Suomen musiikkimarkkina vahvassa kasvussa – Universal Musicista suurin musiikkiyhtiö

Äänitemyynnin vuoden 2016 ensimmäisen puolikkaan kasvu tarkentui melkein 10 prosenttiin – Universal Musicista Suomen suurin musiikkiyhtiö

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiltään keräämän tiedon mukaan äänitemusiikin tukkumyynnin euromääräinen kulutus kasvoi vuoden 2016 ensimmäisen puoliskon aikana 9,4 prosenttia vuoden 2015 vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Heinäkuussa julkaistujen alustavien tietojen perusteella kasvua olisi ollut 7,8 prosenttia. Positiivinen kehitys johtuu erityisesti musiikin suoratoisto- eli striimauspalveluiden kuten vaikkapa Spotifyn lisääntyneestä käytöstä. Suoratoistopalveluiden kautta tuloutuu jo 75 prosenttia äänitemusiikin kokonaismarkkinoiden arvosta.

Universal Music Finland nousi äänitemyynnin markkinaosuuksissa Suomen suurimmaksi musiikkiyhtiöksi 32,82 prosentin osuudella Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden yhteenlasketusta puolivuotismyynnistä. Toiseksi suurin yhtiö ensimmäisen puolen vuoden jälkeen oli Sony Music Entertainment Finland 30,81 prosentin markkinaosuudella, kolmanneksi suurin musiikkiyhtiö oli Warner Music Finland 28,29 prosentin osuudella.

Olemme strategiamme mukaisessa tilanteessa ja asemassa markkinajohtajana. Pitkäjänteinen työmme uusien kotimaisten kykyjen löytämisessä ja tukemisessa sekä panostuksemme musiikin digitaaliseen jakeluun kantavat nyt hedelmää. Musiikkialan murros on ohi ja nykytilanteessa pärjätäksemme pyrimme aina siihen, että musiikkia tehdään niille, jotka sitä haluavat kuluttaa”, toteaa tilanteesta Universal Musicin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen perustellen Universalin määrätietoista panostusta kotimaiseen musiikkiin: ”Vaikka äänitemusiikkia kulutetaankin nyt enemmän kuin koskaan, odotan kulutuksen jatkavan vahvassa kasvussa. Suuret massat ovat vasta löytämässä suoratoiston edut.

Valtanen uskoo, että keski-ikäiset ovat musiikkialan seuraava suuri kohderyhmä ja alan kasvun mahdollisuus.

Edustan itse sitä sukupolvea, joka on ehtinyt ostaa vanhat suosikit CD-levyinä ja jäänyt niitä sitten kuuntelemaan. Kun aiemmin hankittiin keskimäärin yksi levy vuodessa itselle ja toinen sukulaiselle joululahjaksi, jää vääjäämättä jälkeen suosikkiartistien tuotannosta. Kun meidän sukupolvemme keksii suoratoistopalvelujen valtavan sisältömäärän helppouden, nousee musiikki ja hyvät biisit taas ihan uudenlaiseksi keskustelunaiheeksi. Kasvavaan kysyntään pitää vastata hiteillä ja niiden tekemistä tulemme edesauttamaan jatkossakin.

Positiivisen kehityksen turvaamiseksi koko äänitelan tulevaisuuden kannalta on kuitenkin äärimmäisen tärkeää, että niin kutsuttu arvokuilu-ongelma ratkaistaan ja musiikin tekijät saavat työstään asianmukaisen korvauksen.

Oikeudenhaltijoille tulee mahdollistaa tasavertainen neuvotteluasema esimerkiksi YouTubessa käytettävän musiikin osalta. Luotan siihen, että myös Suomi tekee EU:ssa parhaansa Tietoyhteiskuntadirektiivin tarkistamiseksi ja musiikin käytöstä sovitaan asianmukaisesti ja reilusti oikeudenhaltijoiden kanssa”, Valtanen jatkaa.

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry on Suomessa toimivien äänitetuottajien kattojärjestö, jonka tarkoitus on kehittää suomalaisen musiikkialan toimintaedellytyksiä. Alan edunvalvonnan lisäksi vastaamme mm. musiikkimyynnin tilastoista, ISRC-koodin hallinnoinnista, kultalevyistä, Suomen Virallisista Listoista ja Emma-gaalan järjestämisestä. Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden edustavat yli 95 prosenttia kaupallisista äänitemarkkinoista.

Lisätietoja:
Antti Kotilainen
0405481781
antti.kotilainen@ifpi.fi
www.ifpi.fi/tilastot/vuosimyynti/2016/