Hitti on myös brändin veturi

Musiikkibisneksestä on viime viikkoina kirjoitettu mukavasti julkisuudessa kun sekä Kauppalehti että Talouselämä ovat julkaisseet minusta haastattelut, joissa olen päässyt kertomaan näkemyksiäni Universal Musicin uutena toimitusjohtajana.

Jutut ovat olleet paitsi nasevia, myös asiantuntevasti kirjoitettuja. Erityisen hyvin niissä on kuvattu musiikin kulutuksen ja suoratoistopalvelujen tuottamien tulojen muutosta sekä käyttämäämme analytiikkaa siitä, kuka musiikkia kuuntelee, missä ja milloin.

Selvää on, että suoratoiston läpilyönnin myötä musiikkibisnes on muuttunut entistä nuorisopainotteisemmaksi. Suoratoisto ei elä albumeista, vaan yksittäisistä hiteistä.

“Digitaalisen musiikin maailmassa kyse ei ole enää perinteisestä ostovoimasta. Kyse on ajasta, jonka ihminen kuluttaa musiikin kuunteluun. Nuorilla aikaa on. Ja aika on rahaa. Levy-yhtiön ja artistien saama tuotto jaetaan kuuntelumäärien ja käytetyn ajan suhteen”, Kauppalehden jutussa kirjoitetaan.

Näin jälkikäteen haluaisin lisätä juttuihin ainoastaan yhden näkökulman. Myös markkinointiyhteistyö kuluttajabrändien kanssa muodostaa jatkuvasti tärkeämmän osan artistien ja musiikkiyhtiöiden tuloista.

Aihetta käsiteltiin hyvin alkukesästä julkaistussa Forbes-lehden artikkelissa , jossa joukko brändiviestinnän ammattilaisia korosti musiikin roolia oikeiden kuluttajien tavoittamisessa. Jutussa kiteytyi hyvin se, miten musiikki voi tukea brändin viestiä – mutta vain jos brändillä on käytössään oikea, brändin kohderyhmää puhutteleva artisti.

“Brändien yleinen virhe on se, että ne ajattelevat musiikin käyttöä ensisijaisesti faneina. Markkinoija valitsee kampanjaan oman henkilökohtaisen suosikkiartistinsa tai vain yleisesti tunnetun artistin sen sijaan, että haettaisiin artisti, joka puhuttelee oikeaa kohderyhmää ja edustaa brändin persoonallisuutta ja arvoja”, musiikin lisensiointiin erikoistuneen Music Dealers -yhtiön CEO Eric Sheinkop sanoo Forbesin jutussa.

Myös tässä on pohjimmiltaan kyse suoratoiston hyödyntämisestä. Juuri suoratoiston ja sen tarjoaman analytiikan ansiosta brändiyhteistyö voidaan kohdistaa oikeille yleisöille tarkemmin kuin koskaan.

Kimmo Valtanen
Toimitusjohtaja
Universal Music