Universal Music Finland

UUTISET / Blogi

viikate

Viikate lanseeraa juhlavuotensa kunniaksi oman oluen yhteistyössä Ruosniemen Panimon kanssa

Viikate-yhtyeen 21-vuotisen taiteilijauran kunniaksi pantu olut kantaa nimeä ”Pohjoista viljaa lager”. Oluen maussa on havaittavissa lempeässä lounaistuulessa huojuvien viljapeltojen ajattomuus sekä samaan aikaan taivaanrannassa häämöttävä kesäillan kaipaus. Ennen kaikkea se tappaa janon niin talossa kuin puutarhassakin.

Tankardin levyjä kuuntelemasta tavattu solisti Kaarle Viikate kommentoi asiaa seuraavasti: ”Tiesittekö muuten, että humala on kasvi joka elää järvien rannoilla – vähän kuin yhtyeen jäsenetkin! Kun Ruosniemen Panimon ammattitaitoinen henkilökunta otti yhteyttä juhlavuoden kunniaksi tehtävän oluen tiimoilta, oli helppo nostaa käsi lippaan ja sanoa ”Avot”. Itse innostuin etenkin maltillisesta kolmannen veroluokan vahvuudesta ja pullo- sekä tynnyrisaatavuudesta. Odotan malttamattomana, että muutkin pääsevät nauttimaan kohtuudella tätä vaahtoavaa, vilvoittavaa sekä elämänmakuista raikkautta. Nyt on lupa levätä lagereilla!”

Antti Isomäki Ruosniemen Panimolta ylistää yhteistyötä: ”Vanhana oluen ja Viikate-orkesterin fanina olen erittäin otettu mahdollisuudesta yhdistää raskas kouvostoliittolainen mollisointi, ruosniemeläinen insinööriosaaminen sekä keskiolut. Uskon tämän yhteistyömme maltaisen hedelmän tyydyttävän sekä musiikin- että oluenystävien tarpeet aina Hangosta Peitsamoon.”

”Pohjoista viljaa lager” näyttäytyy ensimmäistä kertaa yleisölle perjantaina 7.4.2017 Helsinki Beer Festival -tapahtumassa Helsingin Kaapelitehtaalla. Yhtyeen jäsenet ovat tavattavissa ja haastateltavissa Ruosniemen Panimon osastolla klo 19 alkaen. Julkaisun jälkeen ”Viljikseen” pääsee tutustumaan useissa laadukkaissa olut- ja musiikkiravintoloissa kautta maan.

Yhteydenotot ja lisätiedot:

Viikate/Spinefarm
Tuula Salminen
tuula.salminen@umusic.com
p. 0409011266

www.viikate.com

www.facebook.com/Viikate

www.instagram.com/viikateofficial

Ruosniemen Panimo / Antti Isomäki
antti.isomaki@ruosniemenpanimo.fi
p. 040 772 5873

www.ruosniemenpanimo.fi
www.facebook.com/ruosniemenpanimo

MIKLU PIENIKUVA

IFPI: MUSIIKIN KULUTUS KASVAA EDELLEEN – UNIVERSAL MUSIC MARKKINAJOHTAJAKSI

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiltään keräämien tietojen mukaan äänitemyynti on jatkanut kasvussa myös vuonna 2016. Vuoden 2016 äänitteiden verottoman tukkumyynnin kokonaisarvo oli 36,7 miljoonaa euroa. Kasvua kertyi 1,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Digitaalisten musiikkipalvelujen kautta saatava tulo nousi edelleen, sen osuuden ollessa 75 prosenttia äänitemyynnin kokonaismarkkinoista. Musiikkilatausten eli downloadien myynti pieneni 31 prosenttia, mutta streaming- eli suoratoistopalvelujen 25 prosentin kasvu johdatti digitaalisen myynnin tästä huolimatta 21 prosentin kokonaiskasvuun. Suoratoistopalvelujen osuus vuoden 2016 äänitemyynnin kokonaisarvosta nousi 72 prosenttiin.

Suomalaiset kuluttavat suomalaista musiikkia, äänitteiden kokonaismarkkinoiden kotimaisuusaste oli 39 prosenttia

Fyysisten musiikkitallenteiden (CD, DVD, vinyyli) myynti laski vuoden 2016 aikana 31 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna. Kotimaisten äänitteiden osuus fyysisessä tallennemyynnistä säilyi edelleen eurooppalaisittain poikkeuksellisen korkealla tasolla, peräti 58 prosentissa. Kotimaisen musiikin osuus kokonaismarkkinoista ylsi 39 prosenttiin.

”Suomalainen ääniteala jatkoi nousua nyt toista vuotta peräkkäin. Odotimme suurempaa kasvua, mutta tämä on hyvä suoritus, varsinkin kun huomioi merkittävän fyysisen äänitekauppiaan eli Anttilan poistumisen markkinoilta ja sen fyysiseen myyntiin jättämän loven”, toteaa markkinakehityksestä Musiikkituottajien toiminnanjohtaja Antti Kotilainen.

”Suoratoistopalvelujen kasvun jatkuessa viime vuoden kaltaisena, eli noin 25 prosentin tasolla, tulee vuodesta 2017 toimialalle kokonaisuudessaan varsin hyvä”, Kotilainen jatkaa. ”Alalla on tällä hetkellä globaalisti yksi merkittävä huoli liittyen Value Gap:n eli ns. arvokuiluun ja sen aiheuttamaan markkinahäiriöön. Tätä EU-lainsäädännössä olevaa porsaanreikää YouTubeen ja sen kaltaisiin palveluihin liittyen pyritään EU:ssa parhaillaan tukkimaan. Odotamme Suomen toimivan siellä aktiivisesti asian korjaamiseksi, sillä sitten kun tämä saadaan kuntoon, niin kaikkien sisältöalojen tulevaisuus näyttää vieläkin paremmalta”, Kotilainen sanoo.

Universal Musicista markkinajohtaja

Suomen suurimmaksi musiikkiyhtiöksi nousseen Universal Musicin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen puolestaan toteaa, että musiikkialan kultavuodet ovat taas näköpiirissä.

”Pohjoismaat ovat digipalvelujen käytön suhteen olleet alusta saakka globaalin musiikkialan kehityksen kärjessä ja Suomi alkaa vihdoin päästä samalle tasolle muun Pohjolan kanssa. Kasvupotentiaalin lunastamisen suhteen Suomi on kuitenkin vasta alussa ja odotan markkinamme tuplaantuvan 10 vuodessa. Kokonaismarkkinoiden kasvusta hyötyvät kaikki, sillä menestyksen taustalta löytyy paitsi kovaa työtä, myös määrätietoinen panostus uusiin artisteihin, hitteihin ja uuden, kuulijoita kiinnostavan musiikin tekijöihin”, Valtanen kertoo kasvualan tilanteesta ja lainalaisuuksista.

”Pärjätäkseen alalla, on levy-yhtiön tarjottava sellaista musiikkia, mistä yleisö pitää. Sen ansiosta syntyneen kasvun myötä satsauksia laadukkaaseen kotimaiseen tuotantoon ja hienoihin kotimaisiin artisteihin voidaan lisätä entisestään, joten hitit synnyttävät positiivisen kierteen koko musiikkialalle”, Valtanen jatkaa.

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiden markkinaosuudet 2016

Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden kolme suurinta olivat markkinaosuuksiltaan hyvin tasaisia. Suomen suurimmaksi musiikkiyhtiöksi nousi Universal Music 31,76 prosentin osuudella Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden kokonaismyynnistä laskettuna. Warner Music Finland siirtyi toiseksi 30,57 prosentin markkinaosuudella, Sony Music Entertainment Finland:n jatkaessa kolmantena 29,73 prosentin markkinaosuudella. Suomessa toimivista indie-yhtiöistä suurimpana jatkoi Playground Music 5,58 prosentin osuudella kokonaismarkkinoista.

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry on Suomessa toimivien äänitetuottajien kattojärjestö, jonka tarkoitus on kehittää suomalaisen musiikkialan toimintaedellytyksiä. Musiikkituottajien jäsenyhtiöt edustavat noin 96 prosenttia äänitteiden kokonaismarkkinoista Suomessa.

Lisätietoja:

Antti Kotilainen
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry
040 5481781
www.ifpi.fi

Kimmo Valtanen
Universal Music Oy
040 5518064
kimmo.valtanen@umusic.com
www.universalmusic.fi

Robin_HulaHula_ftNelliMatula

Suomen suurin poptähti Robin ja kuuma Hula Hula

Suomen poptaivaan kirkkain tähti Robin julkaisee uuden singlen Hula hula perjantaina 24.maaliskuuta. Ajatukset kuumaan kesään vievällä Hula hula -singlellä vierailee Nelli Matula. Kappaleen lyriikoista vastasivat Robin ja Vilma Alina, sävellyksestä Ilkka Wirtanen ja Vilma Alina.

Robin kommentoi biisiä seuraavasti: ”Olin miettinyt, että ens kesäks olis kiva saada joku tosi kuuma kesäbiisi. Sanat ”hula hula” olivat pyörineet mun päässä jo aika kauan. Tammikuussa oltiin kuvaamassa Vain elämää -ohjelmaa Espanjassa ja mä luukutin koko reissun ajan Shakiran Hips Don’t Lie -biisiä. Sitten mä muistin sen päässä pyörineen ”hulahula”-jutun, jota ollaan frendien kaa jankattu ja aloin hyräillä sitä Shakiran tahtiin. Jotenkin se Espanja sai mulle tosi kuuman latinovaihteen päälle. Kun mä kuulen tän biisin, mun tekee mieli vaan tanssii!”

Uuden Hula hula -singlen lisäksi Robin on muutenkin vahvasti esillä mediassa tänä keväänä. Laulajatähti nähdään huippusuositun Vain elämää -sarjan uudella kaudella, joka käynnistyy televisiossa 21.4. Kuudennen tuotantokauden jaksot kuvattiin alkuvuodesta Espanjassa. Robin on keväällä mukana myös tasavallan presidentti Sauli Niinistön käynnistämässä #kannustusryhmä-kampanjassa, jonka tavoitteena on nostaa esiin, tehdä tunnetuksi ja saattaa käyttöön hyväksi koettuja kannustamisen keinoja, jotka saavat kiusaamisen loppumaan.

Robin keikkailee tänä keväänä seuraavasti:

25.3. Tampere, Pakkahuone
14.4. Kuopio, Puikkari
15.4. Nivala, Tuiskula
28.4. Pori, Bar Kino
29.4. Pori, Isomäki Areena

Nuoresta iästään huolimatta Robin on saavuttanut urallaan ennätyksellisen paljon. Supersuosittu artisti on palkittu albumi- ja singlejulkaisujen menestyksestä lukuisilla kulta- ja platinalevyillä, ja Spotifyssa sekä muissa musiikin suoratoistopalveluissa hänen kappaleitaan on kuunneltu jo yli 100 miljoonaa kertaa.

www.robinmusic.fi
www.twitter.com/RobinPackalen
www.instagram.com/robinpackalen
www.facebook.com/RobinPackalen
www.youtube.com/user/RobinVevo

Haastattelupyynnöt:
Tara Kojonen / Universal Music Oy
Tara.kojonen@umusic.com

Tuure_kultalevy

TUURE KILPELÄISELLE JA KAIHON KARAVAANILLE KULTAA – KEVÄÄN KEIKAT JULKI

Tuure Kilpeläisen ja Kaihon Karavaanin uudelle albumille Surusilmäinen kauneus kultaa!
Kevään keikat nyt julki!

Tuure Kilpeläisen ja Kaihon Karavaanin loistava uusi albumi Surusilmäinen kauneus nousi heti listaykköseksi julkaisustaan ja sen myynti on ylittänyt kultarajan kuukaudessa! Yhtye yllätettiin kultalevyillä loppuunmyydyllä Virgin Oilin keikalla lauantaina Helsingissä.

”Saatiin kultalevyt. Ihmeellistä. Jo pian vanhanaikainen formaatti, ALBUMI on tarttunut ihmisten käsiin, kantautunut koteihin, autoihin, työpaikoille, mökeille, mummolaan ja ties mihin. Se tuntuu tosi hyvältä. Työvoitto, nuolien tähtäyksiä ja osumia, iloa ja huhhuh-huokailuja. Mä lähden kävelylle joulukuun auringon alle. Karavaani kiittää!”, Tuure iloitsee.

Albumin ekan Autiosaari -sinkun videota on katsottu YouTubesta lähes 1,5 miljoonaa kertaa ja se saavutti kultarajan yli 2 miljoonan streameilla albumin julkaisun yhteydessä. Kesähitistä pikkujoulujen villitsijäksi kasvanut Autiosaari on soinut valtavasti radioissa ja tuonut yhtyeelle myös uusia faneja. Sinkku on radioiden 13. soitetuin kappale tälläkin hetkellä 25 viikon jälkeen julkaisusta! Videon katsojat ovat fiilistelleet kappaletta mm. näin:
-Pidän suunnattomasti Autiosaaresta. Ja tämä tanssi saa väsyneet silmätkin nauramaan positiivisesti
-Tykkään aina vain enempi, ja mun lapsenlapsen kanssa jo osataan tanssii, jeh!
-jäätävä toi tanssikohta
-Tällanen musiikki palauttaa uskoa kotimaiseen tuotantoon. Tehkää tällä tyylillä lisää, persoonallista ja hemmetin iskevää.
-OON NIINKU RAKASTUNU TÄHÄ BIISII. yleensä en kuuntele yhtää tän tyylist musaa mut tää jotenki iski :DD

Yhtye on tehnyt menestyksekkään loka-joulukuun rundin ja keikkailu jatkuu isosti ensi vuonna. Kevään keikkalistaus täydentyy vielä, tässä tällä hetkellä julkistettavat paikat:
Tuure Kilpeläinen ja Kaihon Karavaani

20.01.2017 Vantaa, Tulisuudelma
10.02.2017 Heinola, Tukkijätkä
11.02.2017 Sappee, Huippu
17.02.2017 Tampere, Iskelmägaala
25.02.2017 Tampere, Olympia
03.03.2017 Nurmijärvi, Ruusulinna
04.03.2017 Vammala, Seurahuone
10.03.2017 Rauma, Varastoklubi
11.03.2017 Lahti, Finlandia Klubi
17.03.2017 Kauhajoki, Aronkeidas
18.03.2017 Valkeakoski, Waltikka
22.03.2017 Levi, Hullu Poro Areena
23.03.2017 Ylläs, Äkäshotelli
24.03.2017 Saariselkä, Tunturihotelli
25.03.2017 Ylläs, Äkäshotelli
26.03.2017 Levi, Hullu Poro Areena
31.03.2017 Joensuu, Kerubi
01.04.2017 Oulu, Tähti
08.04.2017 Turku, Venus
13.04.2017 Ruka, Rukahovi
14.04.2017 Ylläs, Äkäshotelli
15.04.2017 Saariselkä, Tunturihotelli
22.04.2017 Pori, Yyterin Kylpylähotelli
28.04.2017 Helsinki, Tavastia

Keikat: tuurekilpelainen.fi
Facebook: TuureKilpelainen
Instagram: @kaihonkararavaaniofficial

Keikkamyynti:
Central Line Entertainment
P: 0400 866413
petri.ekman@centralline.fi
www.centralline.fi

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Satu Snellman
Universal Music Oy
p: 040 50 88 190
satu.snellman@umusic.com

Hanoi Box kansi tarralla

Hanoi Rocksin ensimmäiset studiolevytykset julkaistaan 6LP:n muhkeana Mental Beat 1980–1985 -boxina 25.11.

Hanoi Rocksin ensimmäiset studiolevytykset julkaistaan 6LP:n muhkeana Mental Beat 1980–1985 -boxina 25.11.

Mukana viisi ensimmäistä studioalbumia sekä uusi kokoelma Rebels On The Run

Vuosina 1980–85 Hanoi Rocks oli jotakin erityistä paitsi Suomessa, niin myös Ruotsissa, Britanniassa ja Japanissa muuttaen asenteita siitä, miltä rock-bändin tulee näyttää ja kuulostaa.

Näyttävät ja suurisuiset, alle parikymppiset rokkarit ilmestyivät syksyllä 1980 kuin tyhjästä, vaikka Helsingin rock-piireille suurin osa soittajista oli tuttuja Briardin, Maukka Perusjätkän ja Pelle Miljoona Oy:n riveistä. Lehtijuttuja ja kohua piisasi jo ennen kuin juuri kukaan oli kuullut nuottiakaan Hanoi Rocksin musiikkia.

Hanoi Rocks osasi myös soittaa. Poseeraamisen ja villin lavameiningin alta löytyi kovalla treenaamisella ja keikkailulla tiukaksi hioutunut ryhmä. Se kävi heti selväksi, kun todisti bändin livenä. Keikat olivat alusta saakka sataprosenttista rock and rollin hurjuutta ja euforiaa, oli areena Köyliön Lallintalo tai Lontoon Marquee-klubi.

Tänä vuonna on tullut kuluneeksi 35 vuotta yhtyeen debyyttialbumin julkaisusta. Marraskuun 25. päivänä ilmestyvä, kuuden LP-vinyylin Mental Beat 1980–1985 -boxi sisältää kaikki Johanna Kustannuksen julkaisemat Hanoi Rocks -studioalbumit; Bangkok Shocks Saigon Shakes Hanoi Rocks (1981), Oriental Beat (1982), Self Destruction Blues (1982), Back To Mystery City (1983) ja Two Steps From The Move (1984), sekä B-puolista, EP-biiseistä ja muista harvinaisuuksista kootun, avattavilla kansilla painetun kokoelmalevyn Rebels On The Run. Kaikki albumit on prässätty 180 grammaisille vinyyleille uudelleenmasteroituina.

Rebels On The Run -biisilista:

A
1. Café Avenue (Single Version)
2. Malibu Nightmare
3. Do The Duck
4. Devil Woman (Single Version)
5. In The Year 79
6. Hometown Breakdown

B
1. Rebel On The Run
2. I Love You
3. Shakes
4. Two Steps From The Move
5. Magic Carpet Ride
6. Oil And Gasoline

Pieteetillä tehdyn kokonaisuuden täydentää 12-sivuinen ja -tuumainen lehtinen toimittaja Anssi Mehtälän albumikohtaisilla esittelyteksteillä ja valokuvaharvinaisuuksilla. Boxia painetaan 500 kappaleen rajoitettu ja numeroitu erä.

Yli 30 vuoden jälkeen Hanoi Rocksin musiikki kuulostaa edelleen yhtä ajattomalta ja iskevältä.

Julkaisija:
Johanna Kustannus / Universal Music Oy
Mediainfo:
Musicall Oy / Jari Halenius
jari.halenius@musicall.fi

Metallica-tiedote

METALLICA-ILTA 17.11. BAR BÄKKÄRILLÄ HELSINGISSÄ

Torstaina 17.11. vietetään Helsingin Bar Bäkkärillä Metallica-iltaa bändin seuraavana päivänä julkaistavan uuden albumin kunniaksi. Tapahtumaa juhlitaan kuuntelemalla uutta ja vanhaa Metallicaa, katselemalla bändin videoita ja mm. kilpailulla, josta voi voittaa Metallica-tuotteita. Kello 00.01 pärähtää soimaan Metallican uusi albumi Hardwired…To Self-Destruct ja sen voi samalla kellonlyömällä ostaa omakseen Levykauppa Äxän pop up -kaupasta Bar Bäkkäriltä.

Tapahtuman Facebook-event löytyy tämän linkin kautta.

Metallican 11. albumi Hardwired…To Self-Destruct julkaistaan perjantaina 18.11. Loppuvuoden yhtye kiertää Pohjois- ja Etelä-Amerikkaa. Helmikuun alussa Metallica nähdään myös Pohjoismaissa, kun bändi nousee Royal Arenan lavalle Kööpenhaminassa neljänä iltana.

www.metallica.com
www.facebook.com/metallica
www.metallica.com/twitter
www.instagram.com/metallica

Lisätiedot: Universal Music / Tuula Salminen
Puh. 040-9011266 / tuula.salminen@umusic.com

Evelina - Ei Filtterii_single_kansi_1500x1500

EVELINALTA UUS SINKKU EI FILTTERII 27.9. – TULEVA DEBYYTTIALBUMI PLATINAA JO ENNEN JULKAISUA

Evelinan uusi sinkku Ei filtterii on hieman reggaesta soundeja nappaava moderni poppisbiisi. Aihe vahvasti sitä, mitä Evelina on muutenkin tuonut esille: voit olla oma itsesi, kuvissa ja elämässä, ilman filtterii.

”Tää on mulle tosi henkilökohtainen aihe ja käsittelee asioita, mitä oon itsekin tajunnu vasta hiljattain. Tällases nettiajassa, missä some on iholla kokoajan pitäis muistaa, et tärkeetä on se mitä tapahtuu siel ruudun toisella puolella oikeessa elämässä. On ihan älyttömän onnekas, jos löytää sellasen tyypin kenen mielestä on 6/5 ku hengaa ilman mitään roolii räjähtäneen näköisenä – siitä tää kertoo”, avaa Evelina kappaleen ideaa.

Evelinalla on lähes 90.000 Instagram-seuraajaa, joiden keskuudessa ulkonäköpaineet ja itsetuntoasiat herättävät paljon keskustelua. Fanipalaute lämmittää Evelinan mieltä: ”Nuoret tyypit on antanu paljon hyvää palautetta ja kokenu voimaantuvansa siitä, mitä mä teen.”

Evelinan sinkut ovat streamanneet Spotifyssa jo yli 20 000 000 kertaa eli 28.10. julkaistava debyyttialbumi on platinaa jo ennen julkaisuaan! Tähän ei ole vielä kukaan muu suomalainen artisti yltänyt ennen Evelinaa. Levylle sisältyvät itseoikeutetusti Evelinan isot jo julkaistut sinkut Honey feat. Mikael Gabriel, Sireenit ja Sushi feat. JVG, sekä tietenkin uutta materiaalia. Tuotannosta vastaa Henri MGI Lanz. Evelina on löytänyt musiikillisen genrensä itse tekemällä. Englanniksi biisinkirjoittamisen aloittaminen toi luontevasti kansainvälisen otteen omaan musiikkiin. ”Jenkkisoundi” on sittemmin jalostunut persoonalliseksi ja omantyyliseksi moderniksi popiksi.

Evelina on mukana ensiviikolla alkavassa Tähdet Tähdet -musiikkiohjelmassa. Ohjelman genreistä hän toivoisi erityisesti oppera-osuuteen pääsemistä. Tähdet Tähdet nähdään Maikkarilla sunnuntaisin klo 19:15, 2. lokakuuta alkaen.

Uusi, mutta sitäkin hauskempi musiikkia sisältävä pesti on ollut myös Dreamworksin lokakuun lopulla ensi-iltansa saava Trolls-animaation päärooli, Poppy.

Syksyä työllistää myös keikat, ajantasainen keikkakalenteri löytyy osoitteesta evelina.fi.
Vuoden sisään on kertynyt yli 150 keikkaa.

Seuraa Evelinaa somessa:
Facebook: www.facebook.com/evelinavirallinen
Instagram: @evelinavirallinen
Snapchat: yliylijumalatar

LadyGaga-PerfectIllusion-instagram

Lady Gaga on back!

Lady Gaga julkaisee perjantaina 9. syyskuuta uuden singlen Perfect Illusion. Sen tuotannosta vastaavat Gagan lisäksi Grammy-palkittu Mark Ronson, Tame Impala -yhtyeestä tuttu Kevin Parker sekä huipputuottaja Bloodpop.

Lady Gaga nousi julkisuuteen vuonna 2008 julkaistuaan läpimurtohitit Just Dance ja Poker Face. Muita amerikkalaislaulajan jättihittejä ovat muun muassa Bad Romance, Applause sekä Born This Way. Lady Gaga on myynyt maailmanlaajuisesti noin 23 miljoonaa albumia ja 64 miljoonaa singleä. Viimeisin albumi Artpop julkaistiin marraskuussa vuonna 2013.

Follow Lady Gaga:
Facebook: www.facebook.com/ladygaga
Instagram: @ladygaga
Twitter: @ladygaga
www.ladygaga.com

 

Snapchat_3D_icon.728

Miksi Snäppi?

Meillä oli jo tekstiviestit, Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp sekä Pinterest, mutta jotain puuttui. Olet varmaan kuullut Snapchatista. Ehkä jopa käytät sitä. Nuorten keskuudessa Snapchat on tällä hetkellä yksi kuumimpia sovelluksia tarjolla ja päivittäin ympäri maailmaa lähetetään satoja miljoonia snäppejä. Miksi?

Suurin ero muihin visuaalisiin somepalveluihin on sen rentous ja hiomaton sisältö: palvelu mahdollistaa käyttäjien reaaliaikaisen seuraamisen lähietäisyydeltä – ilman filttereitä. Kiehtovin tämä ominaisuus on julkisuuden henkilöiden kohdalla: palvelu voi mahdollistaa pääsyn esimerkiksi artistien ”behind the scenes” -materiaaliin kuvausten ja esitysten kulisseista, valottaa mitä starat syövät aamupalaksi tai miltä Hollywood-tähti näyttää aamulenkin jäljiltä. Tällä tapaa julkkiksista tulee samaistuttavampia.

Hyvän sisällön löytäminen voi kuitenkin olla joskus todella hankalaa. Alta voit tsekata artistiemme snäppejä, joista löytyy sisältöä heidän ihmeellisestä elämästään – niin arkirutiineista kuin keikkailustakin. Uusia kavereita voit lisätä esimerkiksi kirjoittamalla ”Add by Username” -kohtaan käyttäjänimi tai jos haluat säästyä kirjoittamiselta, voit myös lisätä käyttäjiä henkilökohtaisen snapcoden kautta – ota vain Snapchatin kameralla kuva hänen snapcodesta (keltainen, pilkullinen neliö, jonka sisällä on haamu) ja käyttäjä on lisätty kaverilistallesi! Oma koodisi löytyy profiilisivulta kotinäytön yläreunasta.

arianagrande diandra haileesteinfeld hatamiikka heikkikuula lukasgraham mikaelgabriel nickjonas piamia justinbieber rihanna robin selenagomez shawnmendes troyesivan thevamps voli Ollie Nikke Ankara 5sos janna kasmir1pyhimys evelina

Tiedätkö mikä on Snapchat?
Snapchat on Evan Spiegelin ja Robert Murphyn vuonna 2011 perustama hauska kuvaviestipalvelu, jonka suosio räjähti käsiin viimeistään vuonna 2014. Pohjimmiltaan ajatuksena on lähettää spontaanisti kuvia ja videoita, jotka näkyvät vastaanottajan laitteessa lähettäjän valitsemat 1-10 sekuntia. Vaihtoehtoisesti ne voi lisätä Snapchat storyyn, jossa ne ovat katsottavissa seuraavat 24 tuntia.

arianagrande-focus

Hiteistä tuli entistä isompia

Kuukausi sitten Tampereella järjestetyssä Musiikki & Media -tapahtumassa puhuttiin musiikista monelta kantilta. Puhuttiin radiosta, puhuttiin verkosta, puhuttiin keikoista. Mutta enemmän kuin yhdessäkään Musiikki & Mediassa moneen vuoteen, Tampereella puhuttiin hiteistä.

Erityisen kiinnostavaa oli tutustua tilaisuutta varten tehtyyn tutkimukseen, joka kuvasti suomalaisten muuttuvia musiikin kulutustottumuksia. Tutkimuksen ehdoton ykkösuutinen oli se, että mobiililaitteet ovat viimeinkin lyöneet läpi Suomessa musiikin kulutuskanavana.

Mobiililaitteet ja suoratoisto korostavat nuorten kuluttajien merkitystä musiikkialalla – ja nuorten merkitys korostaa puolestaan hittien merkitystä. Niin kuin moni Tampereella muistutti, albumien aikakaudesta ollaan palattu taas hittien aikakaudelle.

Samasta aiheesta kertoo John Seabrook uudessa kirjassaan ”The Song Machine: Inside The Hit Factory”. Seabrook kertoo siitä, mitä hitit merkitsevät nykyajan musiikissa ja kuvaa hienosti sitä, miten Max Martinin, Dr. Luken ja muiden maailman menestyksekkäimpien hitintekijöiden tiimit luovat menestysbiisejä.

Musiikkibisnestä sivuavasta kirjasta ei varmaankaan ole puhuttu näin paljon sen jälkeen, kun Chris Anderson ennusti kymmenen vuotta sitten kirjassaan ”The Long Tail”, miten digitaalinen jakelu mullistaisi viihdebisneksen tuomalla ”pitkän hännän” kaikkien kuluttajien ulottuville. Helsingin Sanomatkin kirjoitti viikonloppuna kirjasta jutun.

Fyysisten tuotteiden aikakaudella hyllytilaa oli rajoitetusti, joten levykauppojenkin kannatti varata suurin osa tilasta suuren yleisön menestystuotteille. Digitaalisessa maailmassa varastoinnin ja jakelun kustannukset lähestyvät kuitenkin nollaa, joten digitaalinen musiikkikauppa tai streaming-palvelu voi pitää tarjolla käytännössä kaikkea maailman musiikkia. Anderson ennusti, että saatavuuden parantuessa hittien merkitys vähenisi ja että kysyntä laajensi pitkin ”pitkää häntää” eri aikakausien ja eri musiikkityylien kesken.

Kävi kuitenkin päinvastoin: hiteistä tuli entistäkin isompia.

Suoratoiston aikakaudella musiikin kulutus keskittyy entistäkin voimakkaammin hitteihin. Justin Bieber ja Robin ovat loistavia esimerkkejä nykypäivän hittiartisteista, jotka ovat syntyneet YouTuben ja Spotifyn maailmassa. He ovat myös hyviä esimerkkejä siitä, miten hitit luovat faneille yhteisiä kokemuksia ja liittävät ihmisiä yhteen.

Juuri tästä Tampereella puhuttiin. Ja juuri tästä Seabrook kertoo.

Kimmo Valtanen

Toimitusjohtaja

Universal Music

17 marraskuu 2015