuten Decca, Interscope Geffen A&M Records, Island Def Jam Music Group, Mercury Records, Polydor Records, Universal Motown Republic Group sekä suomalaiset Johanna Kustannus, Love Records ja metallimusiikkiin erikoistunut Spinefarm. Laajan populaarikulttuuritarjonnan lisäksi Universal Music Groupille kuuluvat maailman johtavat klassiseen, maailman- ja jazzmusiikkiin erikoistuneet levy-yhtiöt.
Universal Music Finland Oy on Universal Music Groupin tytäryhtiö ja sen markkinaosuus Suomessa on noin 30 %.

Lisätiedot:
Kimmo Valtanen
Toimitusjohtaja
Universal Music
p. 040 5518086
kimmo.valtanen@umusic.com

bieber800

Hitti on myös brändin veturi

Musiikkibisneksestä on viime viikkoina kirjoitettu mukavasti julkisuudessa kun sekä Kauppalehti että Talouselämä ovat julkaisseet minusta haastattelut, joissa olen päässyt kertomaan näkemyksiäni Universal Musicin uutena toimitusjohtajana.

Jutut ovat olleet paitsi nasevia, myös asiantuntevasti kirjoitettuja. Erityisen hyvin niissä on kuvattu musiikin kulutuksen ja suoratoistopalvelujen tuottamien tulojen muutosta sekä käyttämäämme analytiikkaa siitä, kuka musiikkia kuuntelee, missä ja milloin.

Selvää on, että suoratoiston läpilyönnin myötä musiikkibisnes on muuttunut entistä nuorisopainotteisemmaksi. Suoratoisto ei elä albumeista, vaan yksittäisistä hiteistä.

“Digitaalisen musiikin maailmassa kyse ei ole enää perinteisestä ostovoimasta. Kyse on ajasta, jonka ihminen kuluttaa musiikin kuunteluun. Nuorilla aikaa on. Ja aika on rahaa. Levy-yhtiön ja artistien saama tuotto jaetaan kuuntelumäärien ja käytetyn ajan suhteen”, Kauppalehden jutussa kirjoitetaan.

Näin jälkikäteen haluaisin lisätä juttuihin ainoastaan yhden näkökulman. Myös markkinointiyhteistyö kuluttajabrändien kanssa muodostaa jatkuvasti tärkeämmän osan artistien ja musiikkiyhtiöiden tuloista.

Aihetta käsiteltiin hyvin alkukesästä julkaistussa Forbes-lehden artikkelissa , jossa joukko brändiviestinnän ammattilaisia korosti musiikin roolia oikeiden kuluttajien tavoittamisessa. Jutussa kiteytyi hyvin se, miten musiikki voi tukea brändin viestiä – mutta vain jos brändillä on käytössään oikea, brändin kohderyhmää puhutteleva artisti.

“Brändien yleinen virhe on se, että ne ajattelevat musiikin käyttöä ensisijaisesti faneina. Markkinoija valitsee kampanjaan oman henkilökohtaisen suosikkiartistinsa tai vain yleisesti tunnetun artistin sen sijaan, että haettaisiin artisti, joka puhuttelee oikeaa kohderyhmää ja edustaa brändin persoonallisuutta ja arvoja”, musiikin lisensiointiin erikoistuneen Music Dealers -yhtiön CEO Eric Sheinkop sanoo Forbesin jutussa.

Myös tässä on pohjimmiltaan kyse suoratoiston hyödyntämisestä. Juuri suoratoiston ja sen tarjoaman analytiikan ansiosta brändiyhteistyö voidaan kohdistaa oikeille yleisöille tarkemmin kuin koskaan.

Kimmo Valtanen
Toimitusjohtaja
Universal Music