Streamaus ei ole musiikin tulevaisuus

Viime aikoina on saatu lukea jatkuvasti uutisia erilaisten suoratoisto- eli streamaus-palveluiden huikeasta menestyksestä. Keväällä Spotify ylitti 10 miljoonan maksavan tilaajan rajan. Tv-palvelu Netflix pisti heinäkuussa vielä paremmaksi 50 miljoonalla tilaajallaan (http://glass.qz.com/notes/1099). Suomessakin Netflix-tilaajia on jo 370 000 eli joka kuudes kotitalous.

Luvut todistavat, että streamaus ei enää ole viihdealan tulevaisuus. Se on sen nykyhetki.

Useimmille suomalaisille Spotify, YouTube, Deezer ja muut suoratoistopalvelut ovat se tärkein tapa kuunnella musiikkia. Musiikkituottajat ry:n mukaan digitaalisten palveluiden osuus äänitealan tuloista oli tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla noin 58 prosenttia ja streamingin siitä 70 prosentin luokkaa. Yksi konkreettinen osoitus streamingin menestyksestä on se, ettei vielä muutama vuosi sitten rehottanut piratismi enää ole iso ongelma, kun lailliset vaihtoehdot ovat nyt laittomia parempia ja helppokäyttöisempiä.

Kaiken lisäksi streamingin voittokulku ei pysähdy vielä pitkään aikaan. Palvelut kehittyvät ja uusia palveluita tulee markkinoille. Netflixin luvut todistavat, että musiikkipalveluilla on Suomessakin vielä paljon kasvun varaa.

Kasvupotentiaalista kertovat myös pohjoismaisten naapuriemme luvut. Ruotsissa ja Norjassa Netflixin penetraatio on selvästi Suomea korkeampi. Ja vaikka Spotify ei julkistakaan maakohtaisia käyttäjälukuja, selvää on, että Ruotsissa ja Norjassa maksavien tilaajien määrä on huomattavasti Suomea suurempi. Siitä kertoo sekin, että Ruotsissa peräti 70 % ja Norjassakin 65 % äänitealan tuloista on peräisin Spotifysta.

Osasyynä Pohjoismaiden komeisiin lukuihin on operaattoreiden panostus palvelujen markkinointiin. Muualla Pohjoismaissa on tähän asti ollut Suomea yleisempää, että operaattori partneroituu musiikkipalvelun kanssa ja paketoi palvelun puhelinliittymän hintaan. Onneksi Suomessakin operaattorit ovat viime aikoina ymmärtäneet musiikin merkityksen kilpailuetuna ja aktivoituneet kiitettävästi eri musiikkipalvelujen markkinoinnissa

Suoratoistopalveluja on yritetty mollata muistuttamalla esimerkiksi siitä, ettei Spotify ole kasvaneista tilaajamääristään huolimatta vieläkään kannattava. Joidenkin mielestä streaming ei tule ikinä kannattamaan. Kriitikot unohtavat, että lähes kaikilta uusilta verkkopalveluilta menee jonkin aikaa ennen kuin niistä tulee voitollisia. Esimerkiksi Amazon rupesi tuottamaan voittoa vasta seitsemän vuotta perustamisensa jälkeen.

On mahdotonta kuvitella, että Spotify ja muut streamauspalvelut katoaisivat minnekään. Kuluttajien kannalta bisnespuolella ei sitä paitsi ole kovin paljon merkitystä. Tärkeintä on, että musiikkia voi kuunnella enemmän ja helpommin kuin koskaan.

Suoratoistopalveluita on tarjolla jokaiselle kukkarolle ja jokaiselle laitteelle. Palveluista löytyy käytännöllisesti katsoen kaikki maailman musiikki ja erilaiset suosittelutoiminnot tekevät uusien suosikkien löytämisen jatkuvasti helpommaksi. Niille, jotka haluavat omistaa musiikkinsa, on tarjolla latauksia, CD-levyjä ja vaikkapa vinyylejä. Eikä pidä unohtaa sitä, että Suomessa on tarjolla valtavasti erinomaista uutta ja vanhaa musiikkia soittavia radiokanavia.

Kaiken lisäksi palvelut kehittyvät koko ajan paremmiksi ja tarjonta monipuolisemmaksi. Kuka vielä väittää, etteikö nyt olisi kaikkien aikojen paras aika olla musiikkifani?

 

petriblogi

Petri Mannonen

Kaupallinen johtaja