Radion puolesta

Radio on sosiaalinen media

Kuvittele musiikkipalvelu, joka streamaa cd-tasoista ääntä täysin langattomasti. Palvelun kuunteleminen onnistuu ilman rekisteröintiä tuhansilla erilaisilla laitteilla, joista halvimmat maksavat vain muutaman euron. Tarjolla on kymmeniä erilaisia musiikkityyleille omistettuja kanavia, joiden sisällön ovat kuratoineet suomalaiset alan ammattilaiset.

Kuulostaa huikealta, eikö totta? Uskomatonta kyllä, tuollainen palvelu on ollut olemassa jo pitkään. Sen nimi on radio.

Uudet digitaaliset musiikkipalvelut ovat upea asia, mutta niiden rinnalla ei kannata unohtaa vanhan kunnon radion merkitystä. Totuus on, että radio on yhä elintärkeä media sekä musiikin kuuntelijoille että koko musiikkialalle.

Mietipä, mistä sinä kuulit ensimmäisen kerran Kasmirin Vadelmaveneen? Todennäköisesti radiosta. Suurimmalle osalle suomalaisista radio on yhä se kaikkein keskeisin tapa kuulla uutta musiikkia.

Tämän vuoksi radiolla on myös keskeinen rooli hittien syntymisessä. Sitä keskeisempi, mitä suuremman yleisön musiikista on kyse. Radio tavoittaa kaikenlaiset musiikin kuuntelijat heavy usereista niihin satunnaisiin faneihin, jotka eivät seuraa listatapahtumia, mutta ostavat silloin tällöin cd-levyjä lahjaksi tai autokuuntelua varten. Todellisten koko kansan jättihittien – niin kuin sen Vadelmaveneen – syntymiseen tarvitaan molempia joukkoja ja kaikkia niiden välissä.

Ja kun sosiaalisesta mediasta puhutaan niin paljon, täytyy muistaa, että radio on usein se kaikkein yhteisöllisin tapa kuunnella musiikkia. Uusien digitaalisten palveluiden hienous on se, että niissä kuulija on yksin pomo – ja siksi ne soveltuvat hyvin juuri musiikin kuuntelemiseen yksin. Radion kuunteleminen sen sijaan on usein sosiaalinen tapahtuma.

Mikä pannaan päälle silloin kun perhe on autossa yhteisellä lomamatkalla? Mikä on kaveriporukan valinta festaripiknikillä? Mikä soi laiturilla suomalaisessa kesäyössä?

Aivan oikein: radio.

 

Jarkonkuva.jpg

Jarkko Nordlund

Toimitusjohtaja

 

 

Avicii photo: Sean Eriksson, 2014