Musiikki on naisten ala

Viime aikoina on puhuttu paljon siitä, miten popmusiikista on tullut taas nuorten musiikkia.

Cd-levyjen aikakaudella musiikin kulutusta määrittelivät pitkälti keski-ikäiset miehet, jotka käyttivät paljon irtorahaa veteraaniartistien kalliiden kokoelmaboksien ostamiseen. Suoratoiston aikana valtaa ei kuitenkaan enää käytä se, jolla on eniten rahaa musiikin kuluttamiseen. Nyt tähtiä luovat ne, joilla on eniten aikaa. Jos keski-ikäinen mies kuuntelee AC/DC:n uuden albumin kerran viikossa, nuori nainen ehtii samassa ajassa streamata jopa sata biisiä omilta suosikeiltaan.

Kaikki suoratoistopalveluista kertyvä data viittaa siihen, että nuoret tytöt ja naiset ovat samanikäisiä miehiä aktiivisempia musiikin kuluttajia. Niinpä musiikkialaa hallitsevat nyt nimenomaan nuoret naiset. Ihan kirjaimellisestikin. Mekin Universal Musicissa olemme juuri valinneet A&R-johtajaksemme nuoren naisen, Marja Kokon.

Marja tuntee tietysti musiikkia laajalti ja nuoret naiset kuuntelevat tietysti monenlaista musiikkia siinä missä muutkin ihmisryhmät. Ei kuitenkaan ole sattumaa, että viime vuosina tähdiksi on noussut erityisen paljon juuri teinityttöjen ihailemia popartisteja.

Suomessa tämä tarkoittaa ennen kaikkea Robinia, kaikkien aikojen suurinta suomalaista nuorisotähteä. Robinin albumeja on myyty yhteensä yli 500 000 kappaletta,  hänen biisejään on toistettu Spotifyssa yli 67 miljoonaa kertaa ja hänen videoitaan katsottu YouTubessa yli 80 miljoonaa kertaa. Lisäksi Robin on ollut monena vuonna Suomen googlatuin henkilö. Ja kaikki tämä siis ennen Robinin tänään julkaistavaa uutta albumia Yhdessä, joka nostaa varmasti kaikki luvut taas aivan uudelle tasolle.

Ei muuten ole sattumaa sekään, että kaikkialla maailmassa on tällä hetkellä paljon kysyntää nuorille poikapoppareille. Universal Musicissa panostetaan juuri nyt 17-vuotiaaseen kanadalaiseen Shawn Mendesiin, joka on nousussa hitillään Stitches – sekä tietysti huipulle palanneeseen Justin Bieberiin ja hänen marraskuussa ilmestyvään uuteen albumiinsa Purpose.

Teinityttöjen suosikit eivät aina ole kovin pitkäikäisiä, ihan jo sen vuoksi, että teini-iällä on taipumus loppua jossain vaiheessa. Tämän vuoksi moni teinitähti pyrkii jossain uran vaiheessa aikuistumaan ja laajentamaan kuulijakuntaa aikuisemman yleisön suuntaan. Justin Bieber tekee tämän uudella levyllään onnistuneesti, ja onhan Robininkin uusi musiikki jo aika kaukana Frontside Olliesta.

On aivan varmaa, että huippulahjakkaiden Justinin ja Robinin suosio kestää senkin jälkeen, kun vanhat fanit ovat aikuistuneet ja siirtyneet työelämään eivätkä enää ehdi luukuttamaan suosikkejaan Spotifysta ja YouTubesta entiseen malliin. Ihan yhtä varmaa on, että siinä vaiheessa tulevaisuuden nuoret naiset löytävät uusia suosikkeja.

Kimmo Valtanen

Toimitusjohtaja

Universal Music